Державна податкова служба України розглянула Звернення 1 та Звернення 2 Товариства щодо питань пов’язаних з декларуванням сум від’ємного значення податку на додану вартість (далі – ПДВ) до бюджетного відшкодування та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
У Зверненні 1 Товариство,наводячи норми Кодексу, а саме, підпункт 14.1.18 пункту 14.1 статті 14, пункти 200.1 та 200.4 статті 200 Кодексу, просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо його права на отримання бюджетного відшкодування ПДВ, якщо від’ємне значення ПДВ виникло за рахунок повернення передоплати (авансу) за продукцію замовникам (покупцям продукції Товариства) та коригування податкових зобов’язань з ПДВ у бік зменшення, у зв’язку з таким поверненням.
У Зверненні 2 Товариством повідомлено, що станом на 28 квітня 2022 року йоговиробничі потужності фактично знаходяться у населених пунктах, які входять до переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27 квітня 2022 року, який затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 (втратив чинністьзгідно з наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Українивід 22 грудня 2022 року № 309).
Враховуючи загрозу життю та здоров’ю працівників, спричинену збройною агресією російської федерації проти України, керівництвом Товариства прийнято рішення про тимчасове припинення його роботи, а з березня 2022 року доступ працівників на Товариство був обмеженим.В свою чергу, Товариство продовжувало провадити деяку діяльність пов’язану з отриманням доходу та виконувати свої зобов’язання перед контрагентами та бюджетом України.
При цьому, оскільки Товариство нараховувало та сплачувало до бюджету податки, контролюючим органом винесено рішення щодо можливості виконання ним свого податкового обов’язку, яке Товариство оскаржує в суді.
Крім того, Товариством повідомлено, що 10.05.2022 ним змінено податкову адресу з м. Краматорськ на м. Київ.
Враховуючи зазначене, Товариство у Зверненні 2 просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо його права на отримання бюджетного відшкодування ПДВ, якщо, починаючи з березня 2022 року, Товариство знаходилось у простої, подало заяву щодо неможливості своєчасно виконувати свій податковий обов’язок та наразі оскаржує прийняте контролюючим органом рішення щодо можливості виконання ним свого податкового обов’язку в суді, але провадило деяку діяльність пов’язану з отриманням доходу.
Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначено статтею 200 Кодексу.
Відповідно до пункту 200.1 статті 200 Кодексу сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Бюджетне відшкодування – відшкодування від’ємного значення ПДВ на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника (підпункт 14.1.18 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).
Згідно з пунктом 200.4 статті 200 Кодексу при від’ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 Кодексу, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу –
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Відповідно до пункту 200.7 статті 200 Кодексу платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Отже, у разі прийняття платником податку рішення про повернення суми бюджетного відшкодування такий платник податку має право включити до заяви про повернення суми бюджетного відшкодування залишок від’ємного значення з ПДВ, за умови, що суми ПДВ, з яких сформовано такий залишок, сплачені постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації.
Пунктом 200.10 статті 200 Кодексу визначено, що у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).
Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до статті 200 Кодексу та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 Кодексу, – за результатами перевірки, зазначеної у пункті 200.11 статті 200 Кодексу, що проводяться відповідно до Кодексу.
Відповідно до пункту 200.11 статті 200 Кодексу контролюючий орган має право протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку – за днем її фактичного подання, провести документальну перевірку платника податку у порядку, передбаченому підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.
Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.
Порядок проведення камеральної перевірки визначено статтею 76 Кодексу.
Порядок проведення документальних позапланових перевірок визначено статтею 78 Кодексу.
Тобто, правомірність бюджетного відшкодування ПДВ підтверджується виключно за результатами перевірки, що проводиться відповідно до Кодексу.
Таким чином, платник податку, який має право на бюджетне відшкодування відповідно до статті 200 Кодексу та подав заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримує таке бюджетне відшкодування у разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 Кодексу, – за результатами документальної перевірки.
Щодо питання викладеного у Зверненні 1
Відповідно до пункту 192.1 статті 192 Кодексуякщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з підпунктом «а» підпункту 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 Кодексу якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку – постачальника, то, постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов’язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок.
В основу розрахунку суми бюджетного відшкодування покладено єдиний принцип: проведення грошових розрахунків з постачальниками – у зв’язку з придбанням товарів/послуг, а якщо постачальник – нерезидент, то з бюджетом в частині ПДВ.
Отже, право на віднесення суми від’ємного значення, визначеної як різниця між сумою податкового зобов’язання та сумою податкового кредиту, до бюджетного відшкодування (із дотриманням вимог підпунктів «а» та «б» пункту 200.4 статті 200 Кодексу) має платник податку, який фактично сплатив суму податку постачальникам товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації.
Щодо питання викладеного у Зверненні 2
Кодексом не визначено обмежень щодо віднесення суми від’ємного значення, визначеної як різниця між сумою податкового зобов’язання та сумою податкового кредиту, до бюджетного відшкодування, та отримання такого бюджетного відшкодування у разі її узгодження контролюючим органом за результатами перевірки, що проводиться відповідно до Кодексу, платниками податків, якими подано заяву щодо неможливості своєчасно виконувати свій податковий обов’язок та проводиться оскарження прийнятого контролюючим органом рішення щодо можливості виконання ним такого обов’язку в суді.
Поряд з цим, згідно з пунктом 69.29 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексусуми ПДВ, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування та зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |