X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 27.11.2023 р. № 4333/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє наступне.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із застосуванням та правильним виконанням вимог статті 392Кодексу, зокрема щодо заповнення графи 7 «Вид контролю», графи 18 «Структура володіння часткою в контрольованій іноземній компанії у разі опосередкованого володіння такою часткою (%)», графи 19 «Інформація щодо підстав фактичного контролю» та графи 20 «Дані номінального утримувача (номінального власника) у розумінні пункту 103.3 статті 103 глави 10 Розділу ІІ Податкового кодексу України» Звіту про контрольовані іноземні компанії, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 та розуміння наслідків неправильного зазначення виду контролю, який здійснює контролююча особа відповідно до контрольованої іноземної компанії, у Повідомленні про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 22.09.2021 № 512.

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Який вид контролю над (…) є у громадянина України: формально-юридичний контроль чи фактичний контроль (в цілях заповнення графи 7 Звіту про контрольовані іноземні компанії).

2. Чи є таке володіння часткою в (…) у розмірі 100відс. безпосереднім володінням чи опосередкованим володінням (в цілях заповнення пункту 17 Звіту про контрольовані іноземні компанії).

2.1. Якщо таке володіння є опосередкованим, то чи вважається воно таким, що здійснюється через інших осіб (графа 18.1 Звіту про контрольовані іноземні компанії).

2.2. Якщо таке володіння є опосередкованим, то чи вважається воно таким, що здійснюється через пов’язаних осіб (графа 18.3 Звіту про контрольовані іноземні компанії).

3. Чи виникає у громадянина України в такому випадку фактичний контроль над (…) (в цілях заповнення графи 19 Звіту про контрольовані іноземні компанії).

4. Чи потрібно за даних фактичних обставин зазначити в графі 20 Звіту про контрольовані іноземні компанії в якості номінального утримувача (номінального власника) іноземну юридичну особу, яка на підставі трастової угоди володіє акціями Кіпрської компанії.

5. У разі, якщо платник податку неправильно зазначив вид контролю, який здійснює контролююча особа відповідно до контрольованої іноземної компанії, то чи вважається неподаним Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.

Щодо питань першого – четвертого

Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи –резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 392.1.1 пункту 392.1статті 392 розділу I Кодексу).

Підпунктом 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії, яка:

а) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж
50 відсотків;

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж
10 відсотків, за умови, що декілька фізичних осіб - резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків;

в) окремо або разом із іншими резидентами України пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Додатково зазначаємо, що відповідно до пункту 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу підпункт «б» підпункту 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 Кодексу для 2022-2023 звітних (податкових) років застосовується в такій редакції:

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі 25 і більше відсотків за умови, що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або.

При цьому підпунктом 392.1.6 пункту 392.1 статті 392 Кодексу визначено, що особа вважається такою, що здійснює фактичний контроль над юридичною особою, у разі, якщо така особа має можливість здійснювати суттєвий або вирішальний вплив на рішення такої юридичної особи щодо укладення угод, розпорядження активами та прибутком, припинення діяльності незалежно від юридичного оформлення такого впливу.

Для цілей цієї статті фактичний контроль встановлюється на підставі, зокрема, але не виключно, хоча б однієї з таких обставин:

а) надання особою зобов’язуючих вказівок органам управління юридичної особи;

б) ведення особою перемовин щодо укладення правочинів юридичною особою та узгодження суттєвих умов таких правочинів, які в подальшому лише формально затверджуються органами управління юридичної особи або виконуються органами управління юридичної особи без подальшого додаткового затвердження;

в) наявність у особи довіреності на здійснення суттєвих правочинів від імені юридичної особи, що видана на термін більш ніж один рік, та не передбачає попереднього погодження таких правочинів органами управління юридичної особи;

г) здійснення особою операцій за банківськими рахунками юридичної особи або наявність можливості блокувати операції за такими рахунками;

ґ) зазначення особи в якості засновника (бенефіціара, фактичного вигодонабувача) юридичної особи під час відкриття рахунків такою юридичною особою, крім випадків, якщо активи такої юридичної особи є частиною активів трасту, фонду, установи, іншого утворення без статусу юридичної особи, засновником (бенефіціаром, фактичним вигодонабувачем) якого є така особа.

Таким чином, якщо фізична особа – резидент Українивідповідає критеріям, визначених підпунктом 392.1.2 пунктом 392.1 статті 392 Кодексу та/або здійснює фактичний контроль над юридичною особою, тотака особа є контролюючою особою у якої виникає обов’язок, зокрема, щодо подання Звіту про контрольовані іноземні компанії разом здекларацією про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії та Порядку заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).

У Звіті про контрольовані іноземні компанії та в Порядку чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Графи Звіту про контрольовані іноземні компанії, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.

При цьому графи 1-2, 4-9, 11-17, 21-26 та 35 Звітупро контрольовані іноземні компанії– є обов’язковими для заповнення.

Так, у графі 7 зазначається вид контролю, який здійснює контролююча особа відповідно до контрольованої іноземної компанії.

Формально-юридичний контроль зазначається у разі, якщо контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії у відповідності до підпунктів 392.1.1 – 392.1.5 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу.

Фактичний контроль зазначається у разі, якщо така особа має можливість здійснювати суттєвий або вирішальний вплив на рішення такої юридичної особи щодо укладення угод, розпорядження активами та прибутком, припинення діяльності незалежно від юридичного оформлення такого впливу. (підпункт 392.1.6 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу).

Таким чином, у графі 7 Звітупро контрольовані іноземні компаніїзазначається вид контролю, який відповідає критеріям його визначення.

У графі 17 Звітупро контрольовані іноземні компаніїзазначається загальний розмір частки володіння в контрольованій іноземній компанії, в тому числі розмір безпосереднього або опосередкованого володіння у відповідності до підпунктів 392.1.1 – 392.1.5 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу.

При цьому уразі опосередкованого володіння контролюючою особою часткою в контрольованій іноземній компанії через інших осіб, у графах 18.1, 18.2, 18.3 Звітупро контрольовані іноземні компаніїзазначаються вид особи (осіб) через яких здійснюється таке володіння.

У разі, якщо особа вважається такою, що здійснює фактичний контроль над юридичною особоюу відповідності до підпункту 392.1.6 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу, то у графі 19 Звітупро контрольовані іноземні компаніїпозначається одна або декілька підстав такого контролю у відповідних графах 19.1 – 19.5 Звіту про контрольовані іноземні компанії.

У графі 20 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначаються дані щодо номінального утримувача (номінального власника), а саме:повне найменування юридичної особи згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім’я по батькові (за наявності) фізичної особи, податковий номер та/або реєстраційний код в країні резидентності контролюючої особи, податкова адреса.

Щодо питання п’ятого

Відповідно до підпункту 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу фізична (юридична) особа – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про:

кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;

кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.

Форма та порядок надсилання до контролюючого органу Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи (далі – Повідомлення) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2021 № 512.

Повідомлення надсилається до контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної (юридичної) особи – резидента протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) засобами електронного зв’язку в електронній формі.

Після надходження до контролюючого органу Повідомлення в електронній формі здійснюється його обробка відповідно до вимог абзацу десятого пункту 42.6 статті 42 глави 1 розділу II Кодексу.

Таким чином, якщо контролюючим органом прийнято Повідомлення, то таке Повідомлення вважається поданим.

У разі, якщо у Повідомленні зазначено неповну або недостовірну інформацію, контролююча особа має право повторно направити Повідомлення з виправленими даними із зазначенням у графі 24 «Додаткова інформація (пояснення) до цього Повідомлення» причину(-и) його повторного подання.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.