X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.12.2023 р. № 4483/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо окремих питань оподаткування платника єдиного податку 4 групи та, керуючись ст.52 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що є платником єдиного податку четвертої групи та у 2022 році підтверджено статус платника єдиного податку 4 групи. Виробничі потужності Товариства перебувають на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії до цього часу, і які знаходилися в тимчасовій окупації збройними формуваннями російської федерації в період з 13.04.2022 до 03.10.2022 стало перешкодою в можливості виконання своїх обов’язків з боку Товариства відповідно до строків та порядку, передбачених діючим податковим законодавством України.

Господарська діяльність Товариством не здійснювалася в повному обсязі в період з 24.02.2022 по 03.10.2022 року у зв’язку з окупацією, а з 04.10.2022 і до 01.04.2023 – у зв’язку з пошкодженням та руйнуванням виробничих об’єктів (будівель та споруд), а також вибухонебезпечне забруднення орендованих земельних ділянок.

Товариство також повідомило, що є рішення обласної ради про наявність обставин непереборної сили та затвердила перелік суб’єктів господарювання – юридичних осіб сільськогосподарських товаровиробників, що постраждали внаслідок обставин непереборної сили, яке розміщене на офіційному сайті ради. Зі свого боку селищна військова адміністрація видала розпорядження, яким встановила для Товариства на 2023 рік податкові пільги зі сплати місцевих податків та/ або зборів за користування земельними ділянками, що перебувають у консервації або визнані як забруднені вибухонебезпечними предметами або непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. У Товариства є Рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку.

Враховуючи викладене, Товариство просить надати роз’яснення з наступного питання:

  1. Чи може товариство вважатися платником єдиного податку 4 групи без підтвердження свого статусу документально на 2023 рік у випадку дії воєнного стану в Україні і в результаті наявності Рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником свого податкового обов’язку?
  2. Коли і на яких умовах ми можемо подати необхідну звітність для підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи на 2023 рік?

 

Щодо першого-другого питання

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлюються главою 1  розділу XIV Кодексу.

Так, сільськогосподарський товаровиробник – юридична особа незалежно від організаційно-правової форми або фізична особа – підприємець, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання.( пп.14.1.235 п.14.1 ст.14 Кодексу).

Відповідно до пп.4 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку четвертої групи – сільськогосподарських товаровиробників належать, зокрема, юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року подають:

загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);

розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Зокрема, пп.298.8.4 п. 298.8 ст. 298 Кодексу визначено, що у разі коли у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва становить менш як 75 відс., сільськогосподарський товаровиробник – юридична особа сплачує податки у наступному податковому (звітному) році на загальних підставах.

Водночас, відповідно до вищезазначеного підпункту п.298.8 ст.298 Кодексу встановлено, що якщо така частка не перевищує 75 відс. у зв’язку із виникненням обставин непереборної сили у попередньому податковому (звітному) році, до платника податку в наступному податковому (звітному) році зазначена вимога не застосовується. Такі платники податку для підтвердження статусу платника єдиного податку подають податкову декларацію разом із рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад про наявність обставин непереборної сили та перелік суб’єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин.

При цьому, що відповідно до пп. 10.1 п. 10 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу для цілей, визначених, зокрема, пп.298.8.4 п.298.8 ст.298 Кодексу, частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік платників єдиного податку четвертої групи, у яких не менше 30 відс. загальної площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебуває у їхній власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, у попередньому податковому (звітному) році розташовувалися не менше шести місяців на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, має дорівнювати або перевищувати 50 відсотків.

Тобто для набуття/ щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку- сільськогосподарських товаровиробників зобов’язані подати звітність визначену пп.4 п. 291.4 ст. 291 з урахуванням вимог пп.298.8.4 п.298.8 ст. 298 та пп.10.1 п.10 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Разом з тим, відповідно до пп.69.33 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу платникам єдиного податку надано преференцію тимчасово, з 1 березня 2022 року, не нараховується та не сплачується єдиний податок четвертої групи з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди, у податкових періодах, коли на територіях, на яких розташовані такі сільськогосподарські угіддя та/або землі водного фонду, ведуться бойові дії або території тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації, до дати завершення на таких територіях активних бойових дій або тимчасової окупації російською федерацією.

Дія цього підпункту не поширюється на земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться активні бойові дії або тимчасова окупація Російською Федерацією завершені до 1 травня 2022 року.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Постанова Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 (далі – постанова №1364) визначає деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Зокрема, пунктом 1 постанови № 1364 визначається орган виконавчої влади (Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій), якому делегуються повноваження щодо затвердження переліку територій, а також визначаються складові переліку територій, вимоги до формату територій, за якими ці території відображаються у переліку, та затверджена форма переліку територій.

