X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.12.2023 р. № 4542/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо порядку визначення доходу платника єдиного податку третьої групи після повернення з особливостей оподаткування, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що  з 01.04.2022 по 31.07.2023 року перебувало на спрощеній системі оподаткування з особливостями оподаткування (єдиний податок третьої групи зі ставкою 2 відсотки). Після 01.08.2023 року автоматично повернулося на третю групу зі ставкою 5 відсотків. Протягом 2023 року Товариство отримувало дохід від діяльності.

В період з 01.08.2023 року по 31.12.2023 року планується надходження коштів в розмірі 3 845 260 грн. По плану платежів основна частина коштів надійде на рахунок в серпні – жовтні 2023 року, а в листопаді заплановано отримати кошти у сумі 591 000 грн.

Відповідно до Закону України від 30 червня 2023 року  № 3219 – IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у періодах воєнного стану» граничний обсяг доходу у 2023 році  для платників єдиного податку третьої групи зі ставкою 5 відсотків визначається пропорційно до кількості календарних місяців поточного календарного року.

Розрахунок граничного обсягу доходу на 5 місяців до кінця 2023 року: (7 818 900 грн/12 місяців) * 5 місяців = 3 257 875 гривень.

Товариство бачить, що перевищить ліміт в листопаді 2023 році.

Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

     1. Який відсоток від суми переліміту Товариство має сплатити до бюджету?

     2. З якої дати відбудеться перехід на загальну систему після перевищення?

  1. Чи беруться в розрахунок 1 млн.грн. для обов’язкової реєстрації платником ПДВ суми коштів, котрі надходили на підприємство під час єдиної системи оподаткування?
  2. Чи виникне в Товариства обов’язок реєстрації платником ПДВ? Якщо так, то в які терміни і з якої дати необхідно зареєструватися платником ПДВ?

 

Щодо першого – другого питання

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.

До суб’єктів господарювання третьої групи, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, відносяться, зокрема, юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року (п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу).

Визначення доходу здійснюється для цілей оподаткування єдиним податком та для надання права суб'єкту господарювання зареєструватися платником єдиного податку та/або перебувати на спрощеній системі оподаткування (п. 292.14 ст. 292 Кодексу).

Відповідно до п. 292.1 ст. 292 Кодексу доходом платника єдиного податку - юридичної особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу.

Дохід визначається на підставі даних обліку, який ведеться відповідно до ст. 296 Кодексу (п. 292.13 ст. 292 Кодексу).

Юридичні особи - платники єдиного податку третьої групи використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів та витрат з урахуванням положень пп. 44.2, 44.3 ст. 44 Кодексу (абз. 5 п. 296.1 ст. 296 Кодексу).

Вимоги, у тому числі щодо розміру доходу, за умови дотримання яких юридичні особи - суб'єкти господарювання мають право перебувати у відповідній групі платників єдиного податку, визначені у п. 291.4 ст. 291 Кодексу.

Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» внесено зміни до п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» Кодексу згідно з якими  тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 01 серпня 2023 року, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей.

Дохід, отриманий у період застосування особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, не включається до обсягу доходу, визначеного для платників єдиного податку, встановленого пунктом 291.4 статті 291 Кодексу (підпункт 91.4.1 пункту 91.4 пункту 91 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).

Крім того підпунктом 91.4.3 пункту 91.4 пункту 91 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, встановлено, що у 2023 звітному році обсяг доходу для відповідної групи платників єдиного податку, встановлений пунктом 291.4 статті 291 Кодексу, визначається пропорційно до кількості календарних місяців поточного календарного року, протягом яких платник єдиного податку не застосовував особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

При цьому відповідно до п.п. 3 п. 293.8 ст. 293 Кодексу платники єдиного податку третьої групи (юридичні особи), які перевищили у податковому (звітному) періоді обсяг доходу, визначений для таких платників у п. 291.4 ст. 291 Кодексу, до суми перевищення застосовують ставку єдиного податку у подвійному розмірі ставок, визначених п. 293.3 ст. 293 Кодексу, а також зобов'язані у порядку, встановленому главою 1 розд. XIV Кодексу, перейти на сплату інших податків і зборів, встановлених Кодексом.

Заява подається не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, у якому допущено перевищення обсягу доходу.

  Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.07.2019 № 308 (далі – Заява).

Таким чином, юридична особа – платник єдиного податку третьої групи, у якої виявлено перевищення граничного обсягу доходу, розрахованого відповідно до п.п. 91.4.3 п.п. 91.4 п. 91 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» Кодексу, зобов’язана:

застосувати до суми перевищення ставку єдиного податку у подвійному розмірі;
         перейти на сплату інших податків і зборів, встановлених Кодексом.

Тому, оскільки Товариство перебувало у 2023 році на спрощеній системі з особливостями оподаткування,  тому відповідно до абз. 3 пп. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу у разі перевищення у IV кварталі 2023 року встановленого обсягу доходу платником єдиного податку третьої групи (без врахування доходу отриманого у період застосування особливостей оподаткування),  заява подається до 20 січня 2024 року та з 01.01.2024 року Товариство переходить на загальну систему оподаткування.

 

Щодо третього-четвертого питання

Статтями 181 та 182 розділу V Кодексу визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватися як в обов’язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи.

Порядок реєстрації платників ПДВ визначено статтею 183 розділу V Кодексу та Положенням про реєстрацію платників ПДВ затверджено наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 №  1130 (далі – Положення № 1130) (зі змінами) зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за № 1456/26233.

Відповідно до пункту 181.1 статті 181 розділу V Кодексу у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу, у тому числі операцій з постачання товарів/послуг з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 000 000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов’язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку першої - третьої групи.

До загального обсягу операцій з постачання товарів/послуг для цілей реєстрації особи як платника ПДВ належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ, ставкою 14 відсотків, ставкою 7 відсотків, нульовою ставкою ПДВ та звільнені від оподаткування ПДВ. При цьому обсяг операцій, що не є об’єктом оподаткування ПДВ, при обрахунку загального обсягу операцій з постачання товарів/послуг не включається.

Підпунктом 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу передбачено, що операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу, вважаються такими, що не є об’єктом оподаткування ПДВ.

Отже дохід, отриманий у період застосування особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу,  відповідно до підпідпункт 91.4.1 підпункту 91.4 пункту 91 підрозділу 8 розділу XX Кодексу, не включається до обсягу доходу, визначеного для відповідної групи платників єдиного податку, встановленого пунктом 291.4 статті 291 Кодексу.

Відповідно до пункту 183.4 статті 183 розділу V Кодексу  у разі переходу осіб із спрощеної системи оподаткування, що не передбачає сплати податку, на сплату інших податків і зборів, встановлених Кодексом, у випадках, визначених розділом XIV Кодексу, за умови, що такі особи відповідають вимогам, визначеним пунктом 181.1 статті 181 Кодексу, реєстраційна заява подається не пізніше 10 числа першого календарного місяця, в якому здійснено перехід на сплату інших податків і зборів, встановлених Кодексом.

Підпунктом 3.11 пункту  3 розділу ІІІ Положення № 1130 визначено, що у разі відсутності підстав для відмови у реєстрації особи як платника ПДВ контролюючий орган зобов’язаний протягом трьох робочих днів після надходження реєстраційної заяви до контролюючого органу внести до Реєстру запис про реєстрацію такої особи як платника ПДВ:

з першого числа календарного місяця, в якому здійснено перехід на сплату інших податків і зборів, у разі реєстрації осіб, визначених в абзаці першому пункту 183.4 статті 183 розділу V Кодексу, що відповідають вимогам, визначеним пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу, якщо перше число календарного місяця, з якого здійснюється перехід на сплату інших податків і зборів, на день подання реєстраційної заяви не настало;

з дня внесення запису до Реєстру у разі обов’язкової реєстрації особи як платника ПДВ або у разі реєстрації осіб, визначених в абзаці першому пункту 183.4 статті 183 розділу V Кодексу, що відповідають вимогам, визначеним пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу, якщо перше число календарного місяця, в якому здійснено перехід на сплату інших податків і зборів, на день подання реєстраційної заяви настало.

Пунктом 183.10 статті 183  розділу V Кодексу передбачено, що будь-яка особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку, і у випадках та в порядку, передбачених статтею 183 розділу V Кодексу, не подала до контролюючого органу реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.

 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).