X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.01.2024 р. № 232/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо застосування до операцій з постачання паливно-мастильних матеріалів нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» (далі – Постанова № 178) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового ПКУ України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, між Товариством та Установою 11.03.2022 року було укладено договір поставки нафтопродуктів. Умови договору передбачали додавання до ціни договору ПДВ у розмірі 20 відсотків. За наслідками цієї господарської операції Товариством було складено та зареєстровано податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).

Установа, посилаючись на Постанову № 178, звертається до Товариства з вимогою повернути нараховану суму ПДВ та скласти розрахунок коригування у зв’язку з відсутністю підстав для включення ПДВ до ціни договору, оскільки придбання нафтопродуктів здійснювалося для організацій, перерахованих в зазначеній постанові. Разом з тим у зверненні не вказано на яких умовах здійснюється передача нафтопродуктів таким організаціям.

Інформуючи про зазначене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1) чи має Кабінет Міністрів України повноваження щодо розширення або уточнення суб’єктного складу платників податків, перелічених у підпункті «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу?;

2) чи зобов’язане було Товариство включати до ціни договору ПДВ за ставкою 20 відсотків за договором поставки нафтопродуктів, який укладено між Товариством та Установою?;

3) чи зобов’язане було Товариство здійснювати реалізацію товару, який призначався для організації, за нульовою ставкою ПДВ відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу, у разі якщо Товариство не мало договірних відносин з організацією та не передало цій організації нафтопродуктів?;

4) чи має право або зобов’язане Товариство скласти розрахунок коригування до податкової накладної складеної за ставкою 20 відсотків?;

5) у разі реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної та зміни ставки податку з 20 відсотків на нульову ставку, чи будуть застосовані до Товариства у майбутньому штрафні (фінансові) санкції або здійснено донарахування ПДВ?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу(пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Статтею 5 розділу І Кодексу визначено, що поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І Кодексу.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.

Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України,Закону Українивід 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану»(далі – Закон № 389-VІІІ),Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ №64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.

Як встановлено статтею 4 Закону № 389-VIII на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи – військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій» утворенона базі існуючих районних державних адміністрацій відповідні районні військові адміністрації.

У зв’язку з утворенням районних військових адміністрацій відповідні районні державні адміністрації та голови таких адміністрацій набувають статусу відповідних районних військових адміністрацій та начальників таких військових адміністрацій.

Частиною сьомою статті 3 Закону України від 04 лютого 2016 року № 995-VIII «Про військово-цивільні адміністрації» встановлено, шо фінансування діяльності військово-цивільних адміністрацій населених пунктів здійснюється за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, а районних і обласних військово-цивільних адміністрацій - за рахунок коштів Державного бюджету України та відповідних районних і обласних бюджетів.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно допідпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.

Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України,Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднань, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

Кабінет Міністрів Українивідповідно до Конституції та законів України, актів Президента України у межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, обов’язкові для виконання.

Так, Кабінетом Міністрів України було прийнято Постанову № 178, якою встановлено, що до припинення чи скасування воєнного стану операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Міністерства внутрішніх справ, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, інших утворених відповідно до законів військових формувань, їх з’єднань, військових частин, підрозділів, установ або організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави обкладаються податком на додану вартість за нульовою ставкою.

Щодо питання 2

Норми підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 встановлюють застосування нульової ставки податку на додану вартість на операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту визначеним категоріям отримувачів, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

ОскількиУстанова утримується за рахунок коштів місцевого бюджету, то на операції з постачання паливно-мастильних матеріалів нульова ставка податку на додану вартість відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 не поширюється.

Щодо питання 3

У разі якщо Товариство не мало договірних відносин з Управлінням та не передавало цій організації нафтопродуктів, то нульова ставка ПДВ, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу, до таких  операцій не застосовується.

Крім цього ДПС повідомляє, що відповідно до пункту 82 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану на території України, введеного Указом № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, але не довше ніж до 1 липня 2023 року, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України бензинів моторних, важких дистилятів, скрапленого газу, біодизелю, палива моторного альтернативного, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД, визначеними пунктом 41 підрозділу 5 цього розділу, яким встановлено ставки акцизного податку на такі товари, а також нафти або нафтопродуктів сирих, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД 2709 00 10 00 та 2709 00 90 00, оподатковувалися за ставкою у розмірі 7 відсотків.

Ставка податку на додану вартість у розмірі 7 відсотків, відповідно до пункту 82 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, застосовувалась тимчасово з 17.03.2022 до 01.07.2023 до операцій з постачання нафтопродуктів на митній території України, та ввезення на митну територію України.

Щодо питання 4

Якщо Товариством була складена та зареєстрована в ЄРПН податкова накладна, в якій неправильно застосована ставка податку, то з метою виправлення допущеної помилки у такій податковій накладній Товариство повинно скласти розрахунок коригування до такої податкової накладної, в якому вивести в нуль її показники, та скласти нову податкову накладну датою виникнення податкових зобов’язань із застосуванням правильної ставки податку.

Щодо питання 5

Згідно з пунктом 52.1 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація надається контролюючим органом платнику податку за його зверненням та стосується практичного застосування окремих норм податкового законодавства.

При наданні податкової консультації не проводиться оцінка правильності застосування платником податку тих чи інших норм податкового законодавства. Правомірність відображення окремих операцій в податковому обліку платника податку здійснюється під час проведення контрольно-перевірочної роботи.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).