X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.12.2023 р. № 4552/ІПК/99-00-07-04-01 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фізичної особи-підприємця (далі – Підприємець) щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до звернення основними джерелами надходження коштів у Підприємця є операції продажу продуктів харчування та напоїв населенню, обслуговування їжею, надання послуг з тимчасового розміщення в місцях проживання.

Основним джерелом надходження коштів є операції з еквайрингу – платіжні термінали (POS-термінали).

У зв’язку з воєнним станом в України діяльність Підприємцем призупинена. Платіжні термінали (POS-термінали) не використовуються та повернуті банку, а на рахунку не достатньо коштів для повернення їх за не отриманий покупцями товар (не надану послугу).

У зв’язку з зупиненням діяльності надходять заяви від клієнтів щодо повернення коштів за не отриманий товар (не надану послугу) в тому числі готівкою. Оплата за товар/послуги проводилася через реєстраторів розрахункових операцій або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів)).

У зв’язку із складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахунківза товари (послуги)Підприємець звернувся до податкового органу із наступними запитаннями:

  1. Чи мас право Підприємець повернути кошти готівкою за не отриманий товар (не ненадану послугу), якщо оплата проводилася через РРО/ПРРО з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів))?
  2. Чи має право Підприємець повернути кошти безготівковою оплатою на розрахунковий рахунок IBAN за не отриманий товар (не надану послугу), якщо оплата проводилася через РРО/ПРРО з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів)?
  3. Яка відповідальність передбачена якщо кошти за не отриманий товар (не надану послугу) повертаються готівкою, а оплата за отриманий товар проводилася через РРО/ПРРО з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів)?
  4. Які обмеження передбачені при поверненні коштів за не отриманий товар (не надану послугу), якщо повертаються здійснюється готівкою юридичній або фізичній особі протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами?

Щодо питання 1

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО)  у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).

Із визначення розрахункової операції, наведеної у статті 2 Закону № 265,вбачається, що воно встановлює особливий режим розрахунків підчас повернення товару (відмови від послуги), оплата за які здійснена із застосування банківської платіжної картки.

Так,відповідно до зазначених вимог, передбачається обов’язок продавців товарів (послуг) здійснюватиоформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Таким чином, як відповідь на питання 1 повідомляємо, що Закон № 265 не передбачає можливості повернути покупцеві кошти готівкою за не отриманий товар (не ненадану послугу), якщо оплата проводилася через РРО/ПРРО з використанням банківської платіжної картки (платіжних терміналів (POS-терміналів).

Щодо питання 2

З урахуванням відповіді на питання 1, як відповідь на питання 2 повідомляємо, що Підприємець має право повернути покупцям кошти шляхом ініціювання безготівковогоплатежу на розрахунковий рахунок такихпокупців.

Щодо питання 3

Як відповідь на питання 3 повідомляємо, що Закон № 265не встановлює відповідальності за зміну форми розрахунків під час операцій з повернення товарів (послуг).

Щодо питання 4

Як відповідь на питання 4 повідомляємо, що вимоги до організації готівкових розрахунків встановлені Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148, відповідно до пункту 6 розділу ІІ якого встановлено, що суб’єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:

1) між собою - у розмірі до 10000 (десяти тисяч) гривень уключно;

2) з фізичними особами - у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) гривень уключно.

Суб’єкти господарювання у разі зняття готівкових коштів із рахунків з метою здійснення готівкових розрахунків із фізичними особами зобов’язані надавати на запит банку (філії, відділення) підтвердні документи, на підставі яких здійснюються такі готівкові розрахунки, необхідні банку (філії, відділенню) для вивчення клієнта з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.

Платежі понад установлені граничні суми проводяться через надавачів платіжних послуг шляхом переказу коштів із рахунку на рахунок або внесення коштів до кас надавачів платіжних послуг для подальшого їх переказу на рахунки. Кількість суб’єктів господарювання та фізичних осіб, з якими здійснюються готівкові розрахунки, протягом дня не обмежується.

Установлені обмеження стосуються також розрахунків під час оплати за товари, придбані на виробничі (господарські) потреби за рахунок готівки, одержаної за допомогою платіжного інструменту.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 ПК України податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.