X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.11.2023 р. № 4383/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (      ) щодо практичного застосування окремих норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомив, що є резидентом Дія Сіті та при складанні податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) (далі – Розрахунок) за четвертий квартал 2022 року в Додатку 1 до Розрахунку виникли складнощі в прийняті звіту зі сторони Пенсійного фонду України, а саме при заповнені винагороди гіг-спеціаліста, яка менше мінімальної заробітної плати (з 01.10.2022 – 6700 грн.) у зв’язку з прийняттям спеціаліста в кінці місяця та відображення суми нарахованогоєдиного внеску в межах мінімального страхового внеску згідно з частиною 14¹ ст. 8 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальнестрахування» (далі – Закон № 2464) – звіт не приймався.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Що буде базою нарахування єдиного внеску при виплаті винагороди  гіг-спеціалісту, якщо вона становить менше мінімальної заробітної плати у разі прийняття та звільнення гіг-спеціаліста посеред місяця?

2. Яким чином відображати в Додатку 1до Розрахунку суму винагороди за гіг-контрактом, якщо вона менше мінімальної заробітної плати у разі прийняття та звільнення гіг-спеціаліста посеред місяця?

3. Чи необхідно здійснювати донарахування до мінімальної заробітної плати тип нарахування 13 категорія 26?

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати, повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон № 2464.

Відповідно до частини 14¹ ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для платника– резидента Дія Сіті, який у календарному місяці відповідав вимогам, визначеним пунктами 2 та 3частини першої, п. 10 частини другої ст. 5 Закону України від 15 липня 2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1667) встановлюється, зокрема:

б) на суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) загіг-контрактами, укладеними у порядку, передбаченому Законом № 1667, – у розмірімінімального страхового внеску.

При цьому мінімальний страховий внесок – це сума єдиного внеску, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця (п. 5 частини першої ст. 1 Закону № 2464).

Таким чином, якщо юридичною особою у період її перебування у статусі резидента Дія Сіті залучаються нові гіг-спеціалісти, то сплата єдиного внеску за таких гіг-спеціалістів здійснюється у розмірі мінімального страхового платежу за умови дотримання таким резидентом Дія Сіті вимог, встановлених пунктами 2, 3 частини першої, п. 10 частини другої ст. 5 Закону № 1667, незалежно від розміру винагороди.

Крім того, відповідно до п. 4 частини другої ст. 6 Закону № 2464 платники єдиного внеску зобов'язані подавати звітність про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до Закону № 2464, зокрема, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб у строки та порядку, встановлені Кодексом.

Порядок заповнення та подання податковими агентами Розрахуноку, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, із змінами.

Додаток 1 «Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам» до Розрахунку призначений для щоквартального формування платниками єдиного внеску щодо кожної застрахованої особи відомостей про суми нарахованої їй заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) у розрізі місяців звітного кварталу.

Відомості, які містяться в Додатку 1 до Розрахунку належать до персоніфікованих даних, тобто таких, що обліковуються в Реєстрі застрахованих осіб.

При цьому слід зазначити, що Пенсійний фонд України відповідно до покладених на нього завдань формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєструзагальнообов'язкового державного соціального страхування (далі – Державний реєстр), здійснює заходи щодо надання інформації з Державного реєстру відповідно до Закону № 2464 (п. 1 частини першої ст. 121 Закону № 2464).

Реєстр застрахованих осіб – це автоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону (частина перша ст. 20 Закону № 2464).

Застрахована особа – це фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок (п. 3 частини першої ст. 1 Закону № 2464).

Пунктом 3 частини першої ст. 121 Закону № 2464 визначено, що Пенсійний фонд України здійснює контроль, у тому числі спільно з податковими органами, за достовірністю відомостей про осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню.

Разом з тим контролюючі органи здійснюють свою діяльність в межах повноважень та функцій, визначених ст. 19¹ Кодексу та Положенням про Державну податкову службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227, зокрема здійснюють контроль за збором та обліком єдиного внеску в розрізі страхувальників, а не застрахованих осіб.

Враховуючи викладене, відомості, які містяться, зокрема, в додатку 1 до Розрахунку, належать до персоніфікованих даних, тобто таких, що обліковуються в Реєстрі застрахованих осіб.

У зв’язку з чим контроль та роз’яснення щодо відображення таких відомостей відповідно до ст. 121, 141 Закону № 2464 здійснює Пенсійним фондом України.

Зауважуємо, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введеннявоєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборівздійснюється з урахуваннямособливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.