X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.01.2024 р. № 11/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, товариство є резидентом Дія Сіті відповідно  до Закону України від 15 липня 2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1667).

Платник податку просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Яку ставку податку на доходи фізичних осіб необхідно застосовувати у разі нарахування щорічної оплачуваної перерви гіг-спеціалісту, яка передбачена гіг-контрактом згідно з Законом № 1667?

2. У разі, якщо гіг-спеціаліст не використав своє право на оплачувану щорічну перерву і претендує на компенсацію за невикористану щорічну перерву, а це перебачено умовами гіг-контракту, за якою ставкою податку на доходи фізичних осіб має оподатковуватись така компенсація Товариством з урахуванням положень Закону № 1667?

3. Якщо за гіг-контрактом передбачено відповідні компенсаційні виплати за використання гіг-спеціалістом особистого обладнання для виконання робіт (надання послуг) за гіг-контрактом, які податки та за якими ставками застосовуються до таких компенсаційних виплат? Де мають бути відображені такі компенсаційні виплати у об’єднаній звітності і за якими ознаками доходу?

4. Які первинні документи можуть підтвердити податкові витрати Товариства стосовно співпраці з гіг-спеціалістом за гіг-контрактом?

5. Враховуючи положення Закону № 1667 та положення п.п. 170.141.3 п.170.141 ст. 170 Кодексу, якщо річні доходи гіг-спеціаліста перевищують 240 тис. євро на рік, гіг-спеціаліст самостійно подає річну декларацію про майновий стан і доходи та сплачує податок до бюджету відповідно до суми, що перевищує 240 тис.євро на рік. У такому випадку, як гіг-спеціаліст маєкоректно розрахувати податок на доходи фізичних осіб, який донараховується та сплачується самостійно гіг-спеціалістом за результатом річного декларування?

6. Якщо роботодавець (резидент Дія Сіті) не хоче чекати 30 днів і він має право скоротити строк повідомлення гіг-спеціаліста про припинення гіг-контракту, замінивши його компенсаційною виплатою у розмірі, визначеному гіг-контрактом, але не меншому за поденну винагороду гіг-спеціаліста за кожен робочий день зменшення строку.Які податки та за якими ставками застосовуються до цієї компенсаційної виплати за дострокове припинення контракту? Де мають бути відображені у об’єднаній звітності і з якими ознаками доходу?

7. Якщо умовами гіг-контракту згідно з частиною другоюст. 19 Закону № 1667 «Гіг-контракт може передбачати збільшення розміру винагороди за гіг-контрактом, за умови досягнення певних показників якості та інших характеристик виконаних робіт (наданих послуг), їх достроковогo виконання (надання) тощо. Гіг-контрактом може бути обумовлено збільшення розміру винагороди обставиною, щодо якої невідомо, настане вона чи ні (відкладальна обставина)» передбачено додаткові нарахування (наприклад, бонуси, премії тощо). Чи підпадає цей додатковий вид нарахування винагороди під оподаткування податком на доходи фізичних осіб 5 відсотків?

Організаційні, правові та фінансові засади функціонування правового режиму Дія Сіті визначаються Законом № 1667.

Відповідно до п. 1 частини першої ст. 1 Закону № 1667 гіг-контракт –цивільно-правовий договір, за яким гіг-спеціаліст зобов’язується виконувати роботи та/або надавати послуги відповідно до завдань резидента Дія Сіті як замовника, а резидент Дія Сіті зобов’язується оплачувати виконані роботи та/або надані послуги і забезпечувати гіг-спеціалісту належні умови для виконання робіт та/або надання послуг, а також соціальні гарантії, передбачені розділом V Закону № 1667.

Спеціалісти резидента Дія Сіті – це гіг-спеціалісти, що виконують роботу (надають послуги) на замовлення та на користь (в інтересах) резидента Дія Сіті на підставі гіг-контракту, укладеного в порядку, передбаченому Законом № 1667, та/або особи, які перебувають із резидентом Дія Сіті у трудових відносинах (п.п. 14.1.283 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Особливості оподаткування доходів спеціалістів резидента Дія Сіті встановлені п. 170.141 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.141.1 якого податковим агентом платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті під час нарахування (виплати) на його користь доходів у вигляді заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику податку у зв’язку з трудовими відносинами чи у зв’язку з виконанням гіг-контракту, укладеного у порядку, передбаченому Законом № 1667, є резиденти Дія Сіті.

Згідно з п.п. 170.141.2 п. 170.141 ст. 170 Кодексу за ставкою 5 відс., визначеною п. 167.2 ст. 167 Кодексу, оподатковуються доходи платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті, що виплачуються на його користь резидентом Дія Сіті у вигляді:

а) заробітної плати;

б) винагороди за гіг-контрактом, укладеним у порядку, передбаченому Законом № 1667, у тому числі винагороди за створення та перехід прав на твори, створені за замовленням;

в) авторської винагороди за створення службового твору та перехід прав на службові твори.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексом, відповідно до п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є, зокрема, фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.

Об’єктом оподаткування фізичної особи – резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід (п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу).

Перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків визначено п. 164.2 ст. 164 Кодексу.

До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Відповідно до п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2–167.5 ст. 167 Кодексу).

Також доходи, визначені ст. 163 Кодексу, є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відсотка об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.

Відповідно до п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов’язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу) (далі – Розрахунок), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий Розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається (п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу).

Порядок заповнення та подання податковими агентами Розрахунку  затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 15.12.2020 № 773) (далі – Порядок № 4).

Щодо першого та другого питань

Згідно з частинами четвертою та сьомою ст. 21 Закону № 1667 гіг-спеціаліст має право на щорічну оплачувану перерву у виконанні робіт (наданні послуг) тривалістю 17 робочих днів, якщо гіг-контрактом не визначено більшу тривалість такої перерви.

Витрати, пов’язані з оплатою щорічної оплачуваної перерви у виконанні робіт (наданні послуг), здійснюються за рахунок коштів резидента Дія Сіті у порядку, визначеному гіг-контрактом.

Таким чином, якщо юридична особа – резидент Дія Сіті відповідає вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667, та відповідно до умов гіг-контракту нараховує винагороду до складу якої входить сума щорічної оплачуваної перерви, то сума такої винагороди оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відсотківта військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.

У разі якщо сума коштів, яка виплачується у зв’язку з щорічною оплачуваною перервою не входить до складу винагороди відповідно до умов гіг-контракту, то сума таких коштів оподатковується резидентом Дія Сіті податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотківта військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.

Щодо третього питання

Резидент Дія Сіті забезпечує гіг-спеціаліста обладнанням та іншими засобами, необхідними для виконання робіт (надання послуг), якщо інше не передбачено гіг-контрактом. У разі використання гіг-спеціалістом особистого обладнання для виконання робіт (надання послуг) гіг-контрактом можуть передбачатися відповідні компенсаційні виплати (частина шоста ст. 20 Закону № 1667).

Враховуючи зазначене, якщо юридична особа – резидент Дія Сіті відповідає вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667, та відповідно до умов гіг-контракту нараховує винагороду до складу якої входять відповідні компенсаційні виплати за використання гіг-спеціалістом особистого обладнання для виконання робіт (надання послуг), то сума такої винагороди оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відсотківтавійськовимзбором за ставкою 1,5 відсотка,та відображається податковим агентом у додатку 4ДФ до Розрахунку за ознакою доходу «102».

У разі якщо сума коштів, яка виплачується у зв’язку з компенсаційними виплатами за використання гіг-спеціалістом особистого обладнання для виконання робіт (надання послуг), не входить до складу винагороди відповідно до умов гіг-контракту, то сума таких коштів оподатковується резидентом Дія Сіті податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотківта військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.При цьому компенсаційні виплати, нараховані гіг-спеціалісту резидентом Дія Сіті, які не входять до складу винагороди, відображаютьсяподатковим агентом у додатку 4ДФ до Розрахунку як інший доіхд за ознакою доходу «127».

