Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення громадянки _______ щодо окремих питань діяльності та оподаткування об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі – об’єднання) у статусі неприбуткової організації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно із зверненням заявник, який був членом ревізійної комісії об’єднання «_______», що внесене до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), з метою контролю за діяльністю такого об’єднання повідомляє про обставини укладення договору оренди між об’єднанням «______» (орендодавець) та телекомунікаційною компанією (орендар) щодо оренди майданчику на даху будівлі багатоквартирного будинку об’єднання для розміщення телекомунікаційного та іншого обладнання за місцем його розташування (далі – Договір оренди).
При цьому зазначається, зокрема, що згідно з укладеним раніше Договором оренди нерухомого індивідуально визначеного майна на період до укладення договору про постачання електричної енергії з енергопостачальною організацією та у випадку підключення обладнання орендаря до мереж орендодавця орендар зобов’язаний відшкодувати орендодавцю витрати за спожиту активну електроенергію.
Водночас, за умовами додаткової угоди до Договору оренди нерухомого індивідуально визначеного майна (далі – Додаткова угода) було внесено зміни, згідно з якими до укладення договору про постачання електричної енергії з енергопостачальною організацією орендодавець зобов’язується власними силами і коштами здійснювати зовнішнє технічне забезпечення функціонування обладнання орендаря, а орендар зобов’язується відшкодувати його відповідні витрати на погоджених сторонами умовах.
У зв’язку з викладеним вище заявник просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких запитань:
1. Чи порушено об’єднанням вимоги Закону України від 29 листопада 2001 року № 2866-ІІІ «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» зі змінами (далі – Закон № 2866) та податкового законодавства України у разі регулярного отримання таким об’єднанням доходу від проведення робіт, що здійснюються власними силами і за рахунок власних коштів, для зовнішнього технічного забезпечення функціонування обладнання, що належить іншій юридичній особі (телекомунікаційній компанії)?
2. Чи порушено об’єднанням вимоги податкового законодавства України, Закону № 2866, Закону України від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії» зі змінами (далі – Закон № 2019) у випадку фактичного здійснення продажу електроенергії телекомунікаційній компанії, що постачається для об’єднання, в межах виконання Договору оренди?
Крім того, заявник просить провести позапланову документальну перевірку фактів, викладених у зверненні.
Щодо запитань 1 – 2
Перш за все зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання порядку надання доступу до об’єктів будівництва з метою розвитку телекомунікаційних мереж не належать до компетенції ДПС.
При цьому повідомляємо, що правові, економічні та організаційні засади забезпечення доступу до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі для розташування технічних засобів телекомунікацій з метою забезпечення розвитку інформаційного суспільства в Україні визначає Закон України від 7 лютого 2017 року № 1834-VIII «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» зі змінами (далі – Закон № 1834), який встановлює повноваження органів державної влади, органів місцевого самоврядування, визначає права та обов’язки осіб, які беруть участь у таких господарських відносинах.
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону № 1834 доступ до інфраструктури об’єкта доступу – це право замовника на користування елементами інфраструктури об’єкта доступу для розміщення, модернізації, експлуатаційного та технічного обслуговування технічних засобів електронних комунікацій відповідно до законодавства та на підставі договору з доступу.
До інфраструктури об’єкта будівництва відносяться будинки, у тому числі житлового фонду, будівлі, споруди будь-якого призначення, опори зовнішнього освітлення, колектори, системи водопостачання та водовідведення, вертикальні труби-стояки, системи кабельних коробів, трубопроводів, лотоків, драбин, поверхові розподільні монтажні шафи систем зв’язку та сигналізації (окремі або суміщені з електрообладнанням) тощо, що надаються або можуть надаватися власником інфраструктури об’єкта доступу у користування замовнику на договірних засадах.
Доступ до інфраструктури об’єкта доступу здійснюється на підставі договору з доступу між власником інфраструктури об’єкта доступу та замовником доступу до інфраструктури об’єкта доступу (далі – договір з доступу), що укладається відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, встановлених Законом № 1834 (частина перша ст. 16 Закону № 1834).
Особливості визначення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єкта доступу встановлено ст. 17 Закону № 1834.
Як передбачено частиною першою ст. 7 Закону № 1834, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, віднесено, здійснення таких повноважень з питань доступу до інфраструктури об’єкта доступу як, зокрема: розробка Правил надання доступу до інфраструктури об’єкта будівництва, розробка та затвердження методики визначення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єкта будівництва.
Правила надання доступу до інфраструктури об’єкта будівництва затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2018 року № 610 «Про затвердження Правил надання доступу до інфраструктури об’єкта будівництва».
Зауважимо, що головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сфері містобудування є Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (далі – Мінінфраструктури) (абз. сьомий п. 1 Положення про Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2022 року № 1400) зі змінами.
Тож питання порядку надання доступу до інфраструктури об’єкта будівництва належать до компетенції Мінінфраструктури.
Щодо оподаткування об’єднання у статусі неприбуткової організації.
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру.
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
При цьому, зауважимо, що на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Підпунктом 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені об’єднання.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об’єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов’язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом № 2866.
Згідно з частиною другою ст. 4 Закону № 2866 об’єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об’єднання визначається Законом № 2866 та іншими законами України.
Основна діяльність об’єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов’язань, пов’язаних з діяльністю об’єднання (частина четверта ст. 4 Закону № 2866).
Статут об’єднання, як передбачено частиною першою ст. 7 Закону 2866, складається відповідно до типового статуту, який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства. У статуті має бути визначено, зокрема, джерела фінансування, порядок використання майна та коштів об’єднання.
Управління багатоквартирним будинком, як встановлено ст. 12 Закону № 2866, здійснює об’єднання через свої органи управління.
За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації.
Об’єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому Законом № 2866 та статутом об’єднання.
Права та обов’язки об’єднання визначаються відповідно статтями 16 – 18 Закону 2866.
Так, згідно зі ст. 16 Закону 2866 об’єднання має право відповідно до законодавства та статуту об’єднання, зокрема: утворювати органи управління, визначати умови та розмір плати за їхню діяльність; приймати рішення про надходження та витрати коштів об’єднання; визначати порядок користування спільним майном відповідно до статуту об’єднання; встановлювати сервітути, здавати в оренду допоміжні приміщення та інше спільне майно багатоквартирного будинку; набувати статусу активного споживача на умовах, визначених Законом № 2019.
Складові коштів об’єднання встановлено ст. 21 Закону 2866.
Зокрема, до таких складових коштів об’єднання віднесено кошти, отримані об’єднанням у результаті здавання в оренду допоміжних приміщень та іншого спільного майна багатоквартирного будинку.
Загальні положення про найм (оренду) встановлено главою 58 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ).
Порядок визначення плати за найм (оренду) майна регулюється статею 762 ЦКУ, якою передбачено, що за найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Натомість, пунктом 5.2 Договору оренди з урахуванням Додаткової угоди згідно з умовами звернення передбачено внесення орендарем на користь об’єднання (орендодавця) не тільки орендної плати, а і плати у вигляді відшкодування витрат на зовнішнє технічне забезпечення функціонування обладнання, що належить іншій юридичній особі (орендарю).
Отже з огляду на те, що діяльність об’єднання у статусі неприбуткової організації повинна відповідати вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу та профільного Закону № 2866 і не може містити комерційну складову, здійснення таким об’єднанням операцій з отримання доходу від проведення робіт за рахунок власних коштів для зовнішнього технічного забезпечення функціонування обладнання, що належить іншій юридичній особі, призводить до порушення норм Закону № 2866 та п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Водночас, виявлення порушень податкового законодавства України за операціями з отримання об’єднанням доходу від проведення за договором оренди робіт, що здійснюються власними силами і за рахунок власних коштів, для зовнішнього технічного забезпечення функціонування обладнання, що належить іншій юридичній особі (телекомунікаційній компанії), є предметом податкового контролю шляхом проведення перевірки, а не податкового консультування.
З питань проведення контрольно-перевірочних заходів за обставинами, викладеними у зверненні, заявника було повідомлено листом Головного управління ДПС у м. Києві від ______ № _______.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу) така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств згідно з підпунктами 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Крім того зауважимо, що проведення об’єднанням операцій з надання телекомунікаційній компанії доступу до інфраструктури об’єкта будівництва (багатоквартирного будинку) з метою розвитку телекомунікаційних мереж має здійснюватися в межах статутної діяльності такого об’єднання з урахуванням вимог Закону 2866 та у порядку, встановленому Законом № 1834.
При цьому з питань порядку надання доступу до інфраструктури об’єкта будівництва доцільно звернутися до Мінінфраструктури.
Щодо застосування Закону № 2019, то згідно з п. 72 частини першої ст. 1 цього Закону регулятором визначено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |