Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Громадської організації «_____» (далі – Громадська організація) щодо окремих питань оподаткування неприбуткової організації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно із зверненням Громадської організації, внесеної до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), головною метою (ціллю) такої організації, є зокрема, здійснення діяльності, спрямованої на розвиток соціальної сфери, сприяння соціально-економічному, культурному, духовному, науковому розвитку громадян та суспільства, реалізація пізнавальних, науково-освітніх, національно-культурних, духовних, морально-етичних, християнських цінностей та здорового способу життя серед суспільства, надання соціальної, духовної допомоги та підтримки, інформування суспільства щодо указаних сфер; створення відповідного контенту, його опублікування, оприлюднення, виконання, демонстрування, сповіщення, показ, відтворення, розповсюдження, інше поширення в українських та міжнародних медіа; сприяння у наданні благодійної допомоги, надання меценатської допомоги, здійснення будь яких видів благодійної діяльності.
У зв’язку із зазначеним вище у зверненні Громадської організації поставлено такі запитання для надання індивідуальної податкової консультації:
1. Чи має право Громадська організація у статусі неприбуткової організації здійснювати певні операції, а саме:
1.1. володіти часткою в розмірі 20 відсотків у статутному капіталі суб’єкта у сфері медіа, який за організаційно-правовою формою є товариством з обмеженою відповідальністю, платником єдиного податку?
1.2. замовляти у суб’єкта у сфері медіа (за організаційно-правовою формою є товариством з обмеженою відповідальністю, платником єдиного податку), учасником якого є Громадська організація (володіє часткою в розмірі 20 відсотків у статутному капіталі), та оплачувати послуги з виготовлення та розповсюдження аудіовізуального та аудіального контенту?
1.3. замовляти у будь-яких інших суб’єктів у сфері медіа та оплачувати послуги з виготовлення та розповсюдження аудіовізуального та аудіального контенту?
1.4. надавати фінансову допомогу на поворотній та безповоротній основі суб’єкту у сфері медіа, учасником якого є Громадська організація (володіє часткою в розмірі 20 відсотків у статутному капіталі)?
1.5. надавати фінансову допомогу на поворотній та безповоротній основі іншим суб’єктам у сфері медіа, діяльність яких спрямована на досягнення цілей, аналогічних меті діяльності Громадської організації?
2. Чи не призведе проведення наведеної вище діяльності до виключення Громадської організації з Реєстру?
Щодо запитання 1.1
Перш за все зауважимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання регулювання діяльності у сфері медіа та, зокрема щодо володіння певним учасником часткою у статутному капіталі суб’єкта у сфері медіа, не належать до компетенції ДПС.
Водночас зазначимо, що на забезпечення регулювання діяльності у сфері медіа відповідно до принципів прозорості, справедливості та неупередженості, стимулювання конкурентного середовища, рівноправності і незалежності медіа спрямований Закон України від 13 грудня 2022 року № 2849-ІХ «Про медіа» зі змінами (далі – Закон № 2849).
Порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об’єднань визначає Закон України від 22 березня 2012 року № 4572-VI «Про громадські об’єднання» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 4572).
Як передбачено Законом № 4572 громадське об’єднання зі статусом юридичної особи має право, зокрема:
бути учасником цивільно-правових відносин, набувати майнові і немайнові права відповідно до законодавства (п. 1 частини другої ст. 21 Закону № 4572);
засновувати з метою досягнення своєї статутної мети (цілей) медіа (п. 3 частини другої ст. 21 Закону № 4572).
Тож питання набуття громадською організацією частки у статутному капіталі суб’єкта у сфері медіа регулюються Законами № 2849 та № 4572.
Щодо запитань 1.2 – 1.5 та 2
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру.
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану п. 133.4 ст. 133 Кодексу застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
На підставі викладеного вище обов’язковими умовами для неприбуткової організації є, зокрема, використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах профільного закону, а також заборона розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.
При цьому на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно до п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені громадські об’єднання.
Громадським об’єднанням згідно з частиною першою ст. 1 Закону № 4572 є добровільне об’єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.
