Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо надання роз’яснення з питання справляння податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – Податок), надіслане Головним управлінням ДПС у Запорізькій області, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
У своєму зверненні без надання підтверджуючих документів платник податків повідомив, що на підставі права власності має об’єкт нежитлової нерухомості, який розташований у м. Запоріжжя та не використовується за своїм призначенням, і є законсервованим (далі – Об’єкт).
Рішенням Запорізької міської ради від 28.01.2015 № 5 «Про встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки)» (зі змінами) )далі – Рішення) затверджено Положення про податок на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки), згідно з п. 2.4.2 якого пільга з Податку, що сплачується на території м. Запоріжжя, серед інших об’єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності юридичних осіб, надається на: об’єкти нежитлової нерухомості, що перебувають у стадії реконструкції, капітального ремонту або законсервовані та не використовуються за призначенням.
Товариство запитує 1) чи розповсюджується встановлена Рішенням пільга на належний Товариству Об’єкт, що розташований у м. Запоріжжя, який не використовується за призначенням та було законсервовано; 2) якими належними документами може бути підтверджено відомості відносно Об’єкта, який не використовується за призначенням та було законсервовано.
1. Порядок справляння Податку визначений ст. 266 Кодексу.
Відповідно до пп. 266.1.1 п. 266.1 ст. 266 Кодексу, платниками Податку є
фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
До об’єктів оподаткування Податком належать, зокрема, об’єкти нежитлової нерухомості (пп. 266.2.1 п. 266.2 ст. 266 Кодексу) - будівлі, приміщення, що не віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду (пп. 14.1.1291 п. 14.1 ст. 14 Кодексу) та є земельними поліпшеннями, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несуче-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення майна, тварин, рослин, збереження інших матеріальних цінностей, провадження економічної діяльності (пп. 14.1.15 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Підпунктом 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 Кодексу визначено перелік об’єктів нерухомості, які не є об’єктами оподаткування.
Кодекс не містить норм щодо припинення виконання податкових зобов’язань з Податку за об’єкти нерухомості, що перебувають у власності суб’єкта господарювання, але тимчасово не використовуються у його діяльності у зв’язку з реконструкцією, простоєм тощо, тому за такі будівлі податок сплачується на загальних підставах.
Разом з цим зазначаємо, що згідно з п.п. 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу при справлянні Податку за знищене чи пошкоджене нерухоме майно в умовах воєнного стану застосовується Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (далі – Перелік).
У 2022 році за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку, Податок не нараховується та не сплачується за період з 01.03.2022 до 31.12.2022.
Починаючи з 1 січня 2023 року за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку, Податок не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку.
Оскільки територія Запорізького району (UA23060000000070350) у період з 12.03.2022 по 31.12.2022 року включена до підрозділу 2 «Території активних
бойових дій» розділу І «Території на яких ведуться (велися) бойові дії» Переліку, то Товариство має право не нараховувати та не сплачувати податкові зобов’язання з Податку за Об’єкт, що розташований у м. Запоріжжя, у період з 01.03.2022 до 31.12 2022 року.
Починаючи з 01.01.2023 року у Товариства поновлюється податковий обов’язок зі справляння Податку за Об’єкт, що розташований на території м. Запоріжжя.
Водночас відповідно до п.п. 266.4.2 п. 266.4 та п.п. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 Кодексу ставки та пільги з Податку встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради та ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об'єктів нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб.
Отже, якщо Об’єкт підпадає під визначення «об’єкти нежитлової нерухомості, що перебувають у стадії реконструкції, капітального ремонту або законсервовані та не використовуються за призначенням», за які Рішенням встановлена пільга, то на такий об’єкт поширюється дія Рішення в частині застосування пільги.
З метою визначення правомірності застосування пільги для Об’єкту Товариству доцільно звернутися до органу місцевого самоврядування, який прийняв Рішення, за відповідним роз’ясненням.
2. Відомості відносно Об’єкта, який не використовується за призначенням та було законсервовано, мають підтверджуватися документами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється Міністерством фінансів України, яке затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (п. 2 ст. 6 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Водночас повідомляємо, що відповідно до п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у т. ч. щодо термінів розгляду звернень платників податків на отримання індивідуальних податкових консультацій, визначених пп. 52.1, 52.5 ст. 52 Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |