X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.12.2023 р. № 4870/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення (     ) щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків повідомляє, відповідно до Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» та постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 «Про утворення публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України та 48 підприємств залізничного транспорту загального користування, які реорганізовані шляхом злиття, утворено Товариства. До переліку підприємств, як підлягають реорганізації, було включено і (   ). 

Незважаючи на те що, процедура реорганізації  (   ) фактично не відбулася та відповідно Товариство не стало правонаступником цього підприємства, на теперішній час в судовому порядку розглядаються позовні заяви від працівників (   ) щодо стягнення заборгованості по заробітній платі, яка не погашена (   ), більше ніж 1000 судових рішень знаходяться на виконанні в Державній виконавчій службі з метою примусового стягнення коштів з Товариства, як з правонаступника (   ). 

Поряд з цим мають місце випадки примусового списання з рахунків Товариства такої заборгованості, відповідно до постанов про відкриття виконавчих проваджень, та її зарахування на користь фізичних осіб, які не є та не були в трудових відносинах з Товариством, зокрема з регіональною філією (   ).

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1.Чи є Товариство податковим агентом в розумінні п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу для фізичної особи, на користь якої на виконання рішення  суду Державною виконавчою службою було стягнуто заборгованість із заробітної плати (на користь колишнього працівника (   ) з яким це підприємство не розрахувалось при звільнені), враховуючи те, що фізична особа, на користь якої стягнуто з Товариства кошти, ніколи не була з Товариством у трудових відносинах?

2. Якщо Товариство є податковим агентом для фізичної особи, з якою були відсутні трудові відносини, то яким чином відобразити такі доходи у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь  платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (форма №1ДФ) та за якою ознакою відповідно Довідника ознак доходів фізичних осіб?

Статтею 1291 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює ПКУ (п. 1.1 ст. 1 ПКУ).

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом ІV ПКУ, відповідно до п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування фізичної особи – резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 ПКУ).

Згідно з п. 167.1 ст. 167 ПКУ ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крімвипадків, визначених у пунктах 167.2 – 167.5 ст. 167 ПКУ).

Крім того, об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 ПКУ (п.п. 1.2 п.161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).

Ставка військового збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п.161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).

Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету встановлено ст. 168 ПКУп.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПКУ податковий агент, поняття якого визначено п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18 відс., визначену в ст. 167 ПКУ, та ставку військового збору, встановлену п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Крім того, відповідно до п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 ПКУ особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов'язані, зокрема, подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, Розрахунок (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.

Форма Розрахунку і Порядок заповнення та подання податковими агентами Розрахунку (далі – Порядок) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, із змінами.

Згідно з п.п. 2 п. 4 розділу IV Порядку у розділі I додатка 4 «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі – додаток 4ДФ) до Розрахунку відображаються, зокрема, персоніфіковані дані про суми нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб доходу (відповідно графи 3а та 3) та нарахованих (перерахованих) до бюджету податку на доходи фізичних осіб (відповідно графи 4а та 4) та військового збору (відповідно графи 5а та 5), ознака доходу (графа 6).

Відповідно до довідника ознак доходів фізичних осіб, наведеного у додатку 2 до Порядку, інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу, відображаються податковим агентом під ознакою доходу «127».

Враховуючи викладене, Товариство має виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом щодо нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету, а також подання Розрахунку.

Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.