X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.12.2023 р. № 4597/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків зазначив, що у зв’язку з гуманітарними потребами України, які виникли внаслідок збройно агресії з боку Російської Федерації, (       ) долучилось до підтримки України в цей складний для неї час.

На сьогоднішній день (     ) діє на території України через своє представництво – ПРЕДСТАВНИЦТВО «» В УКРАЇНІ (надалі – Представництво), без статусу юридичної особи, яке зареєстроване (акредитоване) на підставі Рішення Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.    ) №  від .2022, за адресою: .

Представництво постачає гуманітарну допомогу в регіони України, які зазнали найбільшої шкоди від дій агресора, фінансує відновлення та будівництво нових лікарень Київської області, Сумської області, які були пошкоджено внаслідок бойових дій, закуповує транспортні засоби та передає їх для потреб медичних закладів та іншим чином допомагає закладам охорони здоров’я України співпрацюючи з Міністерством охорони здоров’я України, обласними військовими адміністрації, обласними радами та закладами охорони здоров’я на місцевому рівні.

Представництво уклало ряд договорів про надання волонтерської допомоги та залучає до своєї діяльності волонтерів, які здійснюють безоплатну реабілітаційну допомогу населенню.

Таким чином платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платникаподатку суми коштів, сплачені Представництвом, як відшкодування витрат, пов’язаних з наданням волонтерської допомоги, відповідно до частини 1 статті 11 Закону України «Про волонтерську діяльність»?

2. Чи виступає Представництво податковим агентом при виплаті відшкодування витрат,пов’язаних з наданням волонтерської допомоги?

3. Якщо Представництво не звільнено від сплати податків при виплаті відшкодуваннявитрат, пов’язаних з наданням волонтерської допомоги у правовідносинах із волонтерами, то які податки необхідно сплачувати Представництву у випадку здійснення таких виплат?

Відносини, пов'язані з провадженням волонтерської діяльності в Україні, регулюються Законом України від 19 квітня 2011 року № 3236-VI «Про волонтерську діяльність» (далі – Закон № 3236), відповідно до ст. 11 якого волонтеру можуть бути відшкодовані підтверджені документами:

витрати на проїзд (включаючи перевезення багажу) до місця здійснення волонтерської діяльності;

витрати на отримання візи;

витрати на харчування, коли волонтерська діяльність триває більше 4 годин на добу;

витрати на проживання у разі відрядження волонтера до іншого населеного пункту для провадження волонтерської діяльності, що триватиме більше 8 годин;

витрати на поштові та телефонні послуги, пов'язані із здійсненням волонтерської діяльності;

витрати на проведення медичного огляду, вакцинації та інших лікувально-профілактичних заходів, безпосередньо пов'язаних з наданням волонтерської допомоги.

При цьому відшкодування витрат, визначених частиною першою ст. 11 Закону № 3236, може здійснюватися за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів – у разі укладення з ними договору про надання волонтерської допомоги, міжнародних програм, або установи, організації, з якою волонтер уклав договір про провадження волонтерської діяльності, а також за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.

Відшкодування витрат, визначених частиною першою ст. 11 Закону № 3236, не є доходом волонтера та не є базою для оподаткування податком на доходи фізичної особи та єдиним соціальним внеском (частина друга ст. 11 Закону № 3236)

Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, регламентуються Кодексом, відповідно до п. 7.3 ст. 7 якого будь-які питання щодо оподаткування регулюються Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

Також п. 5.2 ст. 5 Кодексу передбачено, що у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.

Згідно з п.п. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) дохід з джерелом їх походження з України – це будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом ІVКодексу, згідно з п. 163.1 ст. 163 якого об'єктом оподаткування резидента є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Статтею 165 Кодексу встановлено виключний перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.

Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокремавідшкодування неприбутковою організацією особі – волонтеру, з якою укладено договір про провадження волонтерської діяльності, документально підтверджених витрат, пов'язаних з наданням волонтерської допомоги, у розмірі та відповідно до переліку, що передбачені ст. 11 Закону № 3236 (п.п. 165.1.65 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Підпунктом 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 п. 170.13 1 ст. 170 Кодексу, та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Разом з тим перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, встановлено п. 164.2
ст. 164 Кодексу, зокрема, інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу
(п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Крім того, зазначений дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Відповідно до п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18 відс., визначену ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору 1,5 відс., встановлену п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Враховуючи викладене, оскільки Представництво не є неприбутковою організацією відповідно до законодавства України, то дохід у вигляді суми відшкодованих волонтеру витрат, визначених ст. 11 Закону №3236, включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податкуяк інший дохід та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах, незалежно від того, що Представництво має право для здійсненні волонтерської діяльності залучати волонтерів. При цьому Представництво як податковий агент має виконати усі функції, визначені Кодексом.

Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексубуло зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.