У зв’язку з цим Перелік територій, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004 (далі – наказ № 309), може застосовуватися при справлянні єдиного податку четвертої групи на відповідних територіях.

Для цілей справляння єдиного податку четвертої групи у 2022 році наказ №309 застосовується у частині наявності певної території у Переліку територій, затвердженого наказом №309 у чинній редакції (зі змінами).

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації у 2023 році визначаються відповідно до даних Переліку територій, затвердженого наказом № 309 у чинній редакції (зі змінами).

Підставою для не нарахування та не сплати єдиного податку четвертої групи є перебування таких земельних ділянок в Переліку територій, наявність рішення органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки та заява платника до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами, на підставі якої прийнято рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів.

При цьому пп. 69.33 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу визначає можливість уточнення податкових зобов’язань по єдиному податку четвертої групи, задекларованих до набрання чинності Закону України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (далі – Закон № 3050), шляхом подання уточнюючих розрахунків до раніше поданих податкових декларацій платниками єдиного податку четвертої групи (юридичні особи) за 2022 рік та 2023 рік за земельні ділянки, що розташовані на територіях активних бойових дій (які не завершені до 1 травня 2022 року) або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, включених до Переліку територій:

у 2022 році: за період з 1 березня до дати завершення на територіях, визначених наказом № 309, активних бойових дій або тимчасової окупації російською федерацією (крім територій, на яких ведення активних бойових дій або тимчасової окупації російською федерацією завершені до 1 травня  2022 року, оскільки на них не поширюється дія п.п. 69.33 п. 69 підрозд.  10 розд. ХХ «Перехідні положення»);

у 2023 році: за період з 1 січня до дати завершення на територіях, визначених наказом № 309, активних бойових дій або тимчасової окупації російською федерацією.

Таким чином, у разі якщо Підприємство має підстави не нараховувати та    не сплачувати єдиний податок четвертої групи відповідно до пп. 69.33 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ Кодексу та не скористалося правом на звільнення сплати єдиного податку четвертої групи з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди, має право подати уточнюючі розрахунки до раніше поданих податкових декларацій платниками єдиного податку четвертої групи (юридичні особи) за 2022 рік та 2023 рік за земельні ділянки, що розташовані на територіях активних бойових дій (які не завершені до 1 травня 2022 року) або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, включених до наказу № 309.

Разом з тим, пункт 2921.1 ст. 2921 Кодексу визначає особливості оподаткування єдиним податком четвертої групи за земельні ділянки, які:

перебувають у консервації;

забруднені вибухонебезпечними предметами;

непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

Відповідно до п. 2921.1 ст.2921 Кодексу, зокрема, підставою для ненарахування єдиного податку щодо земельних ділянок, що перебувають у консервації та/або забруднені вибухонебезпечними предметами та/або які непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, є інформація, зазначена у пп. 12.4.6 п. 12.4 ст.12 Кодексу.

Зокрема, підставою для не нарахування та не сплати єдиного податку четвертої групи за земельні ділянки, що перебувають у консервації та/або забруднені вибухонебезпечними предметами та/або які непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами є рішення сільської, селищної міської ради, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на підставі заяви платника податків.

Враховуючи зазначене, платник податку, який має у власності чи користуванні земельні ділянки, які за рішенням сільської, селищної міської ради, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів, відповідають вимогам пункт 2921.1 ст. 2921 Кодексу має право при декларуванні таких земельних ділянок в декларації платника єдиного податку четвертої групи ненараховувати єдиний податок по площі таких земельних ділянок.

Водночас згідно з абз. 7 пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Кодексу, платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов'язків, щодо реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – Порядок) затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження».

Порядок розроблено відповідно до пп. 69.1 п.69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов’язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо (п. 1 розділу І Порядку).

Зокрема, Порядком передбачено, що на підставі п.4 розділу ІІ Порядку платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Враховуючи зазначене, якщо у платника податків з 24 лютого 2022 року настали обставини неможливості виконувати свої податкові обов’язки, зокрема щодо подання звітності визначеної пп.4 п. 291.4 ст. 291 Кодексу, такий платник відповідно до пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу та Порядку з дати набуттям такої можливості подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію про набуття можливості виконання такого обов’язку до контролюючого органу. Після подання таких документів та винесення контролюючим органом рішення щодо можливості чи не можливості своєчасного виконання платником податку свого податкового обов’язку такий платник не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей зобов’язаний подати звітності, визначену пп.4 п. 291.4 ст. 291 Кодексу з урахуванням вимог пп. 298.8.4 п. 298.8 ст. 298 та пп.10.1 п.10 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Слід зазначити, що необхідною умовою правильного застосування податкового законодавства є встановлення (з’ясування) всіх суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та детального вивчення всіх первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, оформленням яких вони супроводжувались.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).