X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.11.2023 р. № 4271/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

 Державна податкова служба України на виконання рішення _____окружного адміністративного суду (далі – Суд) від _._.2023 по справі                           № _____ (далі – Рішення Суду), яке набрало законної сили 24.10.2023 за наслідками його апеляційного перегляду (постанова ______ апеляційного адміністративного суду від _._.2023 по справі № ______ ) та яким скасовано індивідуальну податкову консультацію ДПС від 26.12.2022 № 2373/ІПК/99-00-21-02-02-06, надану на звернення Казенного підприємства «______» (далі – Підприємство), керуючись ст. 53 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції надає нову індивідуальну податкову консультацію щодо окремих питань оподаткування податком на прибуток підприємств операцій з добровільного передання майна під час воєнного стану.

Згідно із зверненням Підприємством планувалося здійснення операцій з безоплатної передачі окремого індивідуально визначеного майна, яке буде використовуватися Збройними Силами України, а саме: шоломів, бронежилетів, портативних радіостанцій та броньованого легкового автомобіля із залишковою вартістю та накопиченим зносом.

У платника податків виникли питання щодо застосування норм Кодексу саме при передачі броньованого легкового автомобіля.

Зазначається, що броньований легковий автомобіль, про який йде мова у зверненні, було придбано за рахунок фонду розвитку виробництва Підприємства. Облік автомобіля, нарахування амортизації, його вибуття здійснювалося з урахуванням Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій підприємств державного, комунального секторів економіки і господарських організацій, які володіють та/або користуються об’єктами державної, комунальної власності, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.12.2006 № 1213, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.12.2006 за № 1363/13237 (зі змінами).

При цьому броньований легковий автомобіль, що належить до передачі, згідно з Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016:2010 відповідає коду товару 29.10.23-40.00 «Автомобілі з дизельним або напівдизельним двигуном з об’ємом циліндрів двигуна більше ніж 2500 см3 (крім автомобілів для перевезення не менше, ніж 10 людей, снігоходів, спеціальних автомобілів для перевезення гравців у гольф і подібних автомобілів)» з кодом УКТЗЕД 8703 33 19 00.

У зв’язку із викладеним вище Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких запитань за операціями, здійсненими  у 2022 році:

1. Чи може Підприємство скористатися Переліком товарів, виконаних робіт, наданих послуг за кодами згідно з Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016:2010, вартість яких на період проведення антитерористичної операції включається до інших витрат звичайної діяльності або на вартість яких не проводиться коригування фінансового результату до оподаткування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 року № 758 (далі – Перелік № 758), для використання коду пільги 11020399 Довідника податкових пільг, що є втратами доходів бюджету?

2. Чи може Підприємство скористатися пільгою за кодом 11020310 Довідника податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, передбаченою п. 33 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу, а саме: не застосовувати коригування, встановлені п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу при безоплатній передачі автомобілю на користь Збройних Сил України?

3. Враховуючи, що вартість автомобіля, що планується передати Збройним Силам України, його нарахована амортизація, залишкова вартість на дату передачі не вплине на фінансовий результат Підприємства, чи повинно таке підприємство застосовувати коригування фінансового результату до оподаткування, передбачені пунктами 138.1, 138.2 ст.138, п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу?     

Щодо запитань 1 – 3

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Відповідно до вимог абзацу першого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на прибуток на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п.140.5.14 п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.

Так, відповідно до п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу (в редакції, чинній до 01 серпня 2023 року) коригування, встановлені п.п. 140.5.9  п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів.

На підставі викладеного вище, якщо в період воєнного стану до 01 серпня 2023 року платник податку на прибуток підприємств здійснював добровільне передання спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що мав бути визначений Кабінетом Міністрів України, на користь отримувачів, зазначених у п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, у тому числі Збройним Силам України, для потреб забезпечення оборони держави,  різниця щодо сум таких коштів та вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, встановлена п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не виникає.

При цьому положення п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу до 01 серпня 2023 року могли застосовуватися при добровільному переданні інших товарів, виконанні робіт, наданні послуг згідно із затвердженим Кабінетом Міністрів України переліком.

Згідно з абзацом другим п. 33 підрозділу 4 розділу XX Кодексу тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, коригування, встановлені п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 цього Кодексу, не проводяться, починаючи з 1 січня 2015 року, щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції.

Відповідно до ст.1 Закону України від 02 вересня 2014 року № 1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (зі змінами) період проведення антитерористичної операції – час між датою набрання чинності Указом Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Тож датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14 квітня 2014 року.

Згідно з Рішенням Суду, як станом на дату звернення позивача за податковою консультацію, так і станом на дату вирішення даної адміністративної справи Президент України не приймав указ про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України, тобто період проведення антитерористичної операції триває.

Суд зазначає, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу. Однак, наявність вказаних приписів не є свідченням того, що приписи, які визначені іншими нормами Кодексу, взагалі не застосовуються.

Тож за висновками суду на даний час, як положення п. 33 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу, так і Перелік № 758 за кодами товарів, виконаних робіт, наданих послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016:2010, вартість яких на період проведення антитерористичної операції включається до інших витрат звичайної діяльності або на вартість яких не проводиться коригування фінансового результату до оподаткування, є чинними.

Зазначений Перелік № 758 за кодами згідно Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016:2010 включає у тому числі і код товару 29.10.23-40.00.

Згідно з Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016:2010 код товару 29.10.23-40.00 визначається як «автомобіль з дизельним або напівдизельним двигуном з об’ємом циліндрів двигуна більше ніж 2500 см3 (крім автомобілів для перевезення не менше ніж 10 людей, снігоходів, спеціальних автомобілів для перевезення гравців у гольф і подібних автомобілів)».

На думку суду, враховуючи те, що як станом на дату звернення позивача за податковою консультацію, так і станом на дату вирішення даної адміністративної справи Президент України не приймав указ про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України, тобто період проведення антитерористичної операції триває, на осіб, які здійснюють, зокрема, безоплатну передачу, в тому числі Збройним Силам України автомобілів з дизельним або напівдизельним двигуном з об’ємом циліндрів двигуна більше ніж 2500 см3 (крім автомобілів для перевезення  не менше ніж 10 людей, снігоходів, спеціальних автомобілів для перевезення гравців у гольф і подібних автомобілів), поширюються приписи п. 33 підрозділу 4 розділу XX Кодексу.

Слід зазначити, що у Довідниках податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, які складалися, зокрема у 2022 році та з початку 2023 року і розміщені на вебпорталі ДПС, передбачено код пільги 11020310 «Тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, коригування, встановлені п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться, починаючи з 1 січня 2015 року, щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, СБУ, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, МВС, Управлінню державної охорони України, Держспецзв’язку, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції», яка діє на період проведення антитерористичної операції.

Отже, у ситуації, що розглядається, на підставі Рішення Суду у разі добровільного передання Підприємством у 2022 році на користь Збройних Сил України під час воєнного стану броньованого легкового автомобілю, який згідно з Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016:2010 відповідає коду товару 29.10.23-40.00 та зазначений у Переліку № 758, такий платник податку на прибуток за такою операцією не здійснює коригування фінансового результату до оподаткування, встановлене п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, на підставі абзацу другого п. 33 підрозділу 4 розділу XX Кодексу, тобто може скористатися пільгою за кодом 11020310 Довідника податкових пільг, що є втратами доходів бюджету.

Водночас, якщо Підприємство безоплатно передає Збройним Силам України актив, який належить до його виробничих основних засобів (далі – основні засоби) або невиробничих основних засобів, то слід враховувати таке.

Відповідно до п.п. 14.1.202 п. 14.1 ст. 14 Кодексу продаж (реалізація) товарів – це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.

З урахуванням викладеного вище, для цілей оподаткування операції між Підприємством з передання на безоплатній основі основного засобу Збройним Силам України прирівнюються до продажу такого майна.

Визначення основних засобів встановлено п.п. 14.1.138 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.

Термін «невиробничі основні засоби» згідно з  п.п. 138.3.2 п. 138.3 ст. 138 Кодексу означає відповідно основні засоби, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку.

На підставі п. 138.1 ст. 138 Кодексу фінансовий результат до оподаткування збільшується, зокрема:

на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів та/або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта;

  на суму залишкової вартості окремого об'єкта невиробничих основних засобів та/або невиробничих нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта.

Пунктом 138.2 ст. 138 Кодексу встановлено, що фінансовий результат до оподаткування зменшується, зокрема:

на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів та/або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень ст. 138 Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта;

на суму первісної вартості придбання або виготовлення окремого об'єкта невиробничих основних засобів та/або невиробничих нематеріальних активів та витрат на їх ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення, у тому числі віднесених до витрат відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі продажу такого об'єкта невиробничих основних засобів або нематеріальних активів, але не більше суми доходу (виручки), отриманої від такого продажу.

Отже, якщо Підприємство проводить під час воєнного стану операцію з безоплатного передання Збройним Силам України автомобілю, що є основним засобом (або невиробничим основним засобом), то такий платник податку на прибуток збільшує фінансовий результат до оподаткування відповідно на суму залишкової вартості такого окремого об’єкта основних засобів або на суму залишкової вартості окремого об’єкта невиробничих основних засобів (якщо таке майно (автомобіль) віднесено до невиробничих основних засобів), визначених відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

Водночас, такий платник податку на прибуток зменшує фінансовий результат до оподаткування на суму залишкової вартості відповідного окремого об’єкта основних засобів (якщо майно (автомобіль) належить до основних засобів), визначеної з урахуванням положень ст. 138 Кодексу.

При цьому різниця щодо зменшення фінансового результату до оподаткування на суму первісної вартості придбання або виготовлення окремого об’єкта невиробничих основних засобів (якщо майно (автомобіль) віднесено до невиробничих основних засобів) та витрат на його поліпшення при безоплатній передачі дорівнюватиме нулю.

Додатково повідомляємо, що з урахуванням положень ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація, надана на виконання Рішення суду, має індивідуальний характер та може застосовуватись виключно Казенним підприємством «_________».