X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.12.2023 р. № 4764/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України(далі – Кодекс), розглянула звернення  (  )щодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із застосуванням до материнської компанії холдингової компанії, що зареєстрована в юрисдикції Федерації Святого Крістофера (Сент-Кіттс) і Невіс, та операційних дочірніх компаній, що зареєстровані в юрисдикціях Республіки Сейшельські острови та Республіки Вануату, норм звільнення скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії (далі – КІК)від оподаткування, викладених у п.п. 392.4.1 п. 392.4 ст. 392Кодексу.

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

необхідність правильного розуміння поняття «загальний сукупний дохід», закріпленого у п.п. 392.4.2.1 п.п. 392.4.2п. 392.4 ст. 392 Кодексу в силу тієї обставини, що законодавство України взагалі не містить поняття загальний сукупний дохід;

відсутність чіткого тлумачення законодавцем критеріїв віднесення доходів до активних в розумінні п.п. 392.4.1 п. 392.4 ст. 392 Кодексу;

відсутність чіткого алгоритму розрахунку загального оподаткованого доходу у разі виплати дивідендів у розрізі п. 170.13 ст. 170 Кодексу;

сумніви у правильності розуміння п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392Кодексущодо суб’єктного складу до якого застосовується обов’язок подавати повідомлення про набуття чи відчуження прав КІК.

КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (п.п. 392.1.1 п. 392.1 ст. 392Кодексу).

Пунктом 392.2 ст. 392 Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК.

Так, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених ст. 392 Кодексу.

При цьому норми ст. 392 Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Відповідно до п.п. 392.4.1 п. 392.4 ст. 392 Кодексу скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі додержання таких умов:

а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) КІК є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та

б) виконується будь-яка з таких умов, зокрема:

частка пасивних доходів КІК становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел.

У разі якщо частка пасивних доходів КІК становить більше 50 відсотків загальної суми доходів КІКіз всіх джерел, для цілей застосування ст. 39² Кодексу такі доходи визнаються активними, за умови що КІК:

фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;

має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).

При цьому незалежно від виконання умов, передбачених п.п. 392.4.1 п.392.4 ст. 392 Кодексу, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується будь-яка з таких умов:

загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду (п.п. 392.4.2.1п.п. 392.4.2 п. 392.4 ст. 392 Кодексу).

КІК є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Перелік бірж та вимоги до визнання акцій (часток) публічних компаній такими, що перебувають в обігу на зазначеній фондовій біржі, встановлюються Кабінетом Міністрів України (п.п. 392.4.2.2 п.п. 392.4.2 п. 392.4 ст.392 Кодексу).

Таким чином, у разі дотримання зазначених вимог, скоригований прибуток КІК не підлягатиме включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи.

Водночас при звільненні від оподаткування в обов’язковому порядку подається звіт про КІК (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Щодо визначення поняття «загальний сукупний дохід» у розумінні п.п. 392.4.2.1 п.п. 392.4.2 п. 392.4 ст. 392Кодексу слід зазначити наступне.

Відповідно до параграфа 7 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 1, загальний сукупний дохід — це зміна у власному капіталі протягом періоду внаслідок операцій та інших подій, окрім тих змін, що виникли внаслідок операцій із власниками, які діють згідно з їх повноваженнями власників. Загальний сукупний дохід включає всі компоненти «прибутку або збитку» та «іншого сукупного доходу».

Інший сукупний дохід містить статті доходів або витрат (включаючи коригування перекласифікації), які не визнані у прибутку або збитку, яквимагають або дозволяють інші Міжнародні стандарти фінансової звітності.

Згідно з п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 Кодексу фізична особа (юридична особа) – резидентУкраїни зобов’язана повідомляти контролюючий орган про:

кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;

кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.

Повідомлення про набуття або припинення участі у КІК (далі – Повідомлення) надсилається до контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної особи (юридичної особи) – резидента України протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю).

При цьому вимоги п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392Кодексу підлягають застосуванню до контролюючих осіб (фізичної/юридичної особи – резидента України, що є прямими або опосередкованими власником КІК) починаючи з 01 січня 2022 року.

Таким чином, якщо набуття частки в КІК або початок здійснення фактичного контролю відбулося до 31.12.2021, топідстави для подання Повідомлення відсутні, оскільки Повідомлення подається за фактом такого набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.

Крім того, з метою встановлення єдиного підходу щодо визначення терміну «загальний сукупний дохід» закріпленого у п.п. 392.4.2.1 п. 392.4 ст. 392 Кодексу, а також алгоритму розрахунку, ДПС приймається рішення щодо підготовки запиту до Міністерства фінансів України, як головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.