X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.11.2023 р. № 4280/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення щодопрактичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенціїповідомляє.

Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, платник податків – юридична особа, що здійснює діяльність у сфері інформаційних технологій і комп’ютерних систем, комп’ютерного програмування, видання програмногозабезпечення та консультування з питань інформатизації, є резидентом Дія Сіті.

У зв’язку з набуттям статусу резидента Дія Сіті, товариство прийняло рішення переглянути трудові договори з працівниками та внести в них зміни. Зміни передбачають включення в трудові договори з працівниками переліку заохочувальних та компенсаційних виплат, преміювання, які передбачені Положенням про оплату праці, трудовим договором та відповідними інструкціями Товариства. Право на такі виплати мають всі працівники товариства.

Крім того, товариство планує залучати гіг-спеціалістів для провадження своєї діяльності як резидента Дія Сіті за гіг-контрактом. При цьому гіг-контракт буде передбачати суми заохочувальних та компенсаційних виплат, порядок та умови їх виплат гіг-спеціалістам.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи дохід працівників у вигляді заохочувальних та компенсаційних виплат, що передбачені трудовим договором, положенням про оплату праці, преміювання та надання інших заохочувальних та компенсаційних виплат працівникам Товариства та відповідними інструкціями, з якими ознайомлені всі працівники, що передбачають суми таких виплат, порядок та умови їх виплат та входить до складу фонду оплати праці, підлягає оподаткуванню за ставкою податку на доходи фізичних осіб у розмірі 5 відсотків?

2. Чи єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) на суму нарахованої кожному працівнику заробітної плати, що включає заохочувальні та компенсаційні виплати, встановлюється у розмірі мінімального страхового внеску?

3. Чи дохід гіг-спеціалістів у вигляді заохочувальних та компенсаційних виплат, що передбачені гіг-контрактом, який передбачає суми таких виплат, порядок та умови їх виплат та входить до складу винагороди за гіг-контрактом, підлягає оподаткуванню за ставкою податку на доходи фізичних осіб у
розмірі 5 відсотків?

4. Чи єдиний внесок на суму нарахованої кожному гіг-спеціалісту винагороди за виконання робіт (надання послуг) за гіг-контрактами, що включає заохочувальні та компенсаційні виплати, встановлюється у розмірі мінімального страхового внеску?

Організаційні, правові та фінансові засади функціонування правового режиму Дія Сіті визначаються Законом України від 15 липня 2021 року
№ 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1667).

Згідно зі ст. 1 Закону № 1667 правовий режим Дія Сіті – сукупність правових норм, якими визначаються права та обов’язки особи, що виникають, змінюються та припиняються у зв’язку із зверненням про набуття, набуттям та втратою статусу резидента Дія Сіті, а також особливості регулювання відносин за участю резидента Дія Сіті і щодо участі у його статутному капіталі.

Резидент Дія Сіті – юридична особа, яка відповідно до Закону № 1667 набула статусу резидента Дія Сіті та згідно з інформацією, що міститься у реєстрі Дія Сіті, перебуває у зазначеному статусі.

Згідно з частиною першою ст. 5 Закону № 1667 резидентом Дія Сіті може бути юридична особа, зареєстрована на території України в установленому законодавством України порядку, незалежно від її місцезнаходження та місця провадження господарської діяльності, яка відповідає всім вимогам, визначеним частиною першою ст. 5 Закону № 1667.

При цьому для провадження господарської діяльності резидент Дія Сіті має право залучати, зокрема, працівників на підставі трудових договорів (контрактів), гіг-спеціалістів – на підставі гіг-контрактів відповідно до Закону № 1667 (розділ V Закону № 1667).

Щодо першого та третього питань

Особливості оподаткування доходів спеціалістів резидентів Дія Сіті встановлені п. 170.141 ст. 170 ПКУ, відповідно до п.п. 170.141.1 якого податковим агентом платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті під час нарахування (виплати) на його користь доходів у вигляді заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику податку у зв'язку з трудовими відносинами чи у зв'язку з виконанням гіг-контракту, укладеного у порядку, передбаченому Законом № 1667, є резиденти Дія Сіті.

Згідно із п.п. 170.141.2 п. 170.141 ст. 170 ПКУ за ставкою, визначеною п. 167.2 ст. 167 ПКУ (5 відс.), оподатковуються доходи платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті, що виплачуються на його користь резидентом Дія Сіті у вигляді:

а) заробітної плати;

б) винагороди за гіг-контрактом, укладеним у порядку, передбаченому Законом № 1667, у тому числі винагороди за створення та перехід прав на твори, створені за замовленням;

в) авторської винагороди за створення службового твору та перехід прав на службові твори.

Статтею 2 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці»(далі – Закон № 108) визначено структуру заробітної плати, до якої включаються: основна заробітна плата; додаткова заробітна плата; інші заохочувальні та компенсаційні виплати.

Враховуючи викладене, доходи платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті, що виплачуються на його користь резидентом Дія Сіті у вигляді заробітної плати (у тому числі у виглядізаохочувальних та компенсаційнихвиплат, які входить до фонду оплати праці), винагороди за гіг-контрактом (до складу якої входять заохочувальні та компенсаційнівиплати) оподатковуються податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відс.

Щодо другого та четвертого питань

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня  2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Відповідно до частини першої ст. 4Закону № 2464 платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами, у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону № 108, та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (ст. 7 Закону № 2464).

Згідно з частиноюп’ятою ст. 8 Закону № 2464 єдинийвнесок для роботодавців, встановлюється у розмірі 22 відс. до визначеної ст. 7  Закону № 2464 базинарахуванняєдиноговнеску.

Разом з тим, відповідно до частини 14 1 ст. 8 Закону № 2464, єдиний внесок для платника – резидента Дія Сіті, який у календарному місяці відповідав вимогам, визначеним п.п. 2 та 3 частини першої, п. 10 частини другої ст. 5 Закону № 1667 встановлюється:

а) на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону № 108, – у розмірі мінімального страхового внеску;

б) на суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за гіг-контрактами, укладеними у порядку, передбаченому Законом
№ 1667, – у розмірі мінімального страхового внеску.

При цьому мінімальний страховий внесок – це сума єдиного внеску, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця (п. 5 частини першої ст. 1 Закону № 2464).

Таким чином,сплата єдиного внеску у разі дотримання вимог, визначених п.п. 2 та 3 частини першої, п. 10 частини другої ст. 5 Закону № 1667, здійснюються у розмірі мінімального страхового внеску, як на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати, що включає заохочувальні та компенсаційні виплати, так і на суму нарахованої кожному гіг-спеціалісту винагороди за виконання робіт (надання послуг) за гіг-контрактами.

Одночасно зауважуємо, що відповідно до п. 1 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 459, Міністерство економіки України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сфері праці, трудових відносин.

Крім того, відповідно до п. 1 Положення про Міністерство цифрової трансформації України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 вересня 2019 року № 856, Міністерство цифрової трансформації України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сфері цифрового розвитку, цифрової економіки, у сфері розвитку та функціонування правового режимуДіяСіті.

Таким чином, питання віднесення наведених у вашому зверненні видів виплат (компенсації, допомоги, премії тощо) до заробітної плати фахівців за трудовими угодами чи до винагороди за гіг-контрактами, укладеними у порядку, передбаченому 3аконом № 1667, не належить до компетенції Державної податкової служби України.

Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснювалося з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.