Державна податкова служба України розглянула звернення ……банку України (далі – Банк) щодо отримання індивідуальної податкової консультації із земельного податку, та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У зверненні Банк повідомляє про використання земельної ділянки (далі – Ділянка 1) згідно з Державним актом на праві постійного користування, відомості про яку до Державного реєстру речових прав на нерухоме майне не внесені. Проте у Державному земельному кадастрі були зазначені відомості про Банк як суб’єкта речового права (права постійного користування) на Ділянку 1.
Об’єкт нерухомого майна (нежитлові будівлі) (далі – Об’єкт 1), що перебував у господарському віданні Банку та розташований на Ділянці 1, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від …… № … «Про передачу нерухомого майна у м. Одесі до сфери управління Міністерства юстиції» та на підставі акту приймання-передачі державного майна від 29.01.2017 переданий до сфери управління Міністерству юстиції України.
У листопаді 2020 року відповідно до розпорядження Одеської обласної державної адміністрації (далі – Адміністрація) від …… № ……. здійснено поділ Ділянки 1 на Ділянку 2 та Ділянку 3, відомості про які до Державного земельного кадастру не внесені. Право власності на Ділянку 2 та Ділянку 3 зареєстровано за Адміністрацією у квітні 2023 року.
Об’єкт нерухомого майна державної власності (нежитлова будівля) (далі – Об’єкт 2), який розташований на Ділянці 3, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від …… № ….. «Про передачу будівлі у м. Одесі до сфери управління Національної поліції» та на підставі акту приймання-передачі державного майна від 30.06.2023 переданий до сфери управління Національній поліції України.
Банк повідомив, що на його звернення ні Адміністрація, ні бюджетні установи, які отримали у відання Об’єкти 1, 2, не здійснили заходи щодо оформлення прав власності та/або прав користування Ділянками 2, 3.
Банк просить надати роз’яснення з наступних питань:
1) щодо визначення дат/дати припинення сплати Банком земельного податку за Ділянку 2: з дати її державної реєстрації у Державному земельному кадастрі або з дати реєстрації прав власності Адміністрацією ;
2) щодо визначення дат/дати припинення сплати Банком земельного податку за Ділянку 3: з дати державної реєстрації переходу права господарського відання на Об’єкт 2 до набувача в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Кодексом передбачено реалізацію принципу платності користування землею (ст. 206 Земельного кодексу України (далі – Земельний кодекс)) у двох формах плати за землю: земельного податку, який сплачується власниками власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачами, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування, та орендної плати, яка справляється на умовах договору оренди за надані у строкове користування земельні ділянки державної і комунальної власності (пп. 14.1.72, 14.1.147 п. 14.1 ст. 14, п. 269.1 ст. 269, п. 288.1 ст. 288 Кодексу).
Підставою для нарахування земельного податку є, зокрема, дані Державного земельного кадастру, дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно тощо (п. 286.1 ст. 286 Кодексу).
Пунктом 287.1 ст. 287 Кодексу встановлено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Слід зазначити, що земельна ділянка припиняє існування як об’єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема поділу або об’єднання земельних ділянок (част. тринадцята ст. 79 ¹ Земельного кодексу).
Разом з цим, сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, а державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі (част. третя, десята ст. 79 ¹ Земельного кодексу).
З наведених норм законодавства вбачається, що надане право постійного користування на Ділянку 1, як об’єкта цивільних прав, припинилося у червні 2021 року, тобто з дати затвердження Технічної документації Ділянок 2, 3 згідно з розпорядженням Адміністрації.
Враховуючи те, що інформація про надання Державних актів на постійне користування Ділянками 2, 3 відсутня, то на підставі наведених норм Земельного кодексу, а також згідно з част. п’ятою та сьомою ст. 120 Земельного кодексу, право користування Ділянками 2, 3 має бути реалізовано набувачами прав на Об’єкти 1, 2 у порядку і строки, передбачені чинним законодавством, для виконання податкового обов’язку з плати за землю.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |