X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.12.2023 р. № 4770/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення (    ) щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні зазначив, що для чіткого розуміння обсягу податкових зобов’язань щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, сум доходу закупівлі товариством з обмеженою відповідальністю або фізичною особою – підприємцем вторинної сировини, побутових відходів, брухту чорних металів, брухту кольорових металів, включаючи використані (виснажені) акумулятори електричні свинцево-кислотні, залишки та брухту електричних акумуляторів із вмістом свинцю, у фізичних осіб (громадян) та правильності документального оформлення книги обліку розрахункових операцій (далі – КОРО) на господарську одиницю, отриманою під звіт готівки на закупівлю брухту чорних та кольорових металів на строк до 30 робочих днів, особою уповноваженою підписувати касові документи на структурному підрозділі товариством з обмеженою відповідальністю, який не веде касової книги.

Таким чином, платник податку просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи можуть бути здані (продані) платником податку вторинна сировина, побутові відходи, брухт чорних металів (код 7204 згідно з УКТ ЗЕД), брухт кольорових металів, включаючи використані (виснажені) акумулятори електричні свинцево-кислотні (код 8548 10 21 00 згідно з УКТ ЗЕД), залишки та брухт електричних акумуляторів із вмістом свинцю (код 8548 10 91 00 згідно з УКТ ЗЕД) таким суб’єктам господарювання як товариству з обмеженою відповідальністю або фізичній особі – підприємцю, крім Національного банку України без сплати податку на доходи фізичних осіб та військовим збором?

2. Якщо товариство з обмеженою відповідальністю або фізична особа – підприємець виступає податковим агентом для платника податків з ознакою доходу «149», у Додатку 4ДФ в розділі 1 «Персоніфіковані дані про суми нарахованого на користь фізичних осіб доходу та нарахованих до бюджету податку на доходи фізичних осіб та військового збору» у колонці 4а; 4; 5а; 5 вище зазначені суб’єкти господарювання податок на доходи фізичних осіб та військовий збір не нараховують, та не перераховують до бюджету?

3. Особою уповноваженою підписувати касові документи отримано кошти, на закупівлю металобрухту чорних та кольорових металів під звіт, на 30 днів. Закупівля металобрухту відбувається в структурному підрозділі товариства з обмеженою відповідальністю на якому зареєстровано КОРО (Додаток 2) та РК-1 без ведення косової книги, та на якому працює уповноважена особа згідно штатного розкладу. Чи буде правильно готівку отриману під звіт, на структурному підрозділі товариства з обмеженою відповідальністю уповноваженою особою, внести в КОРО (Додаток 2), як «службове внесення» (з оформленням РК-1 та її реєстрацією в книзі), далі в колонці книги № 7 «загальна» сума розрахунків відобразити – загальну суму витрат на закупівлю металобрухту в цей день. На другий день відобразити тільки дату та загальну суму витрат на закупівлю металобрухту, та таким чином відображати кожен день закупівлі металобрухту аж доки не скінчиться строк 30 робочих днів під звіту. Далі готівку яка лишилася по закінчень строку зробити «службову видачу» з оформлення РК-1 та відображенням в КОРО (Додоток 2), оформити Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, та залишки внести в касу підприємства?

Щодо першого та другого питання

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV ПКУ, згідно з п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено ст. 165 ПКУ, зокрема сума доходу, отримана платником податку за здані (продані) ним вторинну сировину, побутові відходи, брухт чорних металів (код 7204 згідно з УКТ ЗЕД), брухт кольорових металів, включаючи використані (виснажені) акумулятори електричні свинцево-кислотні (код 8548 10 21 00 згідно з УКТ ЗЕД), залишки та брухт електричних акумуляторів із вмістом свинцю (код 8548 10 91 00 згідно з УКТ ЗЕД), та брухт дорогоцінних металів, проданий Національному банку України (п.п. 165.1.25 п. 165.1 ст. 165 ПКУ).

При цьому звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV ПКУ та підрозділом 1 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 п. 170.13¹ ст. 170 ПКУ та п. 14 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ (п.п. 1.7 п. 16¹ підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).

Разом з тим перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, встановлено п. 164.2 ст. 164 ПКУ, зокрема інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 ПКУ).

Ставка податку на доходи фізичних осіб становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 – 167.5 ст.167 ПКУ) (п. 167.1 ст. 167 ПКУ).

Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.

Форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) та Порядок заповнення та подання податковими агентами Розрахунк (далі – Порядок), затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 (із змінами).

Згідно з п.п. 2 п. 4 розділу IV Порядку у розділі I додатка 4 «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі – додаток 4ДФ) до Розрахунку відображаються, зокрема, персоніфіковані дані про суми нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб доходу (відповідно графи 3а та 3) та нарахованих (перерахованих) до бюджету податку на доходи фізичних осіб (відповідно графи 4а та 4) та військового збору (відповідно графи 5а та 5), ознака доходу (графа 6).

Враховуючи зазначене, оскільки дохід, отриманий платником податку – фізичною особою за здані (продані) ним вторинну сировину, побутові відходи, брухт чорних металів (код 7204 згідно з УКТ ЗЕД), брухт кольорових металів, включаючи використані (виснажені) акумулятори електричні свинцево-кислотні (код 8548 10 21 00 згідно з УКТ ЗЕД), залишки та брухт електричних акумуляторів із вмістом свинцю (код 8548 10 91 00 згідно з УКТ ЗЕД), не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, тобто не оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, то у додатку 4ДФ до Розрахунку графи 4а, 4, 5а та 5 прокреслюються.

Крім того, відповідно до Положення про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, затвердженого постановою Уряду від 25 червня 2020 року № 614, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, до основних завдань якого належить, зокрема, забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері управління відходами, зокрема радіоактивними, з небезпечними хімічними речовинами.

З питання правомірності продажу фізичною особою вторинної сировини, побутових відходів, брухту чорних металів (код 7204 згідно з УКТ ЗЕД), брухту кольорових металів, включаючи використані (виснажені) акумулятори електричні свинцево-кислотні (код 8548 10 21 00 згідно з УКТ ЗЕД), залишків та брухту електричних акумуляторів із вмістом свинцю (код 8548 10 91 00 згідно з УКТ ЗЕД) товариством з обмеженою відповідальністю або фізичним особам – підприємцям доцільно звернутися до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.

Щодо третього питання

Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахунки без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та КОРО, затверджено постановою КМУ від 23 серпня 2000 року № 1336.

Відповідно до п. 19 розділу ІІ, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні передбачено, що  готівка під звіт видається суб'єктами господарювання підзвітним особам, зокрема на закупівлю брухту чорних металів і брухту кольорових металів – на строк не більше 30 робочих днів від дня видачі готівки під звіт.

Відповідно до п. 5 глави 4 розділу ІІ Порядку реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, зареєстрованого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.07.2016 за № 920/29050 № 547 визначено, що використання КОРО, зареєстрованої на господарську одиницю, передбачає:

наявність КОРО в господарській одиниці, на яку ця книга зареєстрована, або на місці проведення розрахунків;

здійснення записів про реквізити розрахункових квитанцій до початку використання розрахункової книжки та безпосередньо після закінчення її використання у межах робочого дня чи зміни;

щоденне виконання записів про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записуються окремо.

Враховуючи вищезазначене, готівку отриману під звіт на закупівлю брухту чорних металів і брухту кольорових металів необхідно внести в КОРО  (колонка 5) із оформленням корінця розрахункової квитанції з позначкою «Службове внесення» та відповідною реєстрацією. Надалі у колонках КОРО необхідно здійснювати щоденне виконання записів із зазначенням реквізитів використаних розрахункових квитанцій, руху готівки та сум розрахунків при закупівлі металобрухту. По закінченню строку під звіту, залишок невикористаної готівки записується у корінець розрахункової квитанції з позначкою «Службова видача» та відображається в КОРО (колонка 6), та разом із Звітом про використання коштів/електронних грошей, виданих на відрядження або під звіт, підлягає поверненню до каси підприємства.

Слід зауважити, незважаючи на те, що відповідно до ст. 4 Закону України «Про металобрухт» передбачено використання при прийманні металобрухту спрощеної розрахункової квитанції, п. 2 розділу V Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350, визначено, що спрощена розрахункова квитанція оформлюється при видачі коштів у разі приймання від населення вторинної сировини, крім металобрухту.

Таким чином, при оформленні операцій з металобрухтом як розрахунковий документ рекомендуємо використовувати розрахункову квитанцію № РК-1.

Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 ПКУ щодо надання контролюючим органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом ПКУ.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.