Державна податкова служба України за результатами розгляду звернень Благодійної організації «_______» (далі – Благодійна організація) щодо окремих питань бухгалтерського обліку адміністративних витрат благодійної неприбуткової організації для цілей оподаткування, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно із зверненнями Благодійна організація є неприбутковою організацією, яку внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) за кодом ознаки неприбутковості 0036 (благодійні організації).
Відповідно до положень статуту Благодійної організації основною метою цієї організації є провадження благодійної діяльності, зокрема, у сферах надання допомоги, порятунку та захисту тварин.
Благодійна організація з метою захисту інтересів тварин, які постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, але не виключно, здійснює їх відлов та/або порятунок для надання допомоги як ветеринарної, так і адаптаційної, та подальший пошук власників або прилаштування у спеціалізовані зоопарки.
Також повідомляється, що для забезпечення можливості отримання запитів та повідомлень стосовно тварин, які потребують негайного порятунку або допомоги, Благодійна організація замовила послуги зі створення та розробки вебсайту.
У зв’язку з проведенням зазначеної діяльності та здійсненням відповідних витрат у Благодійної організації виникла певна невизначеність щодо віднесення окремих витрат до складу адміністративних витрат для цілей дотримання вимог профільного законодавства та з метою збереження статусу неприбуткової організації.
У зверненнях Благодійної організації поставлено такі запитання для отримання індивідуальної податкової консультації:
1. Чи є правомірним не відносити до адміністративних витрат (у розумінні частини третьої ст. 16 Закону України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» зі змінами (далі – Закон № 5073)) витрати на оренду приміщень (господарчих будівель, конюшень, ангарів, манежів), якщо такі витрати здійснюються для забезпечення тимчасового прихистку тварин, їх лікування та адаптації; створення притулків для тварин та, якщо такі приміщення орендуються виключно для тварин та в інтересах життєзабезпечення тварин? Додатково зазначається, що управління Благодійною організацією із зазначених приміщень не здійснюється та не планується здійснювати.
2. Чи є правомірним не відносити до адміністративних витрат (у розумінні частини третьої ст. 16 Закону № 5073) витрати на утримання приміщень (господарчих будівель, конюшень, ангарів, манежів), а саме: амортизація, ремонт (у тому числі капітальний ремонт), опалення, освітлення, водопостачання, охорона, якщо такі витрати здійснюються для забезпечення тимчасового прихистку тварин, їх лікування та адаптації; створення притулків для тварин та, якщо такі приміщення орендуються виключно для тварин та в інтересах життєзабезпечення тварин? Додатково зазначається, що управління Благодійною організацією із зазначених приміщень не здійснюється та не планується здійснювати.
3. Чи відносяться до адміністративних витрат (у розумінні частини третьої ст. 16 Закону № 5073) витрати на розробку та функціонування вебсайту, якщо такий вебсайт функціонує для надання запитів Благодійній організації від небайдужих осіб щодо необхідного негайного порятунку та допомоги тваринам і в тому числі містить інформацію про діяльність Благодійної організації?
4. Якщо відповідь на попереднє питання ствердна, то чи відносяться до адміністративних витрат (у розумінні частини третьої ст. 16 Закону № 5073) витрати на розробку та функціонування вебсайту, якщо такий вебсайт розроблений та функціонує виключно для надання запитів Благодійній організації від небайдужих осіб щодо необхідного негайного порятунку та допомоги тваринам?
Щодо запитань 1 – 4
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру.
Як встановлено абзацом першим п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно до п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені благодійні організації.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом № 5073, що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.
Установчі документи благодійної організації повинні містити, зокрема, цілі та сфери благодійної діяльності, джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації (п. 2 та п. 6 частини другої ст. 14 Закону № 5073).
Метою благодійних організацій не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов’язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій (частина перша ст. 11 Закону № 5073).
Як передбачено частиною першою ст. 16 Закону № 5073, благодійні організації мають право власності та інші речові права на кошти, цінні папери, земельні ділянки, інше нерухоме та рухоме майно, а також нематеріальні активи, якщо інше не встановлено законом або установчими документами.
Розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20 відсотків доходу цієї організації у поточному році (абзац перший частини третьої ст. 16 Закону № 5073).
Враховуючи зазначене вище, обов’язковими умовами перебування благодійної організації у статусі неприбуткової організації є, зокрема, заборона розподілу доходів або їх частини серед засновників (учасників) таких організацій, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб та використання своїх доходів виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах профільного Закону № 5073.
Водночас, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією добровільної передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Для цілей податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображаються у рядках 1.1 – 1.11, а суми видатків (витрат) – у рядках 2.1 – 2.6 частини І Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553 «Про затвердження форми Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.07.2016 за № 932/29062, у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 № 469 (далі – Звіт).
Форма Звіту передбачає, зокрема, заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації в залежності від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
При цьому формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті, здійснюється за правилами бухгалтерського обліку.
Тож діяльність благодійної організації у статусі неприбуткової організації може здійснюватися лише на некомерційній основі (без мети одержання прибутку), в межах статутної діяльності такої неприбуткової організації згідно із Законом № 5073 та з дотриманням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу).
Що стосується визначення складу адміністративних витрат, розмір яких не може перевищувати 20 відсотків доходу благодійної організації у поточному році, то порядок віднесення витрат до складу адміністративних витрат такої організації регулюється правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).
На підставі викладеного вище питання формування у бухгалтерському обліку неприбутковою організацією витрат, у тому числі адміністративних витрат, належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |