Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Державногоспеціалізованогогосподарського підприємства«» (далі – ДП) щодопрактичного застосування норм з податку на прибуток та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, ДП створене на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.2022 № 1003 «Про деякі питання реформування управління лісової галузі» відповідно до наказу Державного агентства лісових ресурсів України від 26.10.2022 № 804 «Про створення Державного спеціалізованого господарського підприємства «» як єдиний господарюючий суб’єкт, який має у підпорядкуванні відокремлені структурні підрозділи (філії) по всій території України, для забезпечення ефективного ведення лісового господарства, реорганізованих лісогосподарських підприємств (Лісгоспів) сфери управління Держлісагентства, окрім тимчасово окупованих територій.
Організаційна структура ДП включає 148 створених відокремлених структурних підрозділів (філій) по всій території України, більшість з яких в січні 2023 року вже розпочали ведення господарської діяльності в повному обсязі.
Згідно з затвердженими Положеннями про філії, кожна філія є відокремленим підрозділом підприємства, який не має статусу юридичної особи. Кожна філія має окремий баланс.
Показники окремого балансу і відповідних форм фінансової звітності філій включаються до балансу ДП.
Як зазначено у зверненні, в результаті проведеної інвентаризації резерву відпусток виявлено розбіжності по сумі резерву на дату передавальних актів, тобто окремі Лісгоспи не нараховували або допустили помилку в розрахунку резерву відпусток за попередні звітні періоди (2021-2022).
Для завершення процедури ліквідації, лісгоспи звернулися до територіальних органів ДПС за місцем основної реєстрації щодо проведення позапланової документальної перевірки їх фінансово-господарської діяльності.
За результатами перевірки лісгоспам донараховані податкові зобов’язання по податкам та зборам, а також штрафні санкції та пені за порушення норм податкового законодавства, які були сплачені вже відокремленими підрозділами (філіями) ДП.
Перевірки проводились після підписання передавальних актів лісгоспів, тому донараховані зобов’язання, штрафи, пені відображені на відповідних бухгалтерських рахунках в балансах новостворених відокремлених підрозділів (філій) у звітному періоді, тобто у 2023 році.
Водночас ДП зазначає, що згідно з затвердженою обліковою політикою, на субрахунку 644 «Податковий кредит» ведеться облік суми податку на додану вартість, на яку підприємство набуло право зменшити податкове зобов’язання.
Але, по деяким причинам (не зареєстровані податкові накладні, не вірно оформлені та інше) Лісгоспи не скористались правом на податковий кредит та не відобразили ці суми ПДВ у податкових деклараціях з податку на додану вартість до їх приєднання до ДП.
В рамках приведення бухгалтерського обліку ДП до єдиних підходів було проведено інвентаризацію, за результатами якої виявлені суми ПДВ, які ДП не зможе відобразити у складі податкового кредитув податковій декларації з ПДВ, тобто ці суми підлягають списанню в бухгалтерському обліку.
Більшість Лісгоспів вже зняті з обліку у контролюючих органах та до ЄДРПОУ внесено інформацію про припинення відповідної юридичної особи, таким чином Лісгоспи також не мають можливості внести зміни до податкових декларацій з ПДВ за попередні звітні періоди реорганізованих державних лісогосподарських підприємств.
ДП просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1.чи має право ДП, як правонаступник Лісгоспів провести за рахунок віднесення до витрат звітного періоду в податковому обліку з частини чистого прибутку (доходу) та податку на прибуток підприємств (без коригування фінансового результату та відображення у додатку PI до рядка 03 PI до Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 (зі змінами та доповненнями)) (далі – Декларація) за 2023 рік донарахування суми резерву відпусток, за результатами проведеної інвентаризації за попередні звітні періоди до 01.01.2023?
2.чи має право ДП як правонаступник, за результатами перевірок державних лісогосподарських підприємств за попередні періоди, включити всю суму донарахованих та сплачених філіями ДП зобов’язань по податках та зборах, а також штрафних (фінансових) санкціях та пені, нарахованих за наслідками перевірок контролюючими органами та іншими органами державної влади, за рахунок віднесення до витрат звітного періоду у податковому обліку з частини чистого прибутку (доходу) та податку на прибуток підприємств з коригуваннямфінансового результату до оподаткування та відображенням у додатку PI до рядка 03 PI до Деклараціїтількисумштрафних (фінансових) санкцій та пені, нарахованих за наслідкамиперевірокконтролюючими органами та іншими органами державноївлади?
3.чимає право ДП, як правонаступник включити до витрат звітного періоду в податковому обліку з частини чистого прибутку (доходу) та податку на прибуток підприємств (без коригування фінансового результату та відображення у додатку PI до рядка 03 PI до Декларації)) списання сум податкового кредиту, які обліковуються на субрахунку 644 «Податковий кредит», прийнятого на баланс ДП по передавальних актах реорганізованихЛісгоспів, які ДП не зможе відобразити ускладі податкового кредиту в податковій декларації з ПДВ?
Стосовно 1 та 2 питань повідомляємо, щоз питань, вказаних у листі, ДПС уже було надано індивідуальні податкові консультації ДП, які зареєстровані в Єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій від 31.08.2023 № 2768/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 08.09.2023 № 2911/ІПК/99-00-21-02-02-06.
Щодо питання 3
Згідно п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (п. 44.2 ст. 44 Кодексу).
Відповідно до ст. 1 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХІУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) первинний документ – документ, який містить відомості про господарську операцію.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи (частина перша ст. 9 Закону № 996).
Враховуючи вищенаведене, підставою для формування витрат для визначення об’єкту оподаткування податком на прибуток, є первинні документи, які складені відповідно до вимог чинного законодавства.
Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.
Отже, об’єктом оподаткування податком на прибуток є фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, скоригований на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.
Положеннями Кодексу не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування на суми податкового кредиту з ПДВ.
Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону № 996).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |