X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.01.2024 р. № 23/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Комунального підприємства _____ «_______» (далі – Підприємство) щодо окремих питань оподаткування податком на прибуток підприємств операцій з отримання благодійної (гуманітарної) допомоги, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє. 

Згідно із зверненням Підприємство як набувач благодійної (гуманітарної) допомоги отримує таку допомогу у вигляді майна (необоротних активів та запасів) як від іноземних донорів - нерезидентів, так і від неприбуткових організацій (резидентів України) для відновлення та модернізації об’єктів енергетичної інфраструктури, пошкоджених внаслідок військової агресії російської федерації проти України.

У разі отримання благодійної (гуманітарної) допомоги фактична (договірна) вартість відповідно отриманого майна дорівнює нулю.

З урахуванням викладеного вище платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких запитань:

1. Чи підлягає коригуванню фінансовий результат до оподаткування відповідно до п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 Кодексу за операціями з отримання благодійної (гуманітарної) допомоги та на яку суму?

2. Чи можливо скористатися приписом абз. шостого п.п. 140.5.4 п. 140.5    ст. 140 Кодексу щодо незастосування вимог цього підпункту платником податку на прибуток підприємств, якщо операція не є контрольованою, та враховуючи, що сума фактично понесених витрат на придбання майна дорівнює нулю, а фактична (договірна) ціна отриманої благодійної (гуманітарної) допомоги завжди буде меншою за ціну, визначену відповідно до принципу «витягнутої руки»?

3. Яким чином підтвердити інформацію про країну реєстрації донора - нерезидента, що міститься у супроводжуючих документах на майно, за відсутності довідки про країну його реєстрації?

Щодо запитань 1 та 2

Перш за все зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1  ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання порядку проведення операцій з благодійною та гуманітарною допомогою не належать до компетенції ДПС.

Водночас повідомляємо, що загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» зі змінами (далі – Закон № 5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.

Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги визначає Закон України від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» зі змінами (далі – Закон   № 1192).

Тож отримання благодійної  допомоги має відбуватися у порядку, встановленому Законом № 5073, а питання порядку проведення операцій з гуманітарною допомогою регулюються законодавством України про гуманітарну допомогу. При цьому бухгалтерський облік гуманітарної допомоги та відповідна звітність, як встановлено частиною четвертою ст. 11 Закону № 1192, здійснюються отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням.

Об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з абзацом першим п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Підпунктом140.5.4 п. 140.5 ст. 140 Кодексу встановлено, зокрема, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крім операцій, зазначених у п. 140.2 та п.п. 140.5.6  п. 140.5 ст. 140 Кодексу, та операцій, визнаних контрольованими відповідно до ст. 39 цього Кодексу), придбаних у:

неприбуткових організацій, внесених до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого придбання, крім випадків, коли сума вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг, придбаних у таких організацій, сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 25 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, та крім бюджетних установ, Накопичувального фонду, недержавних пенсійних фондів і неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону;

нерезидентів (у тому числі пов’язаних осіб - нерезидентів), зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. 39.2.1.2  п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу;

нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. «г»  п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.

Отже, враховуючи те, що в операціях підприємства з безоплатного отримання майна у вигляді благодійної (гуманітарної) допомоги від іноземних донорів (нерезидентів) та неприбуткових організацій (резидентів України) вартість придбання дорівнює нулю, то різниця для коригування фінансового результату до оподаткування згідно з п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 Кодексу не виникає.

Щодо запитання 3

Стосовно підтвердження інформації про країну реєстрації нерезидента для цілей застосування п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 Кодексу повідомляємо, що норми Кодексу не містять спеціальних вимог щодо форми документа для такого підтвердження. Тож платник податків підтверджує такі дані на підставі наявних документів у довільній формі.  

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).