Державна податкова служба України розглянула звернення Приватного акціонерного товариства (далі – Товариство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питання застосування ставки земельного податку та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Товариство поінформувало, що використовує земельну ділянку комунальної власності (кадастровий номер 8000000000:..:…:….) (далі – Ділянка 1), частина якої відведена та сформована як окрема земельна ділянка з присвоєнням нового кадастрового номеру 8000000000:..:…:….. (далі – Ділянка 2) та цільовим призначенням за кодом КВЦПЗ «11.02. – Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості».
Ділянка 2 перебуває у користуванні, а не у власності.
Також у зверненні, повідомляється, що Товариство користується Ділянкою 1 як її балансоутримувач на підставі договору оренди єдиного майнового комплексу (ЄМК), укладеного з Фондом державного майна України (ФДМУ) (копія договору не додається). Відомості щодо Ділянки 1 у Державному земельному кадастрі відсутні.
Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати роз’яснення з таких питань:
1. Чи правомірне застосування Товариством ставки земельного податку у розмірі 1 відс., встановленого п. 5 Додатку 3 до рішення КМДА від 23.06.2011 № 242/5629 «Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві», зі змінами та доповненнями (далі – Рішення), для розрахунку податкового зобов’язання за Ділянку 2 за кодом КВЦПЗ «11.02» ?
2. Чи можливе застосування Товариством Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки Ділянки 2 від 19.09.2022 для розрахунку суми земельного податку з початку 2022 року ?
3. На підставі яких документів Товариство повинно нараховувати плату за землю за решту площі Ділянки 1 до оформлення землевпорядної документації ?
Питання 1, 3.
Кодексом передбачено реалізацію принципу платності користування землею (ст. 206 Земельного кодексу України (далі – Земельний кодекс)) у двох формах плати за землю: земельного податку, який сплачується власниками власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачами, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування, та орендної плати, яка справляється на умовах договору оренди за надані у строкове користування земельні ділянки державної і комунальної власності (пп. 14.1.72, 14.1.147 п. 14.1 ст. 14, п. 269.1 ст. 269, п. 288.1 ст. 288 Кодексу).
Земельний податок відповідно до Кодексу справляється з власників земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачів, яким відповідно до закону надані у постійне користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування, а орендна плата – із землекористувачів (орендарів) земельних ділянок державної і комунальної власності на умовах оренди (п. 269.1 ст. 269 Кодексу).
Із звернення вбачається, що Ділянка 1 була сформована як об’єкт цивільних прав, у розумінні ст. 79 ¹ Земельного кодексу, до виділення Ділянки 2 як об’єкту цивільних прав.
Також Товариство повідомило, що Ділянка 2 перебуває у користуванні, а не у власності, при цьому форма користування Ділянкою 2 не вказана.
Звернення не містить повної інформації щодо умов користування Ділянками 1, 2, що унеможливлює визначити форму справляння плати за землю.
Питання оформлення права власності та/або право користування Ділянками 1, 2 має бути реалізованими Товариством на підставі норм земельного законодавства. Зокрема умови передачі або продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності передбачені ст. 134 Земельного кодексу.
Звертаємо увагу, що використання земельних ділянок без належного оформлення прав є порушенням принципу платного використання землі, реалізація якого у разі набуття відповідного права на земельну ділянку здійснюється у формі плати за землю. Відповідальність за порушення земельного законодавства, в тому числі й юридичних осіб, передбачена ст. 211 Земельного кодексу.
Питання 2.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок (далі – Оцінка) проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (частина перша ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» (далі – Закон)).
Згідно з частиною другою ст. 20 Закону дані про Оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з Оцінки земельної ділянки.
Витяг з технічної документації про Оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Рішення рад, зазначених у ст. 23 Закону, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Кодексу (частини третя, четверта ст. 23 Закону).
Згідно з п. 271.2 ст. 271 Кодексу рішення рад щодо Оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Враховуючи те, що Ділянка 2 сформована як об’єкт цивільних прав з моменту присвоєння їй кадастрового номеру (частини перша, четверта ст. 79 ¹ Земельного кодексу), то проведення Оцінки Ділянки 2 є обов’язковим (ст. 13 Закону).
У разі затвердження нової Оцінки землі разом з податковою декларацією з плати за землю подається витяг із технічної документації про Оцінку земельної ділянки (п. 286.2 ст. 286 Кодексу).
Таким чином, при обчисленні податкових зобов’язань з плати за землю за 2022 рік за користування Ділянкою 2 Товариство має застосовувати Оцінку, яка є чинною на дату визначення податкових зобов’язань з плати за землю.
Разом з тим повідомляємо, що висновки з питань практичного застосування норм податкового законодавства надаються Державною податковою службою України на звернення Товариства виходячи із суті питань та наявної інформації, наданої у зверненні.
Слід зазначити, що рішення Київської міської ради від 08.07.2021 № 1589/1630 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Києва», до якого носилися зміни і доповнення рішеннями ради від 08.12.2022 № 5829/5870 та від 07.12.2023 № 7522/7563, набирає чинності та застосовується з 01 січня року, наступного після припинення або скасування воєнного стану.
Звертаємо увагу, що у період дії воєнного стану в України згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема в частині строків розгляду звернень платників податків на отримання індивідуальних податкових консультацій, передбачених п. 52.1 ст.52 Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |