X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.01.2024 р. № 389/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні повідомив, що є фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку другої групи без ПДВ.

З (…) по теперішній час платник податків перебуває на військовій службі, на підставі Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 65/2022 «Про загальну мобілізацію», затвердженим Законом України від 03 березня 2022 року № 2105-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» платник податків мобілізований в Збройні Сили України, підтвердженням даного факту є військовий квиток та довідка Міністерства оборони України. Про факт мобілізації та проханням не нараховувати єдиний податок, згідно норм п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, платник податків звертався до контролюючого органу листами від (…)та від (…).

Разом з тим платник податків починаючи з (…) по (…) та з (…)по теперішній час платник податків не сплачував єдиний податок (за (…)єдиний податок сплачено в повному обсязі).

Платник просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи має право платник податків не сплачувати єдиний податок фізичної особи – підприємця другої групи з (…)як особа, який призваний на військову службу під час загальної мобілізації з 27.02.2022 року, на підставі п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, з першого дня його мобілізації, оголошеної Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 65/2022 «Про загальну мобілізацію», затвердженим Законом України від 03 березня 2022 року № 2105-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» незважаючи на абзац шостий п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу?

2. Чи звільнені від сплати єдиного податку після (…)мобілізовані фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку, незалежно від групи єдиного податку та незалежно від місця реєстрації фізичної особи – підприємця (тимчасово окупована територія чи ні), на підставі п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, оскільки ні Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період воєнного стану», ні Законом України від 09 серпня 2023 року № 3303-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції» не внесено змін до цього пункту Кодексу?

3. Чи вважається податковим боргом, відповідно до п. 59.1 ст. 59 Кодексу, не сплачені суми єдиного податку, а саме на підставі п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу за періоди: з (…) по (…); з (…) по теперішній час, тоді як в період з (…)по (…) – фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку мали право не сплачувати єдиний податок) в зв’язку з призовом на військову службу під час мобілізації?

Та чи може в цьому випадку контролюючий орган надіслати податкову вимогу, відповідно до п. 59.1 ст. 59 Кодексу, якщо сума несплаченого єдиного податку, із зазначених вище обставин, перевищує 180 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 060 грн) саме в результаті застосування п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу?

4. Чи буде в цьому випадку застосовано до платника податків, як мобілізованої особи, п.п. 3 п. 299.10 ст. 299 розділу розділу ХIV Кодексу про анулювання реєстрації платником єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у випадку, визначеному п.п. 8 п.п. 298.2 ст. 298 розділу ХIV Кодексу та чи виникне обов’язок переходу на сплату інших податків та зборів, визначених Кодексом?

5. Чи правомірна податкова вимога від (…) № (…) Головного управління ДПС у (…), отримана (…) про наявність станом на (…)податкового боргу у сумі (…) та попередження про виникнення податкового боргу та, що з (…) на будь-яке майно платника податків, яке перебуває у власності, розповсюджується право податкової застави, а на суму податкового боргу нараховуються пеня та штрафні санкції, визначені Кодексом. Також податковим органом буде здійснено опис майна в податкову заставу?

6.Яким чином платник може реалізувати своє право, як мобілізована фізична особа – підприємець – платник єдиного податку, відповідно до п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, на звільнення від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу ХIV Кодексу на весь період військової служби під час особливого періоду, якщо поданих листів до контролюючого органу від (…) та (…) було недостатньо і отримано податкову вимогу?

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлюються у главі 1 розділу XIV Кодексу, ст. 295 якої врегульовано порядок нарахування та строки сплати єдиного податку.

Згідно з п. 295.1 ст. 295 Кодексу платники єдиного податку першої та другої груп сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.

Такі платники єдиного податку можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь податковий (звітний) період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року.

Слід зазначити, що п. 11 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу установлено, що з 01 серпня 2023 року фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої груп, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації, мають право не сплачувати єдиний податок за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.

Платники єдиного податку третьої групи (крім електронних резидентів (е-резидентів) сплачують єдиний податок протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) квартал (п. 295.3 ст. 295 Кодексу).

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Згідно з абзацом першим п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, платники податків звільняються від передбаченої Кодексу відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі – Порядок № 225).

Порядком № 225 визначено перелік підстав неможливості виконання платником податків – фізичною особою, зокрема самозайнятою особою,податкових обов'язків, крім підстав, встановлених пп. 102.6.1 - 102.6.5 п. 102.6 ст. 102 глави 9 розділу II Кодексу, однією з яких є призов на військову службу під час загальної мобілізації, оголошеної Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 65/2022 «Про загальну мобілізацію», затвердженим Законом України від 03 березня 2022 року № 2105-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про загальну мобілізацію», або перебування в підрозділах територіальної оборони (п.п. 4 п. 2 розділу II Порядку № 225).

Абзацом чотирнадцятим п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу визначено, що платники податків, у тому числі щодо своєї філії або акцизного складу, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, передбачених Кодексом, за умови виконання ними податкових обов'язків щодо, зокрема, сплати податків і зборів протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Враховуючи те, що положення п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділуXX«Перехідні положення»Кодексу поширюються, також на платників податків, які мобілізовані, то фізична особа – підприємець – платникєдиного податку першої –- третьої груп, яка мобілізована протягом дії воєнного стану в Україні та не має можливість своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо, зокрема, сплати єдиного податку, зобов'язана виконати його протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Якщо фізична особа – підприємець – платник єдиного податку першої – третьої груп демобілізована до закінчення дії воєнного стану та у неї відновилася можливість виконання податкового обов’язку, така особа має сплатити єдиний податок протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей.

Водночас відповідно до п. 25 підрозділу 10 розділуXX «Перехідні положення» Кодексу фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку, які мали або не мали найманих працівників, призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов'язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, під час особливого періоду, визначеного Законом України від 21 жовтня 1993 року № 3543-XII«Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», зі змінами та доповненнями, на весь період їх військової служби звільняються, зокрема, від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIV Кодексу.

Підставою для такого звільнення є заява самозайнятої особи та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, які подаються доконтролюючого органу за місцем податкової реєстрації самозайнятої особи протягом 10 днів після її демобілізації. Якщо демобілізована самозайнята особа перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв'язку з виконанням обов'язків під час мобілізації, на особливий період, заява і копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, подаються протягом 10 днів після закінчення її лікування (реабілітації).

Відповідно до п.п. 3 п. 299.10 ст. 299 Кодексу реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у випадках, визначених п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу.

Підпунктом 8 п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу визначено, що платники єдиного податку зобов’язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексу, у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім п. 59.1 ст. 59 Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів – в останній день другого із двох послідовних кварталів.

Податковий борг – сума узгодженого грошового зобов’язання, не сплаченого платником податків у встановлений Кодексу строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Кодексу (п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Водночас, у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно сплачувати протягом воєнного стану податки та збори, на такого платника не поширюються вимоги п.п. 8 п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 та п.п. 3 п. 299.10 ст. 299 ПКУ протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Таким чином, фізична особа – підприємець, на весь період їх військової служби звільняються, зокрема, від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIVКодексу. Підставою для такого звільнення є заява самозайнятої особи та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, які подаються до контролюючого органу за місцем податкової реєстрації самозайнятої особи протягом 10 днів після її демобілізації.

Згідно з п.п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.