X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.11.2023 р. № 4302/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо порядку оподаткування благодійної допомоги та в межах компетенціїповідомляє.

АТ «» у своєму зверненні повідомило, що враховуючи важливість підтримки членів родин працівників, які приймали участь у бойових діях та загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації у лавах ЗСУ, прийняло рішення виплачувати, на підставі заяв, членам родин таких співробітників одноразову благодійну допомогу у розмірі, що не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати,встановленої на 01 січня звітного (податкового) року.

Таким чином, АТ «» просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи зобов’язане АТ «», як податковий агент, при виплаті членам родин працівників, які приймали участь у бойових діях та загинули внаслідок виконання конституційного обов’язку захисту Вітчизни від збройної агресії Російської Федерації у лавах ЗСУ, одноразової благодійної допомоги у розмірі, що не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року, нараховувати та сплачувати до бюджету податок на доходи фізичних осіб та військовий збір з такої матеріальної допомоги? Чи слугуватиме сума такої благодійної допомоги базою нарахування єдиного внеску на загальнообов’язковедержавнесоціальнестрахування (далі – єдиний внесок)?

2. Чи зобов’язане АТ «», як податковий агент, при виплаті членам родин працівників, які приймали участь у бойових діях та загинули внаслідок виконання конституційного обов’язку захисту Вітчизни від збройної агресії Російської Федерації у лавах ЗСУ, одноразової благодійної допомоги у розмірі, що не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року, не включати суму такої благодійної допомоги до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків з урахуванням положень п.п. «в» п.п. 164.1.54 п. 165.1 ст. 165 та п.п. 170.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу? Чи слугуватиме сума такої благодійної допомоги базою нарахування єдиного внеску?

3. Чи можливо застосовувати під час заповнення додатку 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі – Додаток 4ДФ) об’єднаної звітності з податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску ознаку 169 «Сума благодійної допомоги, у тому числі гуманітарна допомога, яка надходила на користь платника податку у вигляді коштів або майна (безоплатно виконані роботи, наданої послуги) (п. 170.7 ст. 170 Кодексу)» для доходу, виплаченого на користь членів родин працівників, які приймали участь у бойових діях та загинули внаслідок виконання конституційного обов’язку захисту Вітчизни від збройної агресії Російської Федерації у лавах ЗСУ, у виглядіодноразової благодійної допомоги у розмірі, що не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року?

Щодо першого та другого питань

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Абзацом другим п.п. «в»п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу визначено, що до загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платникаподатку не включається, зокрема, сума (вартість) благодійної допомоги виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на користь, зокрема:

учасників бойових дій – військовослужбовців (резервістів, військовозобов'язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, добровольчих формувань територіальних громад, поліцейських та працівників Національної поліції України, у тому числі тих, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, беруть (брали) безпосередню участь у відсічі збройної агресії та забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності у період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, або на користь членів сімей таких учасників бойових дій.

Для цілей п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу до членів сімей учасників бойових дій належать:

батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав);

дід та баба (якщо батьки померли);

інший із подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге);

малолітні та/або неповнолітні діти;

повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення ними закладів освіти, але не більше ніж до досягнення 23 років;

повнолітні діти, які не мають своїх сімей;

повнолітні діти, які мають свої сім'ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;

утриманці загиблого (померлого), яким у зв'язку з цим виплачується пенсія.

Зазначені у п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходівіз забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (абзац другий п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Порядок оподаткування благодійної допомоги визначено п. 170.7 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.7.8 якого не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу:

а) у будь-якій сумі (вартості), щонадається, зокрема:

платникам податку, визначеним абзацом другим п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, – для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення;

б) у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, – на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, що виникли у платників податку, визначенихп.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу. Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за ставкою, встановленою п. 167.1 ст. 167 Кодексу, і платник податку зобов'язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.

Крім того, відповідно до п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами – юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розмірудоходу, визначеного згідно з абзацом першим п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу, встановленого на 01 січня такого року.

Положення п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу не поширюються на профспілкові виплати своїм членам, умови звільнення яких від оподаткування передбачені п.п. 165.1.47 п. 165.1 ст. 165 Кодексу.

Благодійник – юридична особа зазначає відомості про надані суми нецільової благодійної допомоги у податковій звітності.

У разі отримання нецільової благодійної допомоги від благодійника – фізичної чи юридичної особи платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням її суми, якщо загальна сума отриманої нецільової благодійної допомоги протягом звітного податкового року перевищує її граничний розмір, установлений абзацом першим п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, у разі якщо юридичною особою на користь фізичних осіб, зазначених у абзаці другому п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, виплачуєтьсяблагодійнадопомога на цілі, вказані у п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, то сума такоїдопомоги у розмірах, встановлених у п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, не включається до складу загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.

Разом з тим, якщо благодійна допомога надаєтьс явказаним особам на інші цілі, ніж у п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, то суму такої допомоги слід розглядати як нецільову благодійну допомогу, яка оподатковується податком на доходи фізичних осіб з урахуванням норм п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Відповідно п. 1 частини першої ст. 4 Закону № 2464 платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами, у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці», та сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (п. 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464).

Обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону № 2464 нараховується єдиний внесок (частина друга ст. 9 Закону № 2464).

Згідно з частиною п'ятою ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для роботодавців, встановлюється у розмірі 22 відс. до визначеної ст. 7 Закону № 2464 бази нарахування єдиного внеску.

Таким чином, оскільки сума благодійної допомоги не включається до складу заробітної плати, то такий дохід, нарахований платнику податків, не є базою нарахування єдиного внеску.

Щодо третього питання

Відповідно до п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.

Форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) і Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4,зі змінами.

Так, згідно з п. 4 розд. ІV Порядку в Додатку 4ДФ до Розрахунку у графі 6 «Ознака доходу» зазначається ознака доходу наведена у розд. 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб».

Отже, при заповнені Додатку 4ДФ дохід, виплачений відповідно до п. 170.7 ст. 170, відображається за ознакою 169 «Сума доходу у вигляді благодійної, у тому числі гуманітарної допомоги, яка надходить на користь платника податку у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) та відповідає вимогам, визначеним п. 170.7 Кодексу».

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

         Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.