Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування податкового законодавства стосовно погашення податкових векселів та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Практична необхідність отримання Товариством податкової консультації пов’язана з необхідністю формування чіткого розуміння податкових зобов’язань та передбачених законодавством термінів для виконання таких зобов’язань, що виникають внаслідок ситуації, викладеної нижче.
У зверненні Товариство повідомляє, що на виконання договору від 16.03.2023 про постачання для державних потреб нафти і дистилятів для техніки спеціального призначення (за кошти державного бюджету), укладеного між Товариством та Міністерством оборони України, пальне (авіаційний гас) у заявленому обсязі було ввезено в Україну в установлені договором терміни.
Контролюючим органом взято на облік 2 податкових векселі, видані Товариством для забезпечення виконання умов зазначеного договору з датою складання 28.04.2023 та 22.05.2023.
27.10.2023 року Товариством на адресу контролюючого органу було надано первинну документацію щодо здійснених поставок пального та зареєстрованих акцизних накладних для погашення вказаних векселів. Письмових зауважень від контролюючого органу щодо наданої документації на адресу Товариства не надходило.
Враховуючи викладене вище, платник податків просить роз'яснити для Товариства, як постачальника, та банку, яким було здійснено авалювання векселів:
Щодо питань 1, 3, 4 та 6.
Відповідно до п.п. 14.1.1721 п. 14.1 ст. 14 Кодексу індивідуальна податкова консультація - роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
Згідно із п. 52.1 ст. 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган.
Отже, питання щодо того, погашеними чи непогашеними вважаються зазначені у зверненні векселі Товариства, вчинення нотаріальних дій нотаріусами (зокрема, за рахунок яких коштів та в якому розмірі проводиться оплата роботи нотаріуса, процедури опротестування векселя у нотаріуса) не належать до питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, щодо яких статтею 52 Кодексу передбачено надання індивідуальних податкових консультацій.
Порядок правового регулювання діяльності нотаріату в Україні встановлює Закон України від 02 вересня 1993 року № 3425-XII «Про нотаріат».
Звертаємо увагу, що пунктом 52.2 статті 52 Кодексу встановлено, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію - в даному випадку Товариством, а не банком, яким було здійснено авалювання векселів.
Щодо питань 2 та 5.
Відповідно до п.п. 14.1.176 п. 14.1 ст. 141 Кодексу податковий вексель, авальований банком (податкова розписка) (далі - податковий вексель для цілей розділу VI цього Кодексу), - простий вексель, авальований банком, що видається векселедавцем, зокрема, до отримання з нафтопереробного підприємства нафтопродуктів, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, або до ввезення нафтопродуктів, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, на митну територію України і є забезпеченням виконання ним зобов’язання сплатити суму акцизного податку у строк, визначений статтями 225, 229 цього Кодексу.
Для ввезення на митну територію України або реалізації вироблених в Україні бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів імпортер бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (далі - імпортер) оформлює податковий вексель у трьох примірниках, а виробник бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (далі - виробник) - у двох примірниках (п.п. 229.8.2 п. 229.8 ст. 229 Кодексу).
Згідно із п.п. 229.8.3 п. 229.8 ст. 229 Кодексу податковий вексель видається на суму акцизного податку, нарахованого на обсяг ввезених на митну територію України або вироблених в Україні бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, виходячи із ставки, яка визначається як різниця між ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10, та ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10. До податкового векселя додається розрахунок суми акцизного податку.
Реалізація обсягів бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів суб'єктами господарювання, які отримали акцизні накладні, зареєстровані в Єдиному реєстрі акцизних накладних, із зазначенням в них реквізитів податкового векселя, виданого на суму акцизного податку, нарахованого на такі обсяги, здійснюється без сплати акцизного податку.
Строк, на який видається податковий вексель, не може перевищувати 90 календарних днів для палива для реактивних двигунів (код 2710 12 70 00, 2710 19 21 00 згідно з УКТ ЗЕД) та 270 календарних днів для бензинів авіаційних (код 2710 12 31 00 згідно з УКТ ЗЕД) (п.п. 229.8.4 п. 229.8 ст.229 Кодексу).
Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» внесено зміни до строків сплати податків та зборів платниками податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки (пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
З 1 серпня 2023 року Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» відновлено перебіг строків погашення податкових векселів з акцизного податку, термін сплати яких настав у період дії воєнного стану на території України (шляхом підтвердження цільового використання або сплати акцизного податку на обсяги пального, цільове використання якого не підтверджено, до закінчення строку, на який виданий вексель).
Отже, відлік терміну погашення податкових векселів, виданих платником податків у період дії воєнного стану та непогашених до 1 серпня 2023 року, починається з 1 серпня 2023 року.
Підпунктом 229.8.10 п. 229.8 ст. 229 Кодексу визначено, зокрема, порядок погашення податкового векселя без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку. Так, зокрема, за операціями, визначеними: у підпункті 1 цього підпункту - вексель погашається на підставі акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, суб'єктами господарювання, виходячи з обсягів пального, зазначених в таких акцизних накладних; у підпунктах 2 - 4 цього підпункту - вексель погашається на підставі копій первинних документів та договорів на реалізацію пального, що підтверджують реалізацію пального по всьому ланцюгу реалізації пального від виробника/імпортера до суб'єктів, визначених у підпунктах 2 - 4 цього підпункту, поданих до контролюючого органу, та акцизних накладних, складених на такі операції та зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Сума акцизного податку, сплачена виробником/імпортером до закінчення строку, на який видано податковий вексель, виходячи з обсягів бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, цільове використання яких не підтверджено, враховується векселедержателем при погашенні податкового векселя. Така сума податку обчислюється виходячи з обсягу бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, цільове використання якого не підтверджено, та ставки податку, яка визначається як різниця між ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10, та ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10.
Векселедержатель перевіряє документи, надані виробником/імпортером для погашення податкового векселя, протягом п'яти робочих днів з дня їх отримання. За результатами перевірки векселедержатель приймає рішення про погашення податкового векселя або про здійснення процедур, передбачених підпунктом 229.8.11 цього пункту.
Відповідно до підпункту 229.8.11 пункту 229.8 статті 229 Кодексу у разі, якщо передбачений цим пунктом податковий вексель не погашено в установлений строк, векселедержатель протягом п'яти робочих днів, наступних за останнім днем строку, на який видано податковий вексель, здійснює протест такого векселя у неплатежі згідно із законодавством та протягом одного робочого дня з дати вчинення протесту звертається до банку, який здійснив аваль векселя, з опротестованим податковим векселем. Банк-аваліст зобов'язаний не пізніше операційного дня, що настає за датою звернення векселедержателя з опротестованим податковим векселем, переказати суму, зазначену в податковому векселі, векселедержателю.
У разі відсутності підтвердження у встановлений строк цільового використання імпортером або виробником, які видали податковий вексель, бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів з таких імпортера або виробника справляється штраф у розмірі 50 відсотків суми акцизного податку, яка обчислюється виходячи з обсягів бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, за якими відсутнє підтвердження цільового використання, та ставки акцизного податку, встановленої підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10 (п.п. 229.8.12 п. 229.8 ст. 229 Кодексу).
Згідно із п.п. 20.1.2 п. 20.1 ст. 20 Кодексу контролюючі органи мають право для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом.
Таким чином, якщо в результаті проведення перевірки наданих векселедавцем документів для погашення податкового векселя встановлені порушення в оформленні або відсутність обов'язкових документів, невідповідність їх вимогам законодавства або зазначених в них даних тощо, що не дозволяє погасити вексель, та за умови ненастання строку погашення такого векселя, податковий орган може повідомити векселедавця про результати такої перевірки з обґрунтуванням причин непогашення податкового векселя та, за потреби, про можливість надання додаткових документів до настання граничного строку погашення такого векселя. Водночас обов’язок податкового органу запитувати додаткову інформацію або направляти документи на доопрацювання платнику п. 229.8 ст. 229 Кодексу не встановлено.
У разі ненадання векселедавцем документів, що підтверджують погашення векселя, або відсутності підтвердження у встановлений строк цільового використання векселедавцем підакцизної продукції, або за результатами перевірки наданих векселедавцем документів та відомостей встановлені порушення, невідповідність даних, відсутність обов'язкових документів тощо, що не дозволяє погасити цей вексель, податковий орган здійснює протест такого векселя у неплатежі згідно з законодавством з урахуванням термінів, встановлених Кодексом для окремих видів податкових векселів.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
_____________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |