Державна податкова служба Українирозглянула звернення щодо застосування окремих норм податкового законодавства та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс),повідомляє.
Відповідно до інформації у зверненні, Товариство є національним виробником безпілотних літальних апаратів на території України, виконує державні оборонні замовлення з метою обороноздатності України у війні з росією.
У 2022 році та на початку 2023 року Товариство уклалодекілька державних контрактів з оборонних закупівель. На виконання державних контрактів Товариство застосовувало положення підпунктів 4 і 5 п. 32 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій з виробництва та постачання товарів для потреб безпеки і оборони у період воєнного стану, що класифікується у товарних позиціях 8806, 8807 згідно з УКТ ЗЕД. Відповідно, у разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування податком на додану вартість Товариством застосовувались положення п. 198.5 ст. 198 та ст. 199 Кодексу. Тобто, Товариство нараховувало податкові зобов’язання на всю суму податкового кредиту по таких операціях, що звільнені від оподаткування, та, відповідно, суму компенсуючих податкових зобов’язань з ПДВ включало у собівартість продукції.
Законом України від 10.04.2023 № 3019-ІХ «Про внесення змін до підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення » Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання/ввезення товарів для потреб безпеки і оборони у період воєнного стану» (далі - Закон № 3019) було внесенозміни до Кодексу в частині доповнення п. 32 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу новим абзацом, а саме: «У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування податком на додану вартість відповідно до підпунктів 4 і 5 цього пункту (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення п. 198.5 ст. 198 та ст. 199 цього Кодексу не застосовуються щодо таких операцій».
Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання:
Яким чином діяти Товариству при розрахунку собівартості продукції, а саме в розрізі віднесення вхідного ПДВ по неоподаткованих операціях до складу собівартості виготовленої продукції по державних контрактах з оборонних закупівель, що підписані до зазначених змін в Кодексі, але строк виконання по яких в частині виробництва та відвантаження готової продукції ще не настав згідно умов контрактів?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених ст. 1 розділу I Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексу і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року№ 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808).
Згідно з підпунктами «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.
Підпунктом 4 п. 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу (з урахуванням змін, внесених Законом № 3019) визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з п. 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» - «л» п.п. 4 п. 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, у тому числі, що класифікуються за такими товарними позиціями:
8806;
8807 (тільки для частини для безпілотних літальних апаратів).
Підпунктом 5 п. 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу (з урахуванням змін, внесених Законом № 3019) визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у п.п. 5 п. 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, у тому числі безпілотних літальних апаратів без озброєння та їх частин, що класифікуються у товарних позиціях 8806, 8807 згідно з УКТ ЗЕД, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 п. 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення п. 198.5 ст. 198 та ст. 199 Кодексу не застосовуються щодо таких операцій.
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Кодексу.
Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (абзац першийп. 44.2 ст. 44 Кодексу).
Згідно з абзацом першим п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Отже розрахунок собівартості продукції таоблік вхідного ПДВ по неоподаткованих операціях у складісобівартості виготовленої продукції здійснюється відповідно до правил бухгалтерського обліку.
Кодексом не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування за такими операціями.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 ЗаконуУкраїни від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).
Отже, питання щодо віднесення до складу собівартості виготовленої продукції сум ПДВ по неоподаткованих операціях по державних контрактах з оборонних закупівель, які діяли до прийняття Закону № 3019 та строк виконання по яких в частині виробництва та відвантаження готової продукції ще не настав, належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |