Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення ( ), щодо роз’яснення окремих норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин, викладених у листі
Платник податків у своєму звернення повідомив, що зареєстрований особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність і одночасно є найманим працівником в юридичної особи з 2019 року, де сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) за нього здійснює роботодавець. Адвокатську діяльність платник податків не здійснював та дохід від провадження незалежної професійної діяльності не отримував.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:
Чи були нарахування єдиного внеску за період з 01.10.2019 по 17.01.2022 для адвоката ( ), який у цей період перебував та перебуває у трудових відносинах і його роботодавці повністю та своєчасно сплатили єдиний внесок, з відповідним відображенням боргу (недоїмки) в облікових системах органів ДПС як самозайнятої особи (якщо були, то на підставі яких нормативно-правових актів)?
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).
Відповідно до п. 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464 платниками єдиного внеску є особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зокрема адвокатську діяльність та отримують дохід від цієї діяльності.
Звертаємо увагу, що з 01 січня 2017 року відповідно до Закону України від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», були внесені зміни, зокрема, в порядок нарахування, обчислення єдиного внеску.
Так, згідно з п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464, у разі якщо платник єдиного внеску, визначений п. 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464, не отримав дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, він зобов’язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Таким чином, з 01 січня 2017 року базу нарахування єдиного внеску зобов’язані визначати платники, вказані у п. 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464, як ті, що отримують, так і ті, які не отримують дохід від провадження незалежної професійної діяльності.
Водночас, частиною шостою ст. 4 Закону № 2464, яка набрала чинності з 01 січня 2021 року, передбачено, що особи, зазначені у п.п. 4 і 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464, які мають основне місце роботи, звільняються від сплати за себе єдиного внеску за місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі не менше мінімального страхового внеску. Такі особи можуть бути платниками єдиного внеску за умови самостійного визначення за місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі менше мінімального страхового внеску, бази нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Відповідно до інформаційних баз даних органів ДПС, ( ) перебуває на обліку в ( ) як фізична особа, яка займається незалежною професійною діяльністю – адвокат, дата встановлення ознаки незалежної професійної діяльності – 24.02.2012, дата зняття ознаки незалежної професійної діяльності – відсутня, стан платника – 0 (платник податків за основним місцем обліку).
Проте, відповідно до інформаційних баз даних органів ДПС, 17.04.2019 ( ) подано заяву для взяття на облік платником єдиного внеску (за формою №1-ЄСВ), до 17.04.2019 ( ) обліковувався з ознакою «платник не подав заяви для взяття на облік».
Враховуючи вищезазначене, відповідно до інформаційних баз даних органів ДПС, cтаном на дату надання відповіді інтегрована картка платника за кодом платежу 71040000 приведена у відповідність в частині зняття неправомірних нарахувань за 2017 – І квартал 2019 року з урахуванням Постанови Верховного Суду від 02.09.2019 у зразковій справі № 520/3939/19.
Так, відповідно до інформаційних баз даних органів ДПС, станом на дату надання відповіді в інтегрованій картці платника (далі – ІКП) по рахунку зі сплати єдиного внеску за кодом бюджетної класифікації 71040000 (для фізичних осіб – підприємців, у т.ч. які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність (22%)) нараховано поквартально в автоматичному режимі як самозайнятій особі у розмірі мінімального страхового внеску, які підлягають сплаті на загальних підставах за квітень – грудень 2019 року на загальну суму ( ) грн. (терміни нарахування відповідно 19.07.2019, 21.10.2019, 21.01.2020), за січень – грудень 2020 року нараховано ( ) грн. єдиного внеску (терміни нарахування 21.04.2020, 20.07.2020, 19.10.2020 та 19.01.2021).
При цьому, відповідно до інформаційних баз даних органів ДПС, за період з 17.04.2019 по теперішній час платником сплачено єдиного внеску на загальну суму ( ) грн. та станом на дату надання відповіді наявна заборгованість в сумі ( ) грн, яка підлягає сплаті на загальних підставах.
Водночас, у разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення (частина шоста ст. 25 Закону № 2464).
Враховуючи наведене, особа, яка провадила незалежну професійну діяльність та не отримувала дохід (прибуток) від такої діяльності до 01 січня 2021 року, зобов’язана була визначити базу нарахування єдиного внеску, незважаючи на наявність трудових відносин з роботодавцем.
Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |