Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення ТОВ …. щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків (далі – Підприємство) у зверненні повідомив, що здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор.
На виконання вимог Закону України від 14 липня 2020 року № 768-IX «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768) участь в азартній грі у гральному закладі казино здійснюється з використанням ігрових замінників гривні (гральних жетонів, фішок).
Відповідно до правил проведення азартних ігор, встановлених Підприємством, виграш – це позитивна різниця між коштами, внесеними гравцем в касу казино в обмін на ігрові замінники гривні для здійснення ставки в азартній грі, та коштами, отриманими гравцем з каси казино в обмін на ігрові замінники гривні, що отримані гравцем в результаті азартної гри після її завершення.
Гравець сам вирішує, коли закінчити гру шляхом звернення до каси казино для обміну наявних у гравця ігрових замінників гривні на грошові кошти. При цьому участь в азартній грі не є обов’язком гравця, та гравець може повернути до каси казино наявні у нього ігрові замінники, не беручи участь в азартній грі взагалі.
Під час виплати коштів гравцю та з метою оподаткування Підприємство визначає виграш в азартній грі відповідно до умов, наведених в оприлюднених ним правилах проведення такої азартної гри.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи підпадають під оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором витрати, здійснені гравцем у зв’язку з отриманням виграшу?
2. Чи включає у себе поняття «виграш» кошти, що надійшли від гравця за фішки чи для поповнення ігрового рахунку, як прийняті ставки?
3. З яких коштів гравця складається виграш?
Згідно із частиною другою ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, визначає Закон № 768.
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону № 768 виграш (приз) – це кошти, майно, майнові права, що підлягають виплаті (видачі) гравцю у разі його виграшу в азартну гру відповідно до оприлюднених правил проведення такої азартної гри.
Ставка – це грошові кошти або ігровий замінник гривні, що передаються гравцем організатору азартної гри, є умовою участі в азартній грі, та виходячи з розміру якої відповідно до правил такої азартної гри визначається розмір виграшу (призу).
Прийняття коштів, повернення коштів, внесених гравцями для участі в азартних іграх у гральних закладах казино, обмін коштів на ігрові замінники гривні та виплата (видача) виграшів (призів) у розмірі граничних сум розрахунків готівкою, встановлених Національним банком України, здійснюються виключно через каси із дотриманням вимог законодавства щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій (частина перша ст. 29 Закону № 768).
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються ПКУ, відповідно до п. 22.1 ст. 22 якого об’єктом оподаткування можуть бути майно, товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) та інші об’єкти, визначені податковим законодавством, з наявністю яких податкове законодавство пов’язує виникнення у платника податкового обов’язку.
Доходом з джерелом його походження з України є будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України, її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі у вигляді виграшів, призів (п.п. «е» п.п. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV ПКУ, відповідно до п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включається, зокрема, дохід у вигляді виграшів, призів (п.п. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 ПКУ).
Оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому ПКУ для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 ПКУ (п.п. 170.6.3 п. 170.6 ст. 170 ПКУ).
Доходи, зазначені у п. 170.6 ст. 170 ПКУ, остаточно оподатковуються під час їх виплати за їх рахунок (п.п. 170.6.5 п. 170.6 ст. 170 ПКУ).
Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку та військового збору до бюджету здійснюється у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ, відповідно до п.п. 168.1.1 п. 168.1 якої податковий агент, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 ПКУ, та ставку військового збору, встановлену п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.
Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що виграшом (призом) є кошти, які підлягають виплаті (видачі) гравцю у разі його виграшу в азартну гру, то оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб і військовим збором підлягає уся сума коштів, що виплачується (перераховується) фізичній особі.
При цьому утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету суб’єктом господарювання – організатором таких ігор здійснюється під час виплати зазначених коштів за рахунок фізичної особи незалежно від форми та способу виплати таких коштів.
Одночасно слід зазначити, що зазначена позиція погоджена з Міністерством фінансів України як головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової політики.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |