Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення … щодо неприйняття податковим органом податкової декларації про майновий стан і доходи (податкова декларація) за 2022 рік і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомила, що у квітні 2023 року через електронний кабінет платника податків заповнила та подала податкову декларацію за звітний період.
Маючи намір отримати через електронний кабінет платника податків довідку про доходи за 2022 рік, …. виявила, що через електронний сервіс надійшов документ «Квитанція № 2 фінальна 20.04.2023 10.08 Помилка Пакет не прийнято.» Виявлені помилки: Документ не відповідає всім вимогам електронного документа, оскільки виявлено недостовірність обов’язкових реквізитів щодо контролюючого органу, до якого подається податкова декларація даним ДПС про місце проживання. Разом з тим платник податків повідомила, що надавалась інформація до … ДПІ ГУ ДПС у … області про актуальне місце проживання.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1 Чи підпадають дії платника податків під ознаки, передбачені п. 120.1 ст. 120 Кодексу в частині неподання або несвоєчасного подання податкової декларації та чи повинні застосовуватись санкції, передбачені вказаною нормою?
2 Чи наявні підстави застосування ст. 1641 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) «Порушення порядку подання декларації про доходи та ведення обліку доходів і витрат» з зазначених вище фактів і підстав?
Відповідно до п. 48.1 ст. 48 Кодексу податкова декларація складається за формою, затвердженою в порядку, визначеному положеннями п. 46.5 ст. 46 Кодексу та чинному на час її подання. Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов’язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору.
Податкова декларація подається за звітний період в установлені Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків (п. 49.1 ст. 49 Кодексу).
Згідно з п. 49.3 ст. 49 Кодексу податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено Кодексом, в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до норм Кодексу (п. 42.6 ст. 42 Кодексу) та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, із змінами (далі – Порядок).
Згідно з п. 2 розділу ІІ Порядку платник створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов’язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком.
Для формування та надсилання документів звітності в електронній формі, платник може використовувати обране на власний розсуд програмне забезпечення, у тому числі інформаційно-комунікаційну систему «Електронний кабінет» та безкоштовне Спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності», які розміщені на вебпорталі ДПС.
При цьому єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв'язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису чи печатки такого платника податків, у тому числі у зв'язку із закінченням строку дії відповідного сертифіката відкритого ключа, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа, містить достовірні обов'язкові реквізити та надана у форматі, доступному для її технічної обробки (п. 49.3 ст. 49 Кодексу).
Разом з тим відповідно до п.п. 421.2 ст. 421 Кодексу електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов'язків, визначених Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, в тому числі, шляхом заповнення, перевірки та подання податкових декларацій, звітності до контролюючого органу.
Відповідно до п.п. 2 п. 2 розділу IV наказу Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5 «Про затвердження Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» якщо документ звітності оформлено з порушеннями, платнику у терміни, встановлені п. 49.11 ст. 49 Кодексу, надається або надсилається письмове повідомлення про відмову у його прийнятті із зазначенням причин такої відмови. Документ звітності зберігається в інформаційній системі з ознакою «Вважається неподаним» та інформацією про причини відмови у прийнятті.
Відповідно до п.п. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 Кодексу для платників податку податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року – до 01 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу.
Якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний день, що настає за вихідним або святковим днем (п.п. 49.20 п. 49.18 ст. 49 Кодексу).
Згідно з п. 120.1 ст. 120 Кодексу несвоєчасне подання платником податків, зобов'язаним нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов'язок подання якої до контролюючих органів передбачено Кодексом, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 гривень, за кожне таке несвоєчасне подання.
Статтею 1641 КУпАП неподання або несвоєчасне подання громадянами декларацій про доходи чи включення до декларацій перекручених даних, не ведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов'язкову форму обліку, тягне за собою попередження або накладення штрафу у розмірі від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Платники податків, які подали податкову декларацію з порушенням термінів подання, тобто не своєчасно, можуть бути притягнуті до фінансової та адміністративної відповідальності за вчинення податкового правопорушення, у разі відсутності підстав, визначених п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Водночас повідомляємо, що наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, та переліків документів на підтвердження.
Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодекс індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |