X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.01.2024 р. № 446/ІПК/99-00-21-03-03 ІПК

Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства щодо отримання індивідуальної податкової консультації та повідомляє.

У зверненні Товариство зазначає, що було створене та зареєстроване у 2023 році, отримало ліцензію на торгівлю тютюновими виробами та займається господарською діяльністю з імпорту сумішей для кальяну.

Товариство просить надати роз’яснення на питання:

1. За якою ставкою Товариство повинно нараховувати собі податкове зобов’язання з акцизного податку на ввезену в листопаді партію тютюнових сумішей для кальяну з урахуванням того, що з 01 січня по 03 вересня 2023 року Товариство не здійснювало ані реалізацію, ані імпорт підакцизних товарів, а акцизні марки на цю партію тютюнових сумішей для кальяну були замовлені, оплачені та виготовлені в червні 2023 року?

2. Чи може Товариство, як виробник тютюнових сумішей для кальяну зберігати у себе на складі необхідну для виробництва тютюнову сировину без акцизних марок, а замовляти та отримувати такі марки під кожну партію, яка планується до реалізації покупцям?

 

Щодо питання 1

Відповідно до п. п. 212.1.17 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платниками акцизного податку є особа – виробник та/або імпортер тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, яка здійснює їх реалізацію для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів за ставкою, визначеною підпунктом 215.3.10 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу

Згідно із п. п. 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 Кодексу об’єктами оподаткування є операції з реалізації виробниками та/або імпортерами, у тому числі в роздрібній торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів

Відповідно до п. п. 214.1.5 п. 214.1 ст. 214 Кодексу базою оподаткування є вартість за максимальними роздрібними цінами тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, з урахуванням податку на додану вартість та акцизного податку, реалізованих відповідно до п. п. 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 Кодексу.

Підпунктом 215.3.10 п. 215.3 ст. 215 Кодексу для тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, реалізованих відповідно до п.п. 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 Кодексу, встановлена ставка акцизного податку 5 відсотків.

Пунктом 16 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу встановлено, що тимчасово, до 31 грудня 2029 року включно:

протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, середньомісячний обсяг продажу марок акцизного податку підприємству-виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну продавцем марок акцизного податку не може перевищувати 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев’ять календарних місяців;

протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, з обсягів реалізації на внутрішньому ринку тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну виробниками та/або ввезення на митну територію України імпортерами, що перевищує 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку такої продукції або її ввезення таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев’ять місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, акцизний податок сплачується із застосуванням коефіцієнта 1,5.

Кодексом не передбачено будь-яких виключень, які дозволили б суб’єктам господарювання не застосовувати норми пункту 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, зокрема, щодо підакцизних товарів, які протягом попередніх дев’яти місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, не ввозилися імпортером на митну територію України.

Пунктом 17 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу передбачено підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну з 01 січня 2024 року, тому враховуючи норми пункту 16 підрозділу      5 розділу ХХ Кодексу у 2023 році:

три звітні місяці поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну це жовтень, листопад та грудень 2023 року;

для визначення необхідності застосування коефіцієнта 1,5 щодо ввезених на митну територію України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну враховується показник середньомісячного обсягу ввезення на митну територію України таких тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, виходячи із загальної їх кількості за кожним кодом згідно з УКТ ЗЕД.

Порядок заповнення та подання Декларації з акцизного податку затверджений наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 14, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 105/26550 із змінами.

Відповідно до п. 3 розділу ІІІ Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку, платником заповнюються лише відповідний розділ і додатки до декларації з акцизного податку (далі – Декларація), які відповідають виду господарської діяльності платника, виду підакцизних товарів (продукції).

Податкові зобов’язання з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну (в тому числі тютюнової сировини, тютюнових відходів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах) зазначаються у Розділі Б Декларації.

Розрахунок суми акцизного податку з тютюнових виробів, на які встановлено специфічні та адвалорні ставки акцизного податку одночасно, здійснюються у Додатку 2 до Декларації, де, зокрема, у графах 23, 24 та 25 розраховуються податкові зобов’язання з обсягів реалізації та/або ввезення тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, що перевищують 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації або їх ввезення за попередні дев’ять місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку.

Відповідно в Додатку 2 до Декларації, наприклад, за листопад, імпортеру необхідно зазначати:

у графі 10 – кількість ввезеного у листопаді товару для обчислення за специфічними ставками податку;

у графі 23 – середньомісячний обсяг продукції, ввезеної імпортером за січень – вересень 2023 року (який дорівнює 0, якщо вказані товари не ввозились імпортером у вказаний період);

у графі 24 – обсяг, що перевищує 115 відсотків показника графи 23 (показник графи 10 за вирахуванням показника, що дорівнює 115 відсоткам показника графи 23). Якщо показник графи 23 дорівнює 0, зазначається показник графи 10;

у графі 25 – зазначається сума акцизного податку з перевищення обсягів із застосуванням коефіцієнта 1,5 (у грн).

Отже, акцизний податок з обсягів ввезення суб’єктом господарювання на митну територію України протягом (як зазначено у зверненні) листопада     2023 року тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, що перевищують 115 відсотків середньомісячного обсягу ввезення зазначених виробів таким суб’єктом за січень – вересень 2023 року, сплачується виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. п. 214.1.5 п. 214.1 ст. 214 Кодексу, із застосуванням коефіцієнта 1,5 (в тому числі у випадку, якщо ввезення зазначених виробів таким суб’єктом протягом січня – вересня        2023 року не здійснювалося).

 

Щодо питання 2

 

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, зокрема забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян визначено Законом України        від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 481).

Відповідно до ст. 1 Закону № 481:

тютюнові вироби - сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання;

місце зберігання - місце, яке використовується для зберігання спирту етилового, біоетанолу та спиртових дистилятів, або приміщення, яке використовується для зберігання алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання.

Згідно із частиною третьою ст. 15 Закону № 481 імпорт тютюнової сировини може здійснюватися лише:

суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які мають ліцензію на право виробництва тютюнових виробів;

тютюново-ферментаційними заводами, які здійснюють реалізацію (передачу) ферментованої тютюнової сировини виробникам тютюнових виробів або на експорт.

Законом України від 29.06.2023 № 3173-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України у зв’язку із запровадженням електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах» до Закону № 481 внесено зміни, зокрема стосовно регулювання виробництва та зберігання тютюнової сировини. Зазначені зміни набрали чинності з 22.01.2024.

Згідно із частиною тринадцятою ст. 2 Закону № 481, яка набрала чинності з 22.01.2024, виробництво та/або зберігання тютюнової сировини може здійснюватися лише:

суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які мають ліцензію на право виробництва тютюнових виробів;

тютюново-ферментаційними заводами, які здійснюють реалізацію (передачу) ферментованої тютюнової сировини виробникам тютюнових виробів або на експорт;

суб’єктами господарювання, які займаються вирощуванням тютюну.

Виробництво та/або зберігання тютюнової сировини здійснюється за наявності місць зберігання, внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання (частина одинадцять ст. 2 Закону № 481).

Відповідно до п. п. 14.1.109 п. 14.1 Кодексу маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою, пачку (упаковку) тютюнового виробу чи ємність (упаковку) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку.

Отже, Кодексом не передбачено маркування тютюнової сировини марками акцизного податку.

Що стосується зберігання тютюнових виробів (готових тютюнових сумішей), то згідно із п. 226.11 ст. 226 Кодексу ввезення на митну територію України, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України не маркованих в установленому порядку тютюнових виробів забороняється.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.