X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.12.2023 р. № 4482/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, платник податку – банк на підставі банківської ліцензії надає банківські та інші фінансові послуги, серед яких послуги еквайрингу платіжних інструментів за договорами еквайрингу або інтернет-еквайрингу. Послугами еквайрингу, зокрема інтернет-еквайрингу, користуються організатори азартних ігор.

Через Банк, як еквайра, за договором інтернет-еквайрингу здійснюються платіжні операції від суб’єкта господарювання – організатора азартних ігор, пов’язаних із участю в азартних іграх, зокрема, виплата виграшів (призів) гравцям азартних ігор за допомогою платіжних інструментів (платіжних карток).

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Хто виступає податковим агентом та, відповідно, відповідальним за нарахування, утримання, сплату до бюджету податків і подання податкової звітності при здійсненні виплат фізичним особам доходу у вигляді виграшу (призу) гравця в азартні ігри в мережі інтернет, що виплачується через онлайн-систему організатора азартних ігор в мережі інтернет за допомогою платіжних інструментів (платіжних карток) в рамках надання банком послуг інтернет-еквайрингу?

2. В який момент та за якою ставкою податковий агент повинен нараховувати та виплачувати податки з доходу фізичних осіб у вигляді виграшу (призу) гравця в азартні ігри в мережі інтернет, що виплачується за допомогою платіжних інструментів (платіжних карток) в рамках надання банком послуг інтернет-еквайрингу?

3. Яка база оподаткування доходів фізичних осіб у вигляді виграшу (призу) гравця в азартні ігри в мережі інтернет, що виплачується через онлайн-систему організатора азартних ігор в мережі інтернет за допомогою платіжних інструментів (платіжних карток) в рамках надання банком послуг інтернет-еквайрингу?

Правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, визначає правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор визначено Законом України від 14 липня 2020 року № 768-IX «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768).

Відповідно до ст. 1 Закону № 768 виграш (приз) – це кошти, майно, майнові права, що підлягають виплаті (видачі) гравцю у разі його виграшу в азартну гру відповідно до оприлюднених правил проведення такої азартної гри.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Доходом з джерелом його походження з України є будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України, її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі у вигляді виграшів, призів (п.п. «е» п.п. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платниками податку є фізичні особи – резиденти.

Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включаються доходи у вигляді виграшів, призів (п.п. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Порядок оподаткування виграшів та призів визначено п. 170.6 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.6.3 якого оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому Кодексом для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою 18 відс., визначеною в абзаці першому п. 167.1 ст. 167 Кодексу.

Відповідно до п.п. 170.6.4 п. 170.6 ст. 170 Кодексу під час нарахування (виплати) доходів у вигляді виграшів у лотерею або в інших розіграшах, які передбачають попереднє придбання платником податку права на участь у таких лотереях чи розіграшах, не беруться до уваги витрати платника податку у зв’язку з отриманням такого доходу.

При цьому доходи, зазначені у у п. 170.6 ст. 170 Кодексу, остаточно оподатковуються під час їх виплати за їх рахунок (п.п. 170.6.5 п. 170.6 ст. 170 Кодексу).

Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2 – 167.5 цієї статті).

Крім того, вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором
(п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету здійснюється у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.

Так, згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу, і ставку військового збору, встановлену п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.

Крім того, особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов’язані своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок (п.п. «а» п. 176.2 ст. 176 Кодексу).

Таким чином, дохід, який виплачується юридичною особою – організатором азартних ігор на користь фізичної особи (гравця) у вигляді виграшу в азартні ігри в мережі інтернет включається таким організатором до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу цього гравця та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах. При цьому об’єктом оподаткування є уся сума виграшу, включаючи ставку, яка приймала участь для отримання цього виграшу.

Крім того, юридична особа – організатор азартних ігор як податковий агент зобов’язана виконати усі функції, визначені Кодексом.

Відповідно до п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до  Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов’язані  подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.