Громадською організацією є громадське об’єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи (частина третя ст. 1 Закону № 4572).
Громадські об’єднання утворюються і діють відповідно до принципів, визначених ст. 3 Закону № 4572, один з яких полягає у відсутності майнового інтересу їх членів (учасників) щодо права на частку майна громадського об'єднання і такі члени (учасники) не відповідають за зобов’язаннями такого громадського об’єднання. Доходи або майно (активи) громадського об’єднання не підлягають розподілу між його членами (учасниками) і не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об’єднання, його посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).
Обмеження щодо утворення і діяльності громадських об’єднань встановлено ст. 4 Закону № 4572.
Статтею 11 Закону № 4572 визначено відомості, які має містити статут громадського об’єднання, зокрема: відомості про мету (цілі) та напрями діяльності такого об’єднання; джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна громадського об’єднання.
Частиною п’ятою ст. 1 Закону № 4572 передбачено, що громадське об’єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.
Громадське об’єднання зі статусом юридичної особи має право здійснювати підприємницьку діяльність безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об’єднання, або через створені в порядку, передбаченому законом, юридичні особи (товариства, підприємства), якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об’єднання та сприяє її досягненню. Відомості про здійснення підприємницької діяльності громадським об’єднанням включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (п. 2 частини другої ст. 21 Закону № 4572).
Громадське об’єднання зі статусом юридичної особи для виконання своєї статутної мети (цілей) має право володіти, користуватися і розпоряджатися коштами та іншим майном, яке відповідно до закону передане такому громадському об'єднанню його членами (учасниками) або державою, набуте як членські внески, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями, набуте в результаті підприємницької діяльності такого об'єднання, підприємницької діяльності створених ним юридичних осіб (товариств, підприємств), а також майном, придбаним за рахунок власних коштів, тимчасово наданим у користування (крім розпорядження) чи на інших підставах, не заборонених законом (частина перша ст. 24 Закону № 4572).
Крім того щодо діяльності у сфері медіа зазначимо, що медіа (засіб масової інформації) відповідно до п. 30 частини першої ст. 1 Закону 2849 визначається як засіб поширення масової інформації у будь-якій формі, який періодично чи регулярно виходить у світ під редакційним контролем та постійною назвою як індивідуалізуючою ознакою.
Перелік суб’єктів у сфері медіа є встановлено частиною першою ст. 13 Закон № 2849, до яких, зокрема, віднесено суб’єктів у сфері аудіовізуальних медіа.
Для цілей Кодексу пов’язаними особами вважаються юридичні та/або фізичні особи, та/або утворення без статусу юридичної особи, відносини між якими можуть впливати на умови або економічні результати їх діяльності чи діяльності осіб, яких вони представляють, з урахуванням критеріїв, встановлених п.п. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.
Для юридичних осіб такими критеріями згідно з п.п. «а» п.п. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу є:
одна юридична особа безпосередньо та/або опосередковано (через пов’язаних осіб) володіє корпоративними правами іншої юридичної особи у розмірі 25 і більше відсотків (крім міжнародних, фінансових організацій, які відповідно до міжнародних договорів України наділені привілеями та імунітетами, та суб'єктів господарювання, власником істотної участі у розмірі 75 і більше відсотків у яких є такі міжнародні фінансові організації);
одна і та сама юридична або фізична особа безпосередньо та/або опосередковано володіє корпоративними правами у кожній такій юридичній особі у розмірі 25 і більше відсотків;
одна і та сама юридична або фізична особа приймає рішення щодо призначення (обрання) одноособових виконавчих органів кожної такої юридичної особи;
одна і та сама юридична або фізична особа приймає рішення щодо призначення (обрання) 50 і більше відсотків складу колегіального виконавчого органу або наглядової ради кожної такої юридичної особи;
принаймні 50 відсотків складу колегіального виконавчого органу та/або наглядової ради кожної такої юридичної особи складають одні і ті самі фізичні особи;
одноособові виконавчі органи таких юридичних осіб призначені (обрані) за рішенням однієї і тієї самої особи (власника або уповноваженого ним органу);
юридична особа має повноваження на призначення (обрання) одноособового виконавчого органу такої юридичної особи або на призначення (обрання) 50 і більше відсотків складу її колегіального виконавчого органу або наглядової ради;
кінцевим бенефіціарним власником (контролером) таких юридичних осіб є одна і та сама фізична особа;
повноваження одноособового виконавчого органу таких юридичних осіб здійснює одна і та сама особа;
сума всіх кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги від однієї юридичної особи (крім банків та міжнародних фінансових організацій, які відповідно до міжнародних договорів України наділені привілеями та імунітетами, та суб'єктів господарювання, власником істотної участі у розмірі 75 і більше відсотків у яких є такі міжнародні фінансові організації) та/або кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги від інших юридичних осіб, гарантованих однією юридичною особою (крім банків та міжнародних фінансових організацій, які відповідно до міжнародних договорів України наділені привілеями та імунітетами, та суб’єктів господарювання, власником істотної участі у розмірі 75 і більше відсотків у яких є такі міжнародні фінансові організації), стосовно іншої юридичної особи, перевищує суму власного капіталу більше ніж у 3,5 раза (для фінансових установ та компаній, що провадять виключно лізингову діяльність, – більше ніж у 10 разів). При цьому сума таких кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги та власного капіталу визначається як середнє арифметичне значення (на початок та кінець звітного періоду). Положення цього абзацу не поширюються на суму кредитів (позик), залучених під державні гарантії.
Критерії пов’язаності для фізичної особи та юридичної особи встановлено п.п. «б» п.п. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу:
фізична особа безпосередньо та/або опосередковано (через пов’язаних осіб) володіє корпоративними правами юридичної особи у розмірі 25 і більше відсотків;
фізична особа має право призначати (обирати) одноособовий виконавчий орган такої юридичної особи або призначати (обирати) не менш як 50 відсотків складу її колегіального виконавчого органу або наглядової ради;
фізична особа здійснює повноваження одноособового виконавчого органу в такій юридичній особі;
фізична особа має повноваження на призначення (обрання) одноособового виконавчого органу такої юридичної особи або на призначення (обрання) 50 і більше відсотків складу її колегіального виконавчого органу або наглядової ради;
фізична особа є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) юридичної особи;
сума всіх кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги від фізичної особи, наданих юридичній особі, та/або будь-яких кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги від інших фізичних осіб, наданих юридичній особі, які надаються під гарантії цієї фізичної особи, перевищують суму власного капіталу більше ніж у 3,5 раза (для фінансових установ та компаній, що провадять виключно лізингову діяльність, - більше ніж у 10 разів). При цьому сума таких кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги та власного капіталу визначається як середнє арифметичне значення (на початок та кінець звітного періоду).
Фінансовою допомогою відповідно до п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу є фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі.
До безповоротної фінансової допомоги відноситься, зокрема, сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів.
Поворотна фінансова допомога – це сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов'язковою до повернення.
Отже, замовлення громадською організацією у статусі неприбуткової організації у суб’єкта у сфері медіа, учасником якого є громадська організація (володіє часткою в розмірі 20 відсотків статутного капіталу), а також у будь-яких інших суб’єктів у сфері медіа та оплата послуг з виготовлення та розповсюдження аудіовізуального та аудіального контенту, надання поворотної фінансової допомоги таким суб’єктам у сфері медіа не є підставою для виключення такої громадської організації з Реєстру за умов, що така діяльність здійснюється для реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах вимог профільного Закону № 4572, з дотриманням положень Закону № 2849.
Що стосується операцій з надання громадською організацією безповоротної фінансової допомоги суб’єкту у сфері медіа, учасником якого є громадська організація (володіє часткою в розмірі 20 відсотків статутного капіталу), а також будь-яким іншим суб’єктам у сфері медіа, то проведення таких операцій не є підставою для виключення такої громадської організації з Реєстру за умов, що така діяльність здійснюється для реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах вимог профільного Закону № 4572, та відсутності будь-яких критеріїв пов’язаності осіб відповідно до п.п. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу між учасниками таких операцій згідно з вимогами абзацу третього п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |