X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У СУМСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.12.2023 р. № 4877/ІПК/18-28-04-03-04

Головне управління ДПС у Сумській області розглянуло Комунального підприємства (далі КП) щодо порядку оподаткування операцій з безоплатної передачі товарно-матеріальних цінностей на потреби Збройних Сил України, та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – Кодекс),в межах компетенції повідомляє.

У зверненні платниказазначено, що Сумська обласна рада є засновником КП, що засноване на майні спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Сумської області.

КП для виконання покладених на нього обов'язків заснувало дочірні підприємства, які безпосередньо здійснюють господарську діяльність. Окрім цього, зазначені дочірні підприємства також здійснюють безоплатну передачу деревини для потреб Збройних Сил України. Підставою для такої безоплатної передачі деревини є Закон України від 17.05.2012 № 4765-VI "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану"зі змінами та доповненнями.

Також така безоплатна передача деревини передбачена "Алгоритмом взаємодії при передачі лісоматеріалів (дров) для забезпечення потреб військових частин, розташованих на території Сумської області", який затверджено головою Сумської обласної державної адміністрації- начальником обласної військової адміністрації та головою Сумської обласної ради (додається), відповідним розпорядженням голови Сумської обласної ради на кожну таку передачу на потреби Збройних Сил України.

З врахуванням викладеного вище, КП запитує:

  1. Чи правомірно буде віднесення дочірніми підприємствами до  витрат у бухгалтерському обліку операцій по безоплатній передачі деревини для потреб Збройних Сил України та чи необхідно коригувати фінансовий результатпо даних операціях на різниці  при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток?
  2. Чи правомірним буде включення до витрат у бухгалтерському обліку операцій з безоплатної  передачі деревини для потреб Збройних Сил України по реалізаційній ціні, а не по ціні собівартості продукції?

 

Щодо запитань 1 та 2

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (абзац перший п. 44.2 ст. 44 Кодексу).

Відповідно до вимог абзацу першого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на прибуток підприємств на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п. 140.5.14 п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Так, на підставі п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексув редакції, чинній з 01 серпня 2023 року,коригування, встановлені п.п. 140.5.9   п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів.

Отже, починаючи з 01 серпня 2023 року,у разі безоплатної передачі платниками податку на прибуток підприємствінших товарів (деревини згідно з умовами звернення), прямо не зазначених у п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, Збройним силам України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинамдля потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України різниця щодо вартості таких товарів відповідно до п.п. 140.5.9  п. 140.5 ст. 140 Кодексу при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток не виникає.

Щодо порядку формування витрат заопераціями з безоплатної передачітоварно – матеріальних цінностей для потреб Збройних Сил України при визначенні фінансового результату до оподаткування, то зазначене питання регулюється правилами бухгалтерського обліку.

       Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).

Тожпитанняпорядку відображення у бухгалтерського обліку операцій з безоплатної передачіпідприємствами товарів для потреб Збройних Сил України при визначенні фінансового результату до оподаткування належать до компетенції Міністерства фінансів України.

 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).