Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо застосування до операцій з постачання паливно-мастильних матеріалів нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» (далі – Постанова № 178) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового ПКУ України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, у 2022 році між Товариством та структурним підрозділом Національної гвардії Українибуло укладено низку договорів про постачання їй пально-мастильних матеріалів, технічних рідин, тощо які використовуються для забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України.
Інформуючи про зазначене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію зтаких питань:
1) чи розповсюджується дія Постанови № 178 на структурні підрозділи Національної гвардії України, а також на її військові частини, що утримуються за рахунок державного бюджету, які беруть участь у відсічі збройної агресії проти України, ліквідації збройного конфлікту шляхом ведення воєнних (бойових) дій, а також у виконанні завдань територіальної оборони?;
2) чи застосовується нульова ставка податку на додану вартість відповідно до вимог Постанови № 178 та підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексудо операцій з постачання товарів за кодами УКТ ЗЕД, а саме:
- моторна олива (код згідно з УКТ ЗЕД 2710 19 81 00);
- трансмісійна олива (код згідно з УКТ ЗЕД 2710 19 87 00);
- розчин AdBlue (код згідно з УКТ ЗЕД 3102 10 10 00);
- охолоджуюча рідина (код згідно з УКТ ЗЕД 3820 00 00 90);
- інші мастильні матеріальні та інші дистиляти (код згідно з УКТ ЗЕД 2710 19 99 00);
- засоби для змащування машин, механізмів і транспортів засобів (код згідно з УКТ ЗЕД 3403 19 80 00);
- інші (код згідно з УКТ ЗЕД 3811 90 00 00)?;
3) чи впливає придбання структурним підрозділом Національної гвардії України, її військовими частинами пально-мастильних матеріалів та технічних рідин, із застосуванням нульової ставки ПДВ, на формування податкового кредиту для підприємства – постачальника (продавця) таких пально-мастильний матеріалів та рідин?;
4) чи виникають у постачальника (продавця) пально-мастильних матеріалів та технічних рідин, структурному підрозділу Національної гвардії України та її військових частин, податкові зобов’язання з ПДВ у разі реалізації пально-мастильних матеріалів та технічних рідин відповідно до вимог Постанови № 178 та підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу?;
5) чи підлягають зменшенню податкові зобов’язання, нараховані на підставі операцій з постачання товарів, в ціну яких було включено податок на додану вартість, але які відповідно підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 мали оподатковуватися за нульовою ставкою податку на додану вартість, якщо після постачання товарів продавець поверне покупцю сплачену за договором суму податку на додану вартість на підставі претензії покупця або за рішенням суду про стягнення безпідставно отриманих коштів?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу(пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).
Статтею 5 розділу І Кодексу визначено, що поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І Кодексу.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.
Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно допункту 20частини першої статті 106 Конституції України,Закону Українивід 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану»(далі – Закон № 389-VІІІ),Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ №64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».
Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.
З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно допідпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.
Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України,Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднань, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Норми підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексута Постанови № 178 встановлюють застосування нульової ставки податку на додану вартість на операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту категоріям суб’єктів, що визначені Постановою № 178.
У разі якщо відокремлені підрозділи/філії/частини, установ/організацій, які визначені Постановою № 178, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету,придбають товари для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то до операцій з постачання таких товарів застосовується нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу VКодексу та Постанови № 178.
Щодо питання 2
Нормами підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 не визначено ні переліку товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту, ні переліку кодів з Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015 чи кодів УКТ ЗЕД.
Передбачене нормами підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 оподаткування за нульовою ставкою ПДВ застосовується як до операцій з постачання пального (товар для заправки), так і до операцій з постачання будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту (наприклад, але не виключно,інші паливно-мастильні матеріали, запасні частини для ремонту автомобільної техніки, двигуни, акумуляторні батареї, оливи, фільтри, свічки, автомобільні шини, комплектуючі, охолоджуючі рідини, інструменти та додаткове обладнання, визначені відповідними нормативними та технічними документами тощо), при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178 та відповідають положенням (умовам), визначеним такою постановою.
Щодо питання 3
Застосування нульової ставки ПДВ до операцій з постачання товарів не залежить від факту формування чи не формування постачальниками податкового кредиту за операціями з придбання товарів чи сировини для виготовлення товарів, які надалі постачаються за нульовою ставкою податку.
Тобто, незалежно від того, був сформований постачальником чи ні податковий кредит за операціями з придбання пального (товар для заправки), і за операціями з придбання будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту (інші паливно-мастильні матеріали, запасні частини, комплектуючі, охолоджуючі рідини, інструменти та додаткове обладнання, визначені відповідними нормативними та технічними документами), операції з подальшого постачання таких товарів для визначених Постановою № 178категорій суб’єктів оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість. При цьому, оскільки режим застосування нульової ставки не є тотожним режиму звільнення від оподаткування податком на додану вартість, нарахування податкових зобов’язань з податку на додану вартість за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу, постачальником при здійсненні операцій, що оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість, не здійснюється.
Щодо питань 4 та 5
Платникам податку, які здійснювали постачання товарів, що підлягали оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою, з нарахуванням ПДВ, слід забезпечити проведення коригування податкових зобов’язань з ПДВ.
При проведені такого коригування платник податку – постачальник повинен:
За такими операціями платники податку мають провести перерахунки, згідно з якими сума ПДВ, що була сплачена (нарахована) у складі вартості придбаних товарів та відображена в податкових накладних, складених щодо операцій із такими товарами має бути або повернута покупцю, або зарахована в рахунок оплати вартості наступних поставок.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |