Державна податкова служба України за результатами розгляду звернень щодо можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ у разі здійснення операцій з безоплатної передачі державного майна, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як викладено у зверненнях, державне підприємство, яке зареєстровано платником ПДВ (далі – Підприємство-1), є балансоутримувачем державного майна. Відповідно до наказу Державного агентства меліорації та рибного господарства України Підприємство-1 має безоплатно передати на баланс іншого державного підприємства, яке не зареєстровано платником ПДВ (далі – Підприємство-2), частину такого державного майна разом з діючими договорами оренди , в яких має змінитися балансоутримувач, шляхом складання акту про зміну сторони у договорі оренди державного майна.
Враховуючи вищевикладене, Підприємство-1 просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань щодо:
1 - 2) можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, та необхідності складання податкової накладної у разі здійснення операцій з безоплатної передачі частини державного майна з балансу Підприємства-1 на баланс Підприємства-2, здійсненої на виконання наказу;
3) кредиторської заборгованості, яка виникла внаслідок оплати орендарем авансових внесків за перший та останній місяць оренди на користь Підприємства-1, якщо дія договору не припиняється.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Основні засади господарювання в Україні і господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб'єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання регулюються Господарським кодексом України.
Відповідно до положення про Державне агентство розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року № 895, Державне агентство розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері рибного господарства та рибної промисловості.
Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу II ПКУ.
Частиною другою статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) передбачено, що податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку. Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 996 підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.
Під поняттям «постачання товарів» розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Продаж (реалізація) товарів - будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (підпункти 14.1.191 і 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Згідно з підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об’єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.
Норми підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ поширюються також на операції з безоплатної передачі об’єктів з балансу юридичної особи будь-якої форми власності на баланс іншої юридичної особи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень, та за рішенням юридичних осіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб’єкти операції платниками податку.
Пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ визначено, що платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в неоподатковуваних ПДВ операціях, зокрема в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX розділу V ПКУ, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ ), або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 розділу V ПКУ).
З метою застосування пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ податкові зобов’язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах:
придбаних для використання в неоподатковуваних операціях – на дату їх придбання;
придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, – на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону № 996.
Відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ у разі здійснення операцій відповідно до пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів – виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами – виходячи з вартості їх придбання.
Враховуючи викладене, та виходячи із опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питань 1 - 2
Застосування норм підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ можливе за умови одночасного виконання таких вимог:
передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;
операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома юридичними особами;
передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність;
операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
У випадку дотримання платником умов для застосування режиму звільнення від оподаткування, встановленого підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, операції з безоплатної передачі державного майна з балансу Підприємства-1 на баланс Підприємства-2 звільнятимуться від оподаткування ПДВ.
При здійсненні такої операції з безоплатного постачання (передачі) державного майна, яка звільняється від оподаткування ПДВ, Підприємство-1 зобов'язано скласти і зареєструвати в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни податкову накладну.
Разом з цим слід зазначити, що у разі якщо придбані або виготовлені з ПДВ товари/послуги (необоротні активи) починають використовуватися Підприємством-1 в неоподатковуваних ПДВ операціях (у тому числі в операціях, що звільняються від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ) та/або в операціях, що не є господарською діяльністю, то Підприємство-1 не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду, в якому сталася така операція, зобов’язано нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до норм пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ (за необоротними активами - з їх балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції, а за товарами/послугами – виходячи з вартості їх придбання), та скласти і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну.
Щодо питання 3
Щодо питання кредиторської заборгованості, яка виникла внаслідок оплати орендарем авансових внесків за перший та останній місяць оренди на користь Підприємства-1, якщо дія договору не припиняється, інформації, викладеної у зверненні, недостатньо для надання відповіді, а тому ДПС пропонує повторно звернутися до контролюючого органу із наданням розширеного опису згаданої операції, у тому числі опису ситуації та обставин здійснення господарських операцій.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 роздiлу II ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |