Державна податкова служба України розглянула звернення товариства щодо надання індивідуальної податкової консультації з питання справляння податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – Податок), і плати за землю (земельного податку та орендної пати за земельні ділянки державної та комунальної власності), та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Товариство з наданням підтверджуючих документів поінформувало, що має у власності об’єкти нерухомого майна: земельну ділянку (кадастровий номер 6310136600:13:009:0154), площею 9200 кв. м. та нежитлову будівлю – меблевий солон, загальною площею 1324,78 кв. м., які розташовані у м. Харкові.
В наслідок обстрілу, здійсненого 09.04.2022 збройними формуваннями Російської Федерації, нежитлова будівля отримала пошкодження, що підтверджено витягом з єдиного реєстру досудових розслідувань від 10.04.2022, актом комісійного обстеження об’єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації, здійсненого посадовими особами Харківської міської ради від 06.03.2023 року № АКТ-КО-10.09.2023-80723.
До Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації (далі – Держреєстр) внесені відповідні відомості та зареєстровано пошкоджений об’єкт (меблевий салон) за № ОНМ-10.09.2023-200395.
Також Товариство повідомило, що має у власності нежитлову нерухомість – магазин меблів, розташований в багатоквартирному будинку комунальної форми власності, у м. Києві.
Товариство, посилаючись на положення підпунктів 69.22 та 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, просить надати роз’яснення:
1.Чи є у Товариства право на звільнення та або сплату Податку у розмірі, меншому за розмір Податку, встановлений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування для певного типу об'єктів нерухомого майна, розташований на території м. Харкова, у період з 01.03.2022 до дати визнання придатними для використання нежитлової будівлі за цільовим призначенням, відповідно якого внесені відомості до Держреєстру?
2,3 Чи може Товариство уточнити податкові зобов’язання з Податку до зменшення, нараховані по об’єкту нежитлової нерухомості, що розташований у м. Харкові, за період з 01.03.2022 по 30.09.2022, та по об’єкту нежитлової нерухомості, що розташований у м. Києві, за період з 01.03.2022 по 30.04.2022?
4,5 Чи має право Товариство за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 за земельні ділянки, на яких розташовані пошкоджені об’єкти нерухомого майна, які відповідно до Методики проведення обстеження та оформлення його результатів, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 06.08.2022 № 144, на сплату земельного податку в розмірі 70 або 40 відсотків суми земельного податку?
6.Чи будуть нараховуватися контролюючими органами штрафні санкції та пеня при подані Товариством уточнюючих податкових декларацій за звітні (податкові) періоди, що припадають на період дії воєнного стану?
7. Чи потрібно Товариству, яке виявляє факт заниження податкового зобов’язання минулих податкових періодів, які припадають на період дії воєнного стану, при поданні уточнюючого розрахунку нараховувати суму штрафу у розмірі 3% (5%) від такої суми, передбачених пунктом 50.1. статті 50 Кодексу?
8.Чи може бути податковий борг, який своєчасно несплачений Товариством за податкові періоди, що припадають на період дії воєнного стану, підставою для виключення товариства із реєстру платників єдиного податку?
Щодо питання 1.
Особливості справляння Податку у період дії воєнного стану в Україні врегульовано нормами розділу ХІІ Кодексу та підпунктом 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, якими визначено, що у період з 01.03.2022 до 31.12.2022 не нараховується та не сплачується Податок за об’єкти нежитлової нерухомості, в тому числі їх частки, що перебувають у власності юридичних осіб та розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих територіях України Російською Федерацією.
Оскільки вся територія Харківської міської територіальної громади (UA63120270000028556) з 24.02.2022 по 15.09.2022 включена до підрозділу 2 «Території активних бойових дій» розділу І Переліку територій, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» зі змінами, то Товариство має право у період з 01.03.2022 по 31.12.2022 не нараховувати та не сплачувати податкові зобов’язання з Податку за об’єкти нерухомості, що розташовані на території зазначеної громади.
Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» внесені зміни до підпункту 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу зокрема в частині справляння Податку за пошкоджені об’єкти нерухомості.
Так нормами Кодексу встановлено, що Податок не нараховується та не сплачується за пошкоджені об'єкти нежитлової нерухомості, як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України за період з 1 березня 2022 року та наступні податкові (звітні) періоди, які були пошкоджені у 2022 році внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та дані про пошкодження яких внесені до Держреєстру.
Нарахування Податку по таких об'єктах нерухомого майна відновлюється починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Держреєстру об'єкти нежитлової нерухомості капітально відремонтовані, реконструйовані, реставровані та визнані придатними для використання за цільовим призначенням.
Щодо об’єктів нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України зазнали незначних пошкоджень, придатні для використання за цільовим призначенням та підлягають відновленню шляхом поточного ремонту (далі - пошкоджені об’єкти), нормами Кодексу передбачено, що сільські, селищні, міські ради, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації (далі – органи самоврядування) мають право встановлювати ставки Податку, в розмірі, меншому за розмір Податку, встановлений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування для певного типу об'єктів нерухомого майна, та/або звільняти від сплати Податку.
Що стосується справляння Податку у період з 01.01.2023 за приналежний Товариству пошкоджений об’єкт нежитлової нерухомості, розташований у м. Харкові, то Товариство має право звернутись до Харківської міської ради з метою вирішення питання про звільнення від сплати або справляння Податку, в розмірі, меншому за розмір Податку, встановлений рішенням Харківської міської ради для певного типу об’єктів нежитлової нерухомості.
Щодо питання 2,3.
Право внесення змін до податкової звітності шляхом подання уточнюючих розрахунків визначено ст. 50 Кодексу (з урахуванням строків давності встановлених ст. 102 Кодексу).
У зв’язку з тим, що території Харківської міської територіальної громади (UA63120270000028556) з 24.02.2022 по 15.09.2022 та Київської міської територіальної громади (UA80000000000093317) з 24.02.2022 по 30.04.2022 були включені до підрозділу 2 «Території активних бойових дій» розділу І «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» Переліку територій, затвердженого Наказом, то Товариство має можливість здійснити коригування податкових зобов’язань з Податку за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року, які були узгоджені за об’єкти нерухомості Товариства, які належать йому на праві власності та розташовані на територіях зазначених громад, шляхом подання уточнюючих розрахунків з Податку з урахуванням норм статей 50 та 102 Кодексу.
Товариством до звернення надано копію витягу Держреєстру від 10.09.2023, у висновках якого зазначено що об’єкт (реєстраційний номер № ОНМ–10.09.2023-200395), який перебуває у власності Товариства та розташований за адресою: м. Харків, має «наявні незначні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій (потребує виконання робіт з поточного ремонту)».
Рішенням Харківської міської ради від 14.07.2023 №403/23 «Про деякі питання плати за землю в місті Харкові на період дії воєнного стану» внесені зміни до рішення Харківської міської ради від 22.02.2017 № 542/17 «Про місцеві податки і збори у місті Харкові» (далі – Рішення), додавши у додаток 2 пункт 5, яким встановлені нові розміри сплати земельного податку (70%, 40%, 1%) для визначених категорій пошкоджень об’єктів.
Положеннями пункту 5 додатку 2 Рішення визначено, що на період з 01.01.2023 по 31.12.2023 за земельні ділянки, на яких розташовані пошкоджені об’єкти нерухомого майна, які відповідно до Методики проведення обстеження та оформлення його результатів, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 06.08.2022 №144, належать до таких категорій пошкоджень об’єкту: наявні незначні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, але без порушення вимог щодо механічного опору та стійкості за граничним станом першої та другої групи, - податок справляється у розмірі 70 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до цього додатка (частина перша пункту 5 додатка 2 Рішення).
Враховуючи зазначене, Товариство у період з 01.01.2023 по 31.12.2023 має податковий обов’язок зі сплати земельного податку у розмірі 70 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до частини першої пункту 5 додатка 2 Рішення.
Водночас з метою правильного обрахунку суми земельного податку з урахуванням змін, внесених Рішенням, Товариству доцільно звернутись до Харківської міської ради.
Щодо питання 6-7.
Положеннями частини 22 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов'язання у звітних (податкових) періодах, які припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені.
Щодо питання 8
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу XIV Податкового кодексу України (далі - Кодекс).
Згідно з п. 299.10 ст. 299 Кодексу реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у випадках, визначених п.п. 298.2.3 п. 298.2 та п.п. 298.8.6 п. 298.8 ст. 298 Кодексу.
Відповідно до п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексом, зокрема, у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім п. 59.1 ст. 59 Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів.
Податковий борг – сума узгодженого грошового зобов’язання, не сплаченого платником податків у встановлений кодексу строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному кодексу (п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Згідно з абз. першим п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов’язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, зокрема, щодо:
строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди – 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень – травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 01 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору – не пізніше 31 грудня 2022 року);
строків сплати грошових зобов’язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до 01 червня 2022 року, за умови їх сплати не пізніше 01 серпня 2022 року.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, передбачених Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов’язків щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
У разі не дотримання суб’єктом господарювання податкового обов'язку стосовно погашення суми узгодженого грошового зобов’язання з урахуванням норм підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу реєстрація платника єдиного податку може бути анульована на підставі підпункту 8 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |