У своєму зверненні Товариство зазначає,що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов'язана зіскладністю застосування норм Кодексу та полягає у необхідності формування чіткого розуміння обсягу податкових обов’язків, що виникають з питань викладених нижче.
Щодо питань 1, 2, 4, 5, 6, 7
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним визначено Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового,cпиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин що використовується в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон № 481).
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).
Положенням про формута зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13(далі - Положення № 13) визначено форми і зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, які в обов'язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг.
Наказом Міністерства фінансів України від 08.06.2021 № 329 «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів» (далі - Наказ № 329), який набув чинності 01 липня 2021 року, внесено зміни до Положення № 13, зокрема, до форми фіскального касового чеку на товари (послуги) та фіскального касового чеку видачі коштіві доповнено їх новим реквізитом – «цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої», який зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством (рядок 9).
Наказом № 329 передбачено, що:
- до 01 жовтня 2021 року вимоги до форми і змісту розрахункових документів в частині цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої не поширюються на розрахункові документи, що створюються РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій до дня набрання чинності цим наказом;
- до 01 жовтня 2021 року РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, за наявності технічних можливостей повинні бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону № 265 з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до Наказу № 329.
Водночас Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» від 30 листопада 2021 № 1914-ІХ (далі – Закон № 1914) встановлено, що з 1 січня 2022 набирають чинності зміни до пункту 11 статті 3 розділу ІІ Закону № 265.
Так, згідно зі змінами, внесеними до Закону № 265 Законом № 1914, з 01 січня 2022 року відповідно до статті 3 розділу ІІ Закону № 265 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі(із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчуваннята послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов'язані:
проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій (далі – ПРРО) зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
проводити розрахункові операції через РРО та/або через ПРРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.
Отже, підстав для застосування до суб’єктів господарювання штрафних (фінансових)санкцій за видачу у період з 01 жовтня 2021 року по 31 грудня 2021 року розрахункового документа без зазначення цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (у т.ч. алкогольні напої на розлив та коктейлі, що містять алкогольні напої) у контролюючих органів не виникне.
Статтею 8 Закону № 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов’язаної із застосуванням РРО або ПРРО чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 1 розділу I Положення № 13 визначено, що форми і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, які в обов’язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб’єктами господарювання
для підтвердження факту, зокрема: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, мають відповідати його вимогам.
Пунктом 2 розділу ІІ Положення № 13 визначено перелік обов’язкових реквізитів, які має містити фіскальний чек, зокрема, цифрове значення штрихового коду марки акцизного податкуна алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 9).
Крім того, відповідно до абзацу другого пункту 3 розділу І Положення № 13 у разі відсутності в документі хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
Враховуючи викладене та з урахуванням вимог чинного законодавства, з 01 січня 2022 року у разі проведення розрахунків із споживачами при роздрібній торгівлі алкогольними напоями (у т.ч. алкогольними напоями, які марковані марками акцизного податку попереднього зразка строк придатності яких на дату продажу не минув) суб’єктів господарювання зобов’язано відображати у розрахункових документах цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) шляхом введення вручну або сканування таких даних.
Отже у разі роздрібної торгівлі платником податків алкогольними напоями на розлив (у т.ч. коктейлями, що містять алкогольні напої) відображення реквізитів марки акцизного податку (серія та номер) у фіскальному чеку відбувається лише при першому відкорковуванні пляшки/тари.
При подальшому продажу алкогольного напою на розлив з пляшки/тари, яка була відкоркована при продажу першої порції такого напою, платнику податківне потрібно відображати реквізити марки акцизного податку (серія та номер)у фіскальному чеку до закінчення такого напою у відкоркованій пляшці/тарі.
Якщо до складу коктейлю входить декілька алкогольних напоїв, то Товариство може сканувати акцизні марки та вказувати їх в чеку лише з тих алкогольних напоїв, які відкупорені вперше.
У разі, якщо при виготовленні коктейлю Товариство використовує алкогольний напій вже з відкупореноїпляшки, то необхідність вказувати в чеку акцизну марку з такого алкогольного напою не виникає.
Щодо питань 3, 8
Відповідно до п.п. 14.1.107 п. 14.1 ст. 14 Кодексу марка акцизного податку – спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів.
Згідно ізп.п. 14.1.109 п. 14.1 ст. 14 Кодексу маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою, пачку (упаковку) тютюнового виробу чи ємність (упаковку) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку.
У разі виробництва на митній території України алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, чи ввезення таких товарів на митну територію України платники податку зобов'язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару (п. 226.1 ст. 226 Кодексу).
Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1251 із змінами (далі – Положення № 1251).
Пунктом п’ятим Положення № 1251 передбачено обов’язкові реквізити марок акцизного податку, зокрема, двомірний штрих-код швидкого реагування (QR-код) та лінійний штрих-код, які містять інформаціюпро серію та номер марки.
Марки наклеюються на пляшку П- чи Г-подібним способом через горловину (п.22Положення № 1251).
Згідно з п.226.9 ст. 226 Кодексу вважаються такими, що немарковані, зокрема, алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, марковані з відхиленням від вимог положення, відповідно до якого здійснюються виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції.
Відповідно до абзацу п’ятого пункту 20 Положення № 1251 вважаються такими, що немарковані, зокрема, алкогольні напої з марками, що мають пошкодження, які унеможливлюють встановлення реквізитів, передбачених пунктомп’ятим Положення № 1251.
Відповідальність за недодержання порядку маркування, продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, несплату чи несвоєчасну сплату податку несуть виробники (замовники), імпортери, продавці таких товарів та їх посадові особи відповідно до закону (п. 228.9 ст. 228 Кодексу).
Водночас за зберігання, транспортування, реалізацію алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка до суб'єкта господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів, що передбаченіабзацом двадцятим частиною другою ст. 17 Закону № 481– 200 відсотків вартості товару (продукції), але не менше17000 гривень.
Отже в разі пошкодження даних щодо цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку алкогольного напою, що унеможливлює сканування та відображення такої марки акцизного податку у фіскальному чеку,розрахункова операція Товариством не проводиться, у зв'язку з чим фіскальний касовий чек не формуєтьсята відповідно не заповнюється рядок 9 фіскального чеку. Такий алкогольний напій вилучається з обігу для подальшого його списання (знищення).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |