X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.01.2024 р. № 17/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ),розглянула звернення фізичної особи – підприємця …. щодо сплати земельного податкуземлекористувачем, якщо речові права на земельну ділянку не оформлені і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомив, що ним укладено договір оренди земельної ділянки з … міською радою 18.05.2005 року зі строком оренди 10 років. У 2015 році строк дії договору оренди закінчився.

Для поновлення договору оренди до міської ради були надані документи на продовження договору оренди земельної ділянки, на що була отримана відповідь, що продовження терміну договору оренди вбачається можливим на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою. 24.12.2020 було отримано витяг з рішення …. міської ради про надання земельної ділянки на умовах оренди. 24.02.2021 договір оренди зареєстровано та оформлено акт приймання-передачі земельної ділянки.  

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:

Чи виникає обов’язок у платника податку здійснювати плату за землю у вигляді земельного податку або орендної плати за період з серпня 2015 по лютий 2021 року за земельну ділянку, права на яку не було оформлено?

Відповідно до п.п. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПКУ земельний податок – це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Землекористувачі – це юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які користуються земельними ділянками державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди(п.п. 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).

Згідно з ст. 269 ПКУ платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування, та платники орендної плати – землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.

Об'єктами оподаткування орендною платою є земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди (п.п. 270.1.2 п. 270.1 ст. 270 ПКУ) .

Особливості регулювання відносин в сфері земельного права, в тому числі підстави для набуття земельних ділянок у власність та користування, визначені Земельним кодексом України (далі – ЗКУ).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 ЗКУ (ст. 124 ЗКУ).

Відповідно до ст. 125 ЗКУ право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом України від 07 липня 2011 року № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр» (ст. 202 ЗКУ).

Відповідно до п. 2 ст. 1261 ЗКУ визначено, якщо договір містить умову про його поновлення після закінчення строку, на який його укладено, цей договір поновлюється на такий самий строк і на таких самих умовах. Поновленням договору вважається поновлення договору без вчинення сторонами договору письмового правочину про його поновлення в разі відсутності заяви однієї із сторін про виключення з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про поновлення договору. Вчинення інших дій сторонами договору для його поновлення не вимагається.

У разі відсутності заяви про виключення з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про поновлення договору до дати закінчення дії такого договору після настання відповідної дати закінчення дії договору державна реєстрація речового права продовжується на той самий строк.

Згідно з ст. 34 Закону України від 6 жовтня 1998 року № 161-XIV«Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Відповідно до п.п. 288.1. ст. 288 ПКУ, зокрема, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 01 числа місяця, щонастає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Таким чином, після припинення Вашого договору оренди, органи місцевого самоврядування надавали до контролюючого органу за місцезнаходженням Вашої земельної ділянки перелік діючих договорів оренди, серед яких був і Ваш договір оренди.

Одночасно зазначаємо, що відповідно до п.п. 12.3.2 п. 12.3 рішення….міської ради від 18.12.2020 № 92-03/VIII «Про набуття (припинення) прав на землю» зазначено, «визнати таким, що втратив чинність, п. 8 додатку до рішення міської ради від 24.06.2005 №569-19/IV». Припинити право користування земельною ділянкою.

Враховуючи зазначене, в разі відсутності заяви однієї із сторін про виключення з Державного реєструречових прав на нерухоме майно відомостей про поновлення договору і орендар не повернув орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором, то цей договір поновлюється на такий самий строк і на таких самих умовах.

        Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 ПКУ щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом ПКУ.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.