Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення від ( ) щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків повідомляє, що ним як фізичною особою було придбано криптовалюту у вигляді біткоїнів. Протягом всього часу по теперішній день операції з продажу криптовалюти не здійснювались. Платник має намір в подальшому продати наявні біткоїни та розпорядитись отриманими коштами.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Порядок оподаткування операцій (купівля, продаж) з криптовалютою на теперішній час?
2. За яких обставин у платника виникне обов’язок сплати податків?
3. В якому розмірі та які саме податки платник повинен буде сплатити у разі отримання прибутку від продажу криптовалюти?
4. Які саме та в якому розмірі на теперішній час платник має сплатити податки, враховуючи відсутність продажу (прибутку)?
5. Як правильно відобразити в податковій декларації наявність криптовалюти?
6. Чи можна вважати придбану криптовалюту доходом (прибутком) який підлягає оподаткуванню?
7. Якими нормативними документами передбачено відображення в податковій декларації наявності криптовалюти?
8. Який порядок декларування операцій з криптовалютою на дату розгляду звернення?
9. Які можливі правові наслідки у випадку недекларування криптовалюти станом на дату розгляду звернення?
10. У якому розділі та в якому рядку (графі) податкової декларації повинні відображатись дані про криптовалюту станом на дату розгляду звернення?
Відповідно до п. 2 Положення про Державну податкову службу України (далі – ДПС), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 березня 2019 року№ 227, ДПСу своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Так, Кодекс, яким керується у своїй діяльності ДПС, регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Верховною Радою України 17 лютого 2022 року було прийнято Закон України № 2074-ІХ «Про віртуальні активи» (далі – Закон № 2074), який регулюватиме правовідносини, що виникають у зв’язку з оборотом віртуальних активів в Україні, визначатиме права та обов’язки учасників ринку віртуальних активів, засади державної політики у сфері обороту віртуальних активів.
Водночас положення Закону № 2074 наберуть чинності з дня набрання чинності законом України про внесення змін до Кодексу щодо особливості оподаткування операцій з віртуальними активами, але не раніше дня опублікування такого закону.
Наразі Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики за участі Міністерства фінансів України, Міністерства цифрової трансформації України, ДПС та представників бізнес-спільноти опрацьовуються зміни до Кодексу в частині оподаткування операцій з віртуальними активами.
Таким чином, оскільки ДПС у своїй діяльності керується положеннями Кодексу, яким не встановлено окремого порядку оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від операцій з віртуальними активами, то оподаткування таких доходів здійснюється у загальному порядку із застосуванням діючих норм Кодексу.
Так, відповідно до п. 22.1 ст. 22 Кодексу об’єктом оподаткування можуть бути майно, товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) та інші об’єкти, визначені податковим законодавством, з наявністю яких податкове законодавство пов’язує виникнення у платника податкового обов’язку.
При цьому податковий обов’язок виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими Кодекс пов’язує сплату ним податку (п. 37.2 ст. 37 Кодексу).
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом ІV Кодексу, згідно з п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є, зокрема загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід та іноземні доходи – це доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
При цьому оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.
Крім того, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 168.2.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу платник податку, що отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок і військовий збір з таких доходів (п.п. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу).
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) встановлено ст. 179 Кодексу, згідно з п. 179.1 якої платник податку зобов'язаний подавати річну податкову декларацію відповідно до Кодексу.
Порядок заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Декларація) визначено Інструкцією щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 17 травня 2022 року № 143), (далі – Інструкція):
у рядку 10.10 розділу II «Доходи, які включаються до загального річного оподатковуваного доходу» Декларації вказується сума іноземних доходів, розмір яких визначається відповідно до п. 170.11 ст. 170 розділу IV Кодексу (п.п. 12 п. 2 розділ II IІ нструкції);
у рядку 10.13 розділу II «Доходи, яківключаються до загального річного оподатковуваного доходу» Декларації вказується загальна сума інших оподатковуваних доходів, не зазначених у попередніх рядках податково декларації (п.п. 15 п. 2 розділ II IІ нструкції).
Відповідно до Інструкції у розділі II Декларації зазначаються доходи, які включаються до загального річного оподатковуваного доходу. Тобто Інструкцією не передбачено відображення у Декларації наявність у платника податку віртуальних активів.
Враховуючи викладене, дохід, отриманий фізичною особою від продажу криптовалюти включається до загального річного оподатковуваного доходу як іноземний дохід, якщо джерело виплати цього доходу є іноземним, або як інший дохід, якщо виплата доходу здійснюється фізичною особою – резидентом на території України.
Відповідно до п. 120.1 ст. 120 Кодексу неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до п. 49.2 ст. 49 Кодексу) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов'язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов'язок подання якої до контролюючих органів передбачено Кодексом, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 грн, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Крім того, згідно зі ст. 164¹ Кодексу України про адміністративні правопорушення в (далі –КупАП) неподання або несвоєчасне подання громадянами декларацій про доходи чи включення до декларацій перекручених даних, неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов'язкову форму обліку, тягне за собою попередження або накладення штрафу у розмірі від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 грн до 136 гривень).
Дії, передбачені частиною першою ст. 164¹ КУпАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі від п'яти до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 грн до 136 гривень).
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |