X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.01.2024 р. № 172/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення
Товариства, надіслане до ДПС листом Головного управління ДПС у м. Києві,щодо податкових наслідків у разі отримання послуг від нерезидента та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство уклало із нерезидентом договір цивільно-правового характеру (далі – Договір). Нерезидент є обраним членом Наглядової ради. Предметом договору є надання членом Наглядової ради послуг з питань контролю і регулювання діяльності виконавчого органу Товариства.

Послуги члена Наглядової ради здійснюються дистанційно через мережу Інтернет за допомогою програм Zoom, Skype тощо. Із суми винагороди, нарахованої в національній валюті нерезидента Товариство сплачує до бюджету податки і збори.

Разом з цим, у зверненні не зазначено які саме послуги надає нерезидент як член Наглядової ради.

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1) чи вважається місце постачання послуг, які надає Товариству член Наглядової ради дистанційно із США через мережу Інтернет за допомогою програм Zoom, Skype тощо; місцем, в якому отримувач послуг (Товариство) зареєстровано як суб‘єкт господарювання, відповідно до пункту 186.3 статті 186 розділу V Кодексу?;

2) чи являються послуги, які надає Товариству член Наглядової ради - нерезидент дистанційно із США через мережу Інтернет за допомогою програм Zoom, Skype тощо – електронними послугами?;

3) чи необхідно за умовами вищевказаного договору між Товариством та членом Наглядової ради на суму винагороди нараховувати ПДВ?;

4) які податкові обов‘язки виникають у Товариства при виплаті нерезиденту винагороди за послуги члена Наглядової ради?

Зважаючи на суперечливу інформацію, яка міститься у зверненнях (а саме, з одного боку зазначено, що нерезидент член Наглядової ради отримує винагороду у національній валюті, з якої Товариство сплачує до бюджету податки і збори, що нараховуються та утримуються з доходів фізичних осіб в Україні, з іншого боку – Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання особливостей оподаткування ПДВ послуг, що надаються нерезидентом дистанційно із США через мережу Інтернет), ДПС надає роз’яснення загальних норм податкового законодавства щодо порушених питань з урахуванням обставин, наведених у зверненнях (питання 1 – 3).

Відповідно до пункту 1.1 статті 1 розділу І Кодексу відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу.

Термін «електронні послуги» та види таких послуг визначено у підпункті 14.1.565 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу. Так, під електронними послугами розуміються послуги, які постачаються через мережу Інтернет, автоматизовано, за допомогою інформаційних технологій та переважно без втручання людини, у тому числі шляхом встановлення спеціального застосунку або додатка на смартфонах, планшетах, телевізійних приймачах чи інших цифрових пристроях.

До таких послуг, зокрема, але не виключно належать:

а) постачання електронних примірників, надання доступу до зображень, текстів та інформації, у тому числі, але не виключно підписка на електронні газети, журнали, книги, надання доступу та/або завантаження фотографій, графічних зображень, відеоматеріалів;

б) надання доступу до баз даних, у тому числі користування пошуковими системами та службами каталогів у мережі Інтернет;

в) постачання електронних примірників (електронно-цифрової інформації) та/або надання доступу до аудіовізуальних творів, відео- та аудіотворів на замовлення, ігор, включаючи постачання послуг з участі в таких іграх, постачання послуг з доступу до телевізійних програм (каналів) чи їх пакетів, крім доступу до телевізійних програм одночасно з їх транслюванням через телевізійну мережу;

г) надання доступу до інформаційних, комерційних, розважальних електронних ресурсів та інших подібних ресурсів, зокрема, але не виключно, розміщених на платформах спільного доступу до інформації чи відеоматеріалів;

ґ) постачання послуг з дистанційного навчання в мережі Інтернет, проведення та надання якого не потребує участі людини, у тому числі шляхом надання доступу до віртуальних класів, освітніх ресурсів, у яких учні виконують завдання онлайн, а оцінки виставляються автоматично, без участі людини (або з мінімальною її участю);

д) надання хмарної послуги в частині надання обчислювальних ресурсів, ресурсів зберігання або систем електронних комунікацій за допомогою технологій хмарних обчислень;

е) постачання програмного забезпечення та оновлень до нього, у тому числі електронних примірників, надання доступу до них, а також дистанційне обслуговування програмного забезпечення та електронного обладнання;

є) надання рекламних послуг у мережі Інтернет, мобільних додатках та на інших електронних ресурсах, надання рекламного простору, у тому числі шляхом розміщення банерних рекламних повідомлень на веб-сайтах, веб-сторінках чи веб-порталах.

При цьому слід враховувати перелік операцій, які не належать до електронних послуг з метою застосування підпункту 14.1.565пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу:

постачання товарів/послуг, замовлення (бронювання) яких здійснюється через мережу Інтернет, за допомогою мобільних додатків та інших електронних ресурсів, а фактичне постачання здійснюється без використання мережі Інтернет (зокрема, послуги з розміщення, винаймання автомобілів, послуги закладів харчування з постачання продукції, послуги пасажирського транспорту та інші подібні послуги);

постачання товарів та/або інших послуг, відмінних від електронних послуг, у складі яких є електронні послуги, у разі якщо вартість електронних послуг включена до загальної вартості таких товарів/послуг;

постачання послуг з дистанційного навчання в мережі Інтернет, у разі якщо мережа Інтернет використовується виключно як засіб комунікації між викладачем і слухачем;

постачання примірників творів у галузі науки, літератури і мистецтва на матеріальних носіях;

надання консультаційних послуг електронною поштою;

надання послуг з доступу до мережі Інтернет.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України.

Пунктами 186.2 – 186.4 статті 186 розділу V Кодексу визначено категорії послуг, місце постачання яких визначається по місцю реєстрації постачальника або отримувача відповідних послуг або по місцю фактичного надання відповідних послуг.

Місцем постачання послуг, зазначених у пункті 186.3 статті 186 розділу V Кодексу, вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання або – у разі відсутності такого місця – місце постійного чи переважного його проживання.

Місцем постачання послуг, крім операцій, зазначених у пунктах 186.2, 186.3 і 186.31 розділу V Кодексу, є місце реєстрації постачальника (пункт 186.4 статті 186 розділу V Кодексу).

Отже, порядок оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг безпосередньо залежить від місця їх постачання.

Таким чином, з метою застосування правил оподаткування ПДВ до операції нерезидента з постачання електронних послуг резиденту, необхідно чітко ідентифікувати фактичну сутність здійснюваної операції та встановити належність послуг, що отримуються резидентом, до відповідної категорії послуг, визначених пунктами 186.2 - 186.4 статті 186 розділу V Кодексу.

Правила оподаткування ПДВ у разі постачання особою – нерезидентом послуг, у тому числі електронних послуг, місце надання яких розташоване на митній території України, особі, яку зареєстровано як платник податку, чи будь-якій іншій особі-резиденту - суб'єкту господарювання, чи постійному представництву нерезидента в Україні, визначені статтею 208 розділу V Кодексу.

Отримувач послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, нараховує податок за основною ставкою податку або за ставкою 7 відсотків для послуг, визначених абзацами четвертим - шостим підпункту «в» пункту 193.1 статті 193 розділу V Кодексу, на базу оподаткування, визначену згідно з пунктом 190.2 статті 190 розділу V Кодексу (пункт 208.2 статті 208 розділу V Кодексу).

При цьому отримувач послуг - платник податку у порядку, визначеному статтею 201 розділу V Кодексу, складає податкову накладну із зазначенням суми нарахованого ним податку, яка є підставою для віднесення сум податку до податкового кредиту у встановленому порядку.

Така податкова накладна підлягає обов'язковій реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Якщо отримувача послуг зареєстровано як платника податку, сума нарахованого податку включається до складу податкових зобов'язань декларації за відповідний звітний період (пункт 208.3 статті 208 розділу V Кодексу).

Якщо отримувача послуг не зареєстровано як платника податку, то податкова накладна не складається. Форма розрахунку податкових зобов'язань такого отримувача послуг затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (пункт 208.4 статті 208 розділу V Кодексу).

Отримувач послуг прирівнюється до платника податку для цілей застосування правил цього розділу щодо сплати податку, стягнення податкового боргу та притягнення до відповідальності за правопорушення у сфері оподаткування (пункт 208.5 статті 208 розділу V Кодексу).

Документом, що підтверджує факт постачання електронних послуг нерезидентом, є будь-який документ, що підтверджує факт оплати вартості таких послуг, у тому числі надісланий в електронній формі засобами електронного зв'язку (пункт 208.51статті 208 розділу V Кодексу).

Правила цієї статті не застосовуються у разі постачання електронних послуг особою-нерезидентом, яку зареєстровано як платника податку відповідно до пункту 2081.2 статті 2081 розділу V Кодексу, фізичній особі - підприємцю, яку не зареєстровано як платника податку. 

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.  

 

Щодо питань 1 –4

 

Місце постачання електронних послуг визначається відповідно до пункту 186.3¹ статті 186 розділу V Кодексу.

Водночас, особливості оподаткування ПДВ операцій нерезидента з постачання електронних послуг, місце постачання яких відповідно до пункту 186.3¹ статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України, що визначені статтею 208¹ розділу V Кодексу, стосуються виключно випадків, коли отримувачем таких електронних послуг є фізична особа (у тому числі фізична особа – підприємець, яка зареєстрована як суб‘єкт господарювання).

В той же час надати вичерпну індивідуальну податкову консультацію з порушених питань можливо лише за наявності детального опису здійснюваних операцій та надання копій відповідних документів (у тому числі проекту договору), що нададуть змогу ідентифікувати операцію.

З питання віднесення зазначених у зверненні послуг до тієї чи іншої категорії послуг, у тому числі до перерахованих у пункті 186.3 статті 186 розділу V Кодексу послуг, та визначення коду для таких послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (далі – ДКПП), враховуючи положення листа Міністерства економічного розвитку та торгівлі України від 11.05.2017 № 3411-08/15258-03, рекомендуємо звернутися до ДП «Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем», яке є розробником ДКПП, за адресою: 79008, м. Львів, вул. Кривоноса, 6.     

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).