X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.12.2023 р. № 4467/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Громадської організації «______» (далі – Громадська організація) щодо окремих питань обліку операцій з гуманітарною допомогою громадською організацією у статусі неприбуткової організації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України  (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно із зверненням Громадською організацією, внесеною до Реєстру неприбуткових установ та організацій, у 2022 році отримано гуманітарну допомогу від іноземних партнерів у вигляді лікарських засобів, які були передані медичним закладам (відповідно до запитів від лікарень та актів прийому-передачі). Станом на 31.12.2022 є залишок гуманітарної допомоги, який буде передано протягом 2023 року.

У зв’язку з викладеним вище у зверненні Громадської організації поставлено таке запитання для надання індивідуальної податкової консультації:

як правильно відобразити у річній звітності за 2022 рік (у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації та фінансовій звітності) суми отриманої та фактично переданої гуманітарної допомоги, а також суми залишків такої допомоги?

Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).

При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

Так, відповідно до положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для фінансування видатків, не пов'язаних з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, за умови що такі послуги, майно добровільно перераховані (надані, передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та/або грошові кошти, перераховані на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів, та/або наданням благодійної допомоги фізичним особам, які не є засновниками, учасниками таких організацій або пов’язаними з ними особами та які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено залишили місце проживання у зв'язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах та, в тому числі, взяті у встановленому законодавством порядку на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.

Відповідно до вимог абзацу дев’ятого п. 46.2 ст. 46 Кодексу  неприбуткові підприємства, установи та організації, визначені пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу, подають звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації (далі – Звіт) за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та річну фінансову звітність.

Форма Звіту затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553 «Про затвердження форми  Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.07.2016 за № 932/29062, у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 № 469.

При цьому формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті, здійснюється за правилами бухгалтерського обліку.

Для цілей податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображаються у рядках 1.1 – 1.11 частини І Звіту, а суми видатків (витрат) – у рядках 2.1 – 2.6 частини І Звіту. Форма Звіту передбачає заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації залежно від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

Зокрема, такі доходи, як надходження у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань, милосердя тощо, у тому числі благодійної та гуманітарної допомоги, відображаються відповідно у рядках 1.6, 1.6.1, 1.6.2 ГД, 1.6.3 частини І Звіту.

Видатки (витрати) неприбуткової організації у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань, милосердя тощо, у тому числі, зокрема, благодійна допомога та гуманітарна допомога, відображаються відповідно у рядках 2.4, 2.4.1, 2.4.2 ГД, 2.4.3 частини І Звіту. 

Інформація щодо операцій з гуманітарною допомогою відображається у додатку ГД до рядків 1.6.2 ГД, 2.4.2 ГД та 3.1 ГД Звіту (далі – Додаток ГД до Звіту).

Додаток ГД до Звіту, подають неприбуткові організації, що є як отримувачами гуманітарної допомоги, так і неприбутковими організаціями - набувачами гуманітарної допомоги відповідно до вимог законодавства України про гуманітарну допомогу.

У розділі І Додатку ГД до Звіту відображається інформація щодо залишку нерозподіленої гуманітарної допомоги на початок звітного (податкового) року.

У разі отримання гуманітарної допомоги, то, зокрема, отримувач таку гуманітарну допомогу відображає:

у графах 1 – 12 розділу ІІ «Отримано гуманітарну допомогу за звітний (податковий) рік» Додатку ГД до Звіту. При цьому, сумарне значення вартості отриманої гуманітарної допомоги, що відображається у графі 9 «Вартість гуманітарної допомоги», переноситься у рядок 1.6.2 ГД «гуманітарна допомога» основної частини Звіту;

у графах 1 – 9 розділу ІІІ «Розподілено гуманітарну допомогу за цільовим призначенням за звітний (податковий) рік» Додатку ГД до Звіту із зазначенням, зокрема, найменування, кількості та вартості фактично розподіленої (використаної) гуманітарної допомоги тощо. Сумарне значення показників графи 8 «Вартість гуманітарної допомоги» переноситься до рядка 2.4.2 ГД «гуманітарна допомога» основної частини Звіту;

у графах 1 – 7 розділу ІV «Гуманітарна допомога, використана не за цільовим призначенням, за звітний (податковий) рік» Додатку ГД до Звіту. Сумарне значення показників графи 7 переноситься у рядок 3.1 ГД основної частини Звіту. Зазначений розділ заповнюється у разі розподілу гуманітарної допомоги не за цільовим призначенням;

у графах 1 – 7 розділу V «Залишок нерозподіленої гуманітарної допомоги на кінець звітного (податкового) року» Додатку ГД до Звіту. Значення показників розділу V Додатку ГД до Звіту мають дорівнювати позитивному значенню відповідних граф цього розділу, розрахованих за формулою (розділ I + розділ II) - (розділ III + розділ IV). Зазначений розділ заповнюється у разі наявності залишку нерозподіленої гуманітарної допомоги на кінець звітного (податкового) року.

У частині ІІ Звіту передбачено розрахунок податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, що заповнюється лише тими неприбутковими організаціями,  якими не дотримано вимог, встановлених  п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

При поданні Звіту у разі необхідності подається доповнення, передбачене п. 46.4 ст. 46 Кодексу з відповідними поясненнями щодо заповнення Додатка ГД до Звіту, яке може бути складене за довільною формою, із зазначенням про факт подання такого доповнення у спеціально відведеному місці у Звіті.

Також слід зазначити, що відповідно до частини четвертої ст. 11 Закону України від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» (зі змінами) бухгалтерський облік гуманітарної допомоги та відповідна звітність здійснюються отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).

При цьому питання відображення операцій з гуманітарною допомогою у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності громадської організації належать до компетенції Міністерства фінансів України.

        Поряд з цим зазначаємо, що кожний конкретний випадок щодо відображення доходів і витрат у Звіті, який стосується особливостей діяльності неприбуткової організації в залежності від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації, потребує аналізу договорів та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).