X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.12.2023 р. № 4512/ІПК/99-00-07-04-01 ІПК

Державна податкова служба України за результатами  розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю   (далі – Товариство), керуючись положеннями статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до звернення Товариство здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет на підставі відповідної ліцензії.

У зв’язку із складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахункових операцій Товариство звернулось до податкового органу із наступними запитаннями:

  1. Чи повинно Товариство застосовувати реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) при прийнятті грошових коштів від гравців, які поповнюють свої клієнтські рахунки гравців у гривнях за допомогою сервісів переказу коштів та/або банківських систем дистанційного обслуговування?
  2. Чи повинно Товариство застосовувати РРО при виплаті виграшів та поверненні коштів, попередньо внесених для участі в азартнихіграх, гравцям шляхом безготівкового переказу грошових коштів на банківські рахунки гравців?

 

Оскільки, правовідносини про які йдеться у питаннях 1 та 2 регулюються одними і тими ж положеннями Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), тому відповідь на них надається одночасно.

З метою надання відповіді на поставлене питання повідомляємо, що правові засади застосування РРО та програмних РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом № 265, а правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор визначено Законом України від 14 липня 2020 року № 768-IX «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768).

З урахуванням вимог Закону № 265суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахунки в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) зобов’язані, зокрема, проводити розрахунки на повну суму покупки (надання послуги) через РРО або програмні РРО та надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції.

Порядок застосування РРО,програмних РРО та здійснення розрахунків за товари (роботи, послуги) регулюється статтею 3 Закону № 265 та наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547 «Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій».

Законодавство України встановлює однакові вимоги щодо фіскалізації як готівкових, так і безготівкових розрахунків, що здійснюються за допомогою POS-терміналів та платіжних сервісів (еквайрингу), що використовують реквізити платіжних карток продавців товарів у мережі Інтернет та проводяться суб’єктами господарювання всіх форм власності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, тому, обов’язок суб’єкта господарювання застосовувати РРО програмних РРО, при отриманні оплати за товари (послуги), залежить не від форми оплати, а виникає відповідно до способу її здійснення.

Для Товариства, як суб’єкта господарювання на якого поширюється дія Закону № 265, для цілей застосування РРО та програмних РРО має значення лише спосіб розрахунку, який запропоновано Товариством покупцю.

Відповідно до визначень, які вживаються в пунктах 28, 31, 32 та 36частини першої статті 1 Закону № 768:

клієнтський рахунок гравця – це частина онлайн-системи організатора азартних ігор, що забезпечує гравця повною інформацією про його дії, угоди, укладені з організатором азартних ігор, баланс електронних грошових замінників, а також містить інформацію, необхідну для ідентифікації гравця;

ігровий замінник гривні це матеріальний засіб гри в азартних іграх, зокрема монетоподібний значок, фішка, жетон або електронна картка, а також електронний грошовий замінник, що містить інформацію про його номінал, дає можливість зробити ставку в азартній грі та придбавається в обмін на грошові кошти у касі організатора азартних ігор, а після завершення азартної гри підлягає поверненню в касу для обміну його на відповідний грошовий еквівалент;

каса – це місце, в якому здійснюються продаж (видача) та обмін ігрових замінників гривні, електронних грошових замінників, поповнення ігрових рахунків, прийняття ставок від гравців, виплата (видача) виграшів (призів) за результатами проведення азартної гри та інші дії;

онлайн-система організації та проведення азартних ігор (далі – онлайн-система) – це сукупність технічних, програмних та програмно-апаратних засобів, що забезпечує (у тому числі в мережі Інтернет) організацію та проведення азартних ігор, збір даних про прийняті ставки, їх облік та реєстрацію, визначення, облік та виплату виграшів (призів), а також здійснення інших операцій, пов'язаних з організацією та проведенням азартних ігор, та зберігання відповідної інформації.

Відповідно до спеціальних вимог до організації та проведення азартних ігор в мережі Інтернет,визначених статтею 24 Закону № 768, організація та проведення азартних ігор в мережі Інтернет здійснюється організатором азартних ігор під брендом організатора азартних ігор на підставі відповідної ліцензії відповідно до вимог цього Закону та законодавства про азартні ігри виключно через онлайн-системи організаторів азартних ігор, що відповідають вимогам Закону № 768.

Гравець самостійно створює клієнтський рахунок гравця (особистий кабінет) в онлайн-системі організатора азартних ігор.

Організатору азартних ігор у мережі Інтернет забороняється давати можливість гравцю грати у кредит або із розстроченням платежу, або з наступною оплатою, крім оплати ставки кредитними або дебетовими картками за наявності авторизації платежу.

Оплата ставок, повернення коштів, внесених гравцями для участі в азартних іграх через мережу Інтернет, виплата виграшів гравцям здійснюються у безготівковій формі через онлайн-систему організатора азартних ігор в мережі Інтернет з урахуванням положень Закону № 768та Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Виходячи зі змісту звернення, а також посилання Товариства на положення пункт14 статті 9 Закону № 265, вбачається, що Товариство позиціонує здійснення своєї діяльності виключно як надання послуг в мережі Інтернет, та як результат можливістю використання пільг щодо не застосування РРО.

Водночас, зазначені вище положення законодавства, передбачають, що гравець, який зареєструвався в онлайн-системі організатора азартних ігор та бажає внести ставку в азартній онлайн грі придбаває для цього електронний грошовий замінник в касі і в момент придбання якого і виникає обов’язок щодо застосування РРО/ПРРО.

Також, із положень Закону № 768 вбачається, що частина операцій, які здійснюються в «касі» та «онлайн-системі» є подібними між собою, а інша частина – ідентичними, що у свою чергу дає змогу дійти висновку проте, що «онлайн-система» організатора азартних ігор в мережі Інтернетв тому числі є «касою».

Пільга встановлена пунктом 14 статті 9 Закону № 265 щодо не обов’язковості застосування РРО або програмних РРО може бути застосована виключно до послуг та за умови проведення розрахунків за надані послуги виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.

Поряд із цим, продаж електронних грошових замінників гравцям та обмін їх на гривні (виплата виграшів) не є послугою, а тому твердження Товариства, що гравці здійснюють розрахунки за послуги з азартних ігор у мережі Інтернет є хибним та потребує застосування РРО/ПРРО.

Також, Товариство посилається на пункт 12 статті 9 Закону № 265 відповідно до якого РРО/ПРРО та розрахункові книжки не застосовуються якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (склади, місця зберігання товарів, оптова торгівля тощо).

Пільга встановлена зазначеним пунктом Закону № 265 не може поширюватись на Товариство, оскільки, вона стосується виключно фізичних господарських одиниць на яких не здійснюється жодних операцій відмінних від відвантаження та зберігання товарів, відповідно прикладів та їх варіативності, зазначених у пункті 12статті 9 Закону № 265.

Таким чином, повідомляємо, що віртуальна каса Товариства не має жодного відношення до складів, місць зберігання товарів чи місць оптової торгівлі, тощо, в розумінні пункту 12 статті 9 Закону № 265.

Враховуючи викладене вище, та як відповідь на питання 1 та 2 повідомляємо, що у описаній у зверненні ситуації,застосування ТовариствомРРО/ПРРО при продажі електронних грошових замінників гравцям та обмін їх на гривні (виплата виграшів) є обов’язковим.

Також, звертаємо увагу Товариства, що виходячи із суті визначення індивідуальної податкової консультації, вимог до її оформлення та обсягу повноважень покладених на  податкові органи, вбачається, що саме платники податків, при оформленні  звернень на отримання індивідуальної податкової консультації повинні зазначати, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації та наводити фактичні обставини.

Так, серед іншого є незрозумілим твердження, що гравці поповнюють свої клієнтські рахунки гравців у гривні, а Товариство у свою чергу приймає кошти та обліковує на клієнтських рахунках гравців внесені ними кошти у гривні.

Наведене твердження суперечить визначенню клієнтського рахунку гравця, позаяк, клієнтський рахунок гравця має забезпечувати гравця повною інформацією про його дії, угоди, укладені з організатором азартних ігор, баланс електронних грошових замінників, а не внесених коштів у гривні, і також містити інформацію, необхідну для ідентифікації гравця.

Окрім того, наведення платниками податків недостовірних фактичних обставин у зверненнях на надання індивідуальних податкових консультацій унеможливить застосування щодо них положень підпункту 112.8.10 пункту 112.8 статті 112 Кодексу.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.