Щодо п’ятого питання

Відповідно до п.п.170.141.3 п.170.141 ст. 170 Кодексу положення п.п.170.141.2 п.170.141 ст. 170 Кодексу застосовуються до загального (річного) оподатковуваного доходу у вигляді заробітної плати чи винагороди, що нараховується (виплачується, надається) платнику податку у зв’язку з трудовими відносинами чи у зв’язку з виконанням гіг-контракту, розмір якого не перевищує еквівалент 240 тисяч євро за календарний рік за офіційним курсом гривні щодо євро, встановленим Національним банком України станом на 1 січня звітного податкового року.При цьому в цілях розрахунку такого розміру до нього не включається дохід спеціаліста резидента Дія Сіті, оподаткований податковим агентом – резидентом Дія Сіті у порядку, передбаченому п.п. 170.141.4 – 170.141.5 п.170.141 ст. 170 Кодексу, за ставкою 18 відсотків, встановленою п. 167.1 ст. 167 Кодексу. У разі якщо сума отриманого доходу перевищує зазначений розмір, до суми такого перевищення застосовується ставка 18 відсотків, встановлена п. 167.1 ст. 167 Кодексу, при цьому платник податків зобов’язаний відобразити суму такого перевищення у складі загального місячного (річного) оподатковуваного доходу за відповідний звітний рік та подати річну декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) відповідно до Кодексу і самостійно сплатити податок з суми такого перевищення.

Отже, до загального річного оподатковуваного доходугіг-спеціаліста включається та за наслідками річного декларування підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків та військовим збором за ставкою 1,5 відсотки сума перевищення еквіваленту 240 тисяч євро за календарний рік.

Слід зауважити, що зазначене питання стосується безпосередньо платника податків – гіг-спеціаліста, а отже для отримання консультації з цього питання необхідно звернутися такомугіг-спеціалісту або його представнику з наданням копій документів згідно з чинним законодавством, що підтверджують його представництво.

Щодо шостого питання

Відповідно до частини шостої ст. 18 Закону № 1667 резидент Дія Сіті має право на власний розсуд зменшити строк повідомлення гіг-спеціаліста про односторонню відмову від гіг-контракту, замінивши його компенсаційною виплатою у розмірі, визначеному гіг-контрактом, але не меншому за поденну винагороду гіг-спеціаліста за кожен робочий день зменшення строку повідомлення.

Таким чином, якщо юридична особа – резидент Дія Сіті на власний розсуд зменшує строк повідомлення гіг-спеціаліста про односторонню відмову від гіг-контракту, замінивши його компенсаційною виплатою, то сума такої виплати включається до доходу фізичної особи як інший дохід з відповідним оподаткуванням. При цьому сума такої компенсаційної виплати відображаєтьсяподатковим агентом у додатку 4ДФ до Розрахунку за ознакою доходу «127».

Щодо сьомого питання

Гіг-контракт може передбачати збільшення розміру винагороди за гіг-контрактом, за умови досягнення певних показників якості та інших характеристик виконаних робіт (наданих послуг), їх дострокового виконання (надання) тощо (частина друга ст. 19 Закону № 1667).

Отже, якщо юридична особа – резидент Дія Сіті відповідає вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667, та відповідно до умов гіг-контракту нараховує винагороду до складу якої входять додаткові нарахування, які збільшують винагороду, то такі виплати оподатковуються податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відсотків та військовим збором за ставкою 1,5 відсотка,та відображаються податковим агентом у додатку 4ДФ до Розрахунку за ознакою доходу «102».

Щодо четвертого питання

Згідно з абзацом першим п.44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п.44.1 ст. 44 Кодексу (абзац другий п.44.1 ст. 44 Кодексу).

Відповідно до частини першої ст. 9 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Статтею 1 розділу I Закону № 996) визначено, що первинний документ – це документ, який містить відомості про господарську операцію.

Обов’язкові реквізити, які повинні мати первинні документи, передбачено
ст. 9 Закону № 996.

Одночасно повідомляємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону № 996).

Зауважуємо, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснювалося з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.