X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.12.2023 р. № 4545/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства про надання індивідуальної податкової консультації щодо використання листа Торгово-промислової палати України (далі - ТПП) від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 в якості підтвердження форс-мажорних обставин при списанні основних засобів та інших виробничих запасiв,готовоїпродукції, товарів, незавершеного виробництва, знищених чи пошкоджених у результатівійни, для відмови в сплаті орендної плати згідно договорів оренди землі, i, відповідно, ненapaxyвaннi та несплатi податкових обов’язків по податку з доходів фізичних осіб та військового збору та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що податковою адресою Товариства є місто Київ, при цьому всі виробничі потужності та об’єкти оподаткування (будівлі, споруди, земельні ділянки)  знаходяться на територіях Луганської області. Зазначені території визначені як тимчасово окуповані російською федерацією.

Села і селища в територіальних громадах Луганської області фактично є місцем знаходження об’єктів нepyxoмоcтi (6удiвель, споруд, земельних ділянок), які використовувалися підприємством при проведенні  виробничої діяльності.

Через широкомасштабне воєнне вторгнення російської федерації на територію України і окупаціютериторій Луганської області з 24 лютого 2022 року підрозділи Товариства зупинили виробничу діяльність.На сьогодні Товариство не має доступу до власного майна.

Водночас, ТПП листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила форс - мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України та підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об'єктивними обставинами для cyб'єктів господарської діяльності та/або фізичнихосіб за договором, окремим податковим та/чи іншим зобов'язанням/обов'язком, виконання яких (-ого) настало згідно з умовами договору, контракти угоди, законодавчих чи інших нормативних актів i виконання відповідно яких (-ого) стало неможливим у встановлений термінвнаслідок настання таких форс-мажорних обставин.

 

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

  1. Чи можна використати лист ТПП від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 в якості підтвердження форс - мажорних обставин при списанні основних засобів та інших виробничих запасів, готової продукції, товарів, незавершеного виробництва, знищених чи пошкоджених у результаті війни? Як під час дії воєнного стану на території України, так і після його скасування?
  2. Чи можна використати лист ТПП від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 в якості підтвердження форс - мажорних обставин для відмови в сплаті по орендній платі згідно договорів оренди землі, і, відповідно, ненарахуванні та несплаті податкових обов’язків по податку з доходів фізичних осіб та військового збору?
  3. Якщо лист ТПП від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 неможливо використати для підтвердження форс-мажорних обставин по договорах, чи потрібно отримувати сертифікат ТПП для кожного договору оренди землі, яких більше 12 тисяч, чи можна отримати один сертифікат з переліком /згадкою в ньому всіх договорів оренди землі, які були укладені між Товариством та фізичними особами – орендодавцями землі? 

 

Щодо першого питання

Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 розділу ІІ Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Платники податку, які відповідно до Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) застосовують міжнародні стандарти фінансової звітності, ведуть облік доходів і витрат та визначають об'єкт оподаткування з податку на прибуток за такими стандартами з урахуванням положень цього Кодексу. Такі платники податку при застосуванні положень цього Кодексу, в яких міститься посилання на положення (стандарти) бухгалтерського обліку, застосовують відповідні міжнародні стандарти фінансової звітності.

Згідно зі ст. 9 Закону № 996 підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (п. 44.2 ст. 44 Кодексу).

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється Міністерством фінансів України, яке затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону № 996).

Одночасно, слід зазначити, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п.297.1 ст.297 Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених главою XIV Кодексу, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Суб'єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються, зокрема, на платників єдиного податку четвертої групи - сільськогосподарських товаровиробників під якими розуміють юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків (п.291.4 ст.291 Кодексу).

Об’єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди (п.292-1.1ст.291-1 Кодексу).

Положеннями Кодексу не передбачено особливостей відображення операції зі списання основних засобів та інших виробничих запасів, готової продукції, товарів, незавершеного виробництва, знищених чи пошкоджених у результаті війни при оподаткуванні єдиним податком.

Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату.

З питань, що стосуються відображення таких операцій у бухгалтерському обліку, необхідно звернутися за роз’ясненнями до Міністерства фінансів України.

Разом з тим, особливості вимог для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, передбачено у ст. 44 Кодексу. Так, для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. При цьому платникам податків забороняється формування показників податкової звітності на підставі даних, не підтверджених зазначеними документами.

Відповідно до п. 6 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 “Витрати” (далі – П(С)БО 16) витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов’язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені. Водночас нестачі й втрати від псування цінностей включаються до інших операційних витрат (п. 20 П(С)БО 16).

З метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності на підприємстві проводиться інвентаризація. Організація, основні правила та порядок документального оформлення інвентаризації активів та зобов’язань, що перебувають на балансі суб’єкта господарювання, визначено у Положенні про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879, зареєстрованому у Міністерстві юстиції України 30.10.2014 за № 1365/26142 (далі – Положення).

Пунктом 7 Положення передбачено випадки обов’язкової інвентаризації, яка проводиться в обсязі, визначеному керівником підприємства, зокрема у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) або у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів).

При цьому згідно з п. 8 Положення підприємства, що знаходяться на тимчасово окупованій території та/або на території проведення антитерористичної операції (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов’язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов’язання та власний капітал цих підприємств.

Зазначені підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Інвентаризація об’єктів державної власності проводиться відповідно до Методики проведення інвентаризації об’єктів державної власності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2005 № 1121.

Акцентуємо, що Законом України від 02.12.1997 № 671/97-ВР “Про торгово-промислові палати в Україні” (далі – Закон № 671/97-ВР) визначено, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Також Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року строком на 30 діб відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, та підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для суб’єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб за договором, окремим податковим та/чи іншим зобов’язанням/обов’язком, виконання яких(-ого) настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких(-ого) стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Згідно з частиною першою ст. 141Закону № 671/97-ВР ТПП та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб’єкта господарської діяльності за собівартістю.

Зважаючи на зазначене, врахування у складі витрат платника податку на прибуток втрат від псування або знищення його майна внаслідок настання форс-мажорних обставин повинно здійснюватися на підставі відповідних первинних документів, за умови проведення обов’язкової інвентаризації відповідно до наявних підстав для такої інвентаризації та за наявності сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

Звертаємо також увагу, що пп. 69.28 п. 69 розділу XX “Перехідні положення” Кодексу врегульовано питання підтвердження операцій платника первинними документами на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

 

Щодо другого та третього питання

Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (п.1.1 ст. 1 Кодексу).

Відносини, що виникають у сфері оренди землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України «Про оренду землі», а також договором оренди землі.

Таким чином, питання щодо умов орендної плати по договорам оренди земельних ділянок між Товариством та фізичними особами – орендодавцями не регулюється податковим законодавством.

Слід зазначити, що необхідною умовою правильного застосування податкового законодавства є встановлення (з’ясування) всіх суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та детального вивчення всіх первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, оформленням яких вони супроводжувались.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).