X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.12.2023 р. № 4872/ІПК/99-00-07-05-02 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства про надання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства у сфері валютного нагляду, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Листом від 15.12.2023 № 37115/6/99-00-07-05-02-06 продовжено строки розгляду звернення на 15 календарних днів.

У своєму звернені Товариство зазначає, що є молокопереробним підприємством, здійснює зовнішньоекономічну діяльність з продажу виготовленого в Україні молока сухого знежиреного іноземним покупцям і використовує для розрахунків із покупцями банківський рахунок відкритий в одному із польських банків.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1) Чи встановлено чинним законодавством України в т.ч. нормативними актами НБУ, обов’язок юридичних осіб резидентів України повертати в Україну протягом певного строку кошти, які будуть вважатись доходом такого резидента України, отриманого внаслідок продажу товару в одну з європейських країн, купленого в іншій із європейських країн, без здійснення експорту товарів із України, якщо вказані кошти будуть отримані юридичною особою резидентом України на його банківський рахунок в іноземному банку?

2) Якими саме нормами чинного законодавства встановлено строки обов’язкового перерахування (повернення) вказаних коштів в Україну від вказаних вище операцій (які не передбачають експорту товару з України)?

3) Чи існують обмеження або заборони при надані юридичною особою резидентом України  коштів в позику в іноземній валюті з банківського рахунку в іноземному банку шляхом перерахування таких коштів на валютний рахунок фізичної особи-резидента України в іноземному банку?

Згідно з пунктом 52.1 статті 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган.

Щодо питання 1 - 3.

Відносини, які виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, Законом України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі – Закон № 2473), іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону № 2473.

Частиною третьою статті 4 Закону № 2473 передбачено, що резиденти з урахуванням обмежень, визначених цим Законом та іншими законами України, мають право відкривати рахунки в іноземних фінансових установах та здійснювати через такі рахунки валютні операції.

Частиною першою статті 13 Закону № 2473 зазначено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України, а також мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Відповідно до частини другої статті 13 Закону № 2473, у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Відповідно до частини третьої статті 13 Закону № 2473, у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Порушення резидентами граничного строку розрахунків, встановленого згідно з частиною п’ятою статі 13 Закону № 2473, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів (частина п’ята статті 13 Закону № 2473).

На сьогодні граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів згідно з пунктом 142 постанови Правління НБУ від 24.02.2022  № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі – Постанова № 18), становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05.04.2022 року.

Відповідно до Закону України від 20 травня 1999 року № 679-XIV «Про Національний банк України» (далі -Закон № 679), Національний банк встановлює правила проведення банківських операцій, здійснює відповідно до визначених спеціальним законодавством повноважень валютне регулювання і валютний нагляд, визначає порядок здійснення операцій в іноземній валюті, видає нормативно-правові акти щодо ведення валютних операцій; запровадження заходів захисту відповідно до Закону України «Про валюту і валютні операції».

Однією із функцій НБУ є здійснення валютного регулювання, визначення порядку виконання операцій в іноземній валюті, організація і здійснення валютного нагляду за уповноваженими установами (пункт 14 статті 7 Закону  № 679).

Статтею 7 Закону № 679 визначено, що НБУ встановлює для банків правила проведення банківських операцій, здійснює банківське регулювання та нагляд, валютне регулювання, визначає порядок виконання операцій в іноземній валюті.

Також НБУ видає нормативно-правові акти з питань, віднесених до його компетенції, які є обов’язковими для органів державної влади і органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб (стаття 56 Закону № 679).

Враховуючи зазначене, з питань використання валютних коштів, які знаходяться на банківському рахунку відкритому в іноземному банку, пропонуємо  Товариству, звернутись безпосередньо до Національного банку України.

При цьому повідомляємо, що Законом № 2473 на податкові органи покладено стягнення у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п’ятою статті 13, а також застосування до юридичних осіб заходів впливу у вигляді штрафних санкцій за порушення вимог валютного законодавства.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).