X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 27.11.2023 р. № 4339/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

 Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення … щодо окремих норм законодавства і в межах компетенції повідомляє.

        Платник податків у зверненні повідомив, що надає послуги по грантам.

        Відповідно до Порядку реєстрації міжнародних науково-технічних програм і проектів, що виконуються в рамках міжнародного науково-технічного співробітництва українськими вченими, а також грантів, що надаються в рамках такого співробітництва, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.11.2017 № 1507, для ТОВ ….Міністерство освіти і науки Українипровело державну реєстрацію міжнародно-технічних програм.

Участь України у програмі регулюється Законом України від 15 липня 2015 № 604-VIII «Про ратифікацію Угоди між Україною і Європейським Союзом про участь України у Рамковій програмі Європейського Союзу з наукових досліджень та інновацій «Горизонт 2020» та Законом України від 03 травня 2022 року № 2233-IX «Про ратифікацію Угоди між Україною, з однієї сторони, і  Європейським Союзом та Європейським співтовариством з атомної енергії, з іншої сторони, про участь України у Рамковій програмі з досліджень та інновацій «Горизонт Європа» та Програмі з досліджень та навчання Європейського співтовариства з атомної енергії (2021-2025), комплементарній до рамкової програми з досліджень та інновацій «Горизонт Європа». Це підтверджує факт надання згоди на обов’язковість міжнародних договорів Верховною Радою України.

Отже, законодавством України передбачено не включення до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу сум грантів, що виплачуються (надаються) в рамках фінансування наукових (науково-технічних) проектів.

        Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:

        Чи має право підприємство використовувати норми законів до заробітної плати працівників, які беруть участь у грантових угодах? 

Із практики застосування термінів, слів і словосполучень у юриспруденції грант – це фінансові чи інші ресурси, надані на безоплатний і безповоротній основі державою, юридичними, фізичними особами, у тому числі іноземними, та (або) міжнародними організаціями для розвитку матеріально-технічної бази для провадження наукової і науково-технічної діяльності, проведення конкретних фундаментальних та (або) прикладних наукових досліджень, науково-технічних (експериментальних) розробок, зокрема на оплату праці наукових (науково-педагогічних) працівників у рамках їх виконання, за напрямами і на умовах, визначених надавачами гранту.   

Відповідно до п.п. «б» п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається сума державних премій України або стипендій України, призначених законом, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, винагород спортсменам – чемпіонам України, призерам спортивних змагань міжнародного рівня, у тому числі спортсменам з інвалідністю, а також вартість державних нагород чи винагород від імені України, крім тих, що виплачуються коштами чи іншим майном, сума Нобелівської чи Абелівської премій, а також сума міжнародних премій у сфері наукової, науково-технічної діяльності, стипендій, грантів, що виплачуються (надаються) в рамках фінансування наукових (науково-технічних) проектів, виконання яких здійснюється відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, та які зареєстровані відповідно до ст. 66 Закону України від 26 листопада 2015 року № 848-VIII «Про наукову і науково-технічну діяльність».

Таким чином, оскільки дохід у вигляді гранту, отримується юридичною особою на підставі укладених міжнародних договорів, то такий дохід не може вважатися доходом фізичної особи – працівника, а отже положення п.п. «б»п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу не застосовуються.

Законодавчим актом, який регулює трудові відносини всіх працівників, є Кодекс законів про працю України та Закон України від 24 березня 995 року  № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі – Закон № 108). 

Відповідно до ст. 1 Закону № 108 заробітна плата –це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

        Статтею 2 Закону № 108 визначено структуру заробітної плати, до якої включаються: основна заробітна плата; додаткова заробітна плата; інші заохочувальні та компенсаційні виплати.

        Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.

        Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включаютьсядоходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту) (п.п. 164.2.1 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

        Відповідно до п.п. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 Кодексу заробітна плата для цілей розділу IV Кодексу – це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв'язку з відносинами трудового найму згідно із законом.

        Ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених упп. 167.2 - 167.5 ст. 167 Кодексу) (п. 167.1 ст. 167Кодексу).

Також зазначений дохід є об’єктом оподаткування військовим збором  (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

        Згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок використовуючи ставку податку 18 відс., визначену в ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору 1,5 відс., встановлену в п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

        Враховуючи викладене, дохід у вигляді заробітної плати оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.