X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.01.2024 р. № 448/ІПК/99-00-04-02-03 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо повернення та використання суми надміру сплачених Товариством податкових зобов’язань з податку на додану вартість (далі – ПДВ), яка виникла після подання ним уточнюючих розрахунків податкових зобов’язань з ПДВ у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок (далі – уточнюючі розрахунки з ПДВ) та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.

У своєму зверненні Товариством повідомлено про подання уточнюючих розрахунків податкових зобов’язань з ПДВ у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок (далі – уточнюючі розрахунки з ПДВ) з метою виправлення допущеної ним помилки у податковій декларації з ПДВ за звітний (податковий) період березень 2020 року, яка призвела до заниження податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду, за наслідками подання яких у Товариства виникла сума надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ.

Враховуючи вищезазначене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань щодо:

1. можливості повернення суми надміру сплачених нимподаткових зобов’язань з ПДВ, яка виникла після подання ним уточнюючого розрахунку з ПДВ, на рахунок у системі електронного адміністрування (далі – СЕА) ПДВ;

2. використання Товариством такої суми надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ.

Щодо питання 1

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені визначено статтею 43 Кодексу.

Відповідно до пункту 43.1 статті 43 Кодексу помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику відповідно до статті 43 Кодексу та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені (пункт 43.3 статті 43 Кодексу).

Пунктом 43.41 статті 43 Кодексу визначено, що у разі повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в СЕА ПДВ у порядку, визначеному пунктом 2001.5 статті 2001 Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА ПДВ, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів – шляхом перерахування на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг.

Основні принципи функціонування СЕА ПДВ визначено статтею 2001 Кодексу.

Згідно з пунктом 2001.2 статті 2001 Кодексу розрахунки з бюджетом в СЕА ПДВ здійснюються з відповідних рахунків, відкритих платникам податку в СЕА ПДВ, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 Кодексу.

На рахунок в СЕА ПДВ зараховуються кошти, зокрема, з бюджету в сумах надміру сплачених грошових зобов’язань з ПДВ, повернутих платнику податків у порядку, встановленому пунктом 43.41 статті 43 Кодексу (пункт 2001.4 статті 2001 Кодексу).

Отже, платник податку може повернути надміру сплачену суму податкових зобов’язань з ПДВ, яка виникла у зв’язку з уточненням показників податкової звітності та з дня виникнення якої не минуло 1095 днів, на його рахунок в СЕА ПДВ, якщо така сума зарахована до бюджету з такого рахунку в СЕА ПДВ, та за умови повної сплати суми податкових зобов’язань,яка підлягала сплаті до бюджету, за звітний (податковий) період, що ним уточнюється.

Щодо питання 2

Підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що надміру сплачені грошові зобов’язання – це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Відповідно до Кодексу Товариство за власним рішенням обирає напрямки використання надміру сплачених до бюджету грошових зобов’язань з ПДВ, які зокрема передбачають повернення таких коштів Товариству (стаття 43 Кодексу), сплату грошових зобов’язань або погашення податкового боргу (стаття 87 Кодексу).

При цьому, відповідно до пункту 200.1 статті 200 Кодексу сума ПДВ, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Пунктом 200.2 статті 200 Кодексу визначено, що при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 Кодексу, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені розділом V Кодексу.

Для перерахування податку до бюджету центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів (далі – Казначейство), в якому відкриті рахунки платників у СЕА ПДВ, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру Казначейством, в якому відкриті рахунки платників у СЕА ПДВ, не пізніше останнього дня строку, встановленого Кодексом для самостійної сплати податкових зобов’язань, перераховує суми податку до бюджету.

Згідно з пунктом 2001.2 статті 2001 Кодексу платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування (далі – СЕА) ПДВ. Розрахунки з бюджетом у СЕА ПДВ здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 Кодексу.

Пунктом 2001.7 статті 2001 Кодексу визначено, що кошти, зараховані на рахунок платника в СЕА ПДВ, є коштами, які використовуються виключно у цілях, визначених пунктом 2001.5 статті 2001 Кодексу та погашення податкового боргу з ПДВ.

З рахунку у СЕА ПДВ платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов’язань з ПДВ, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на рахунок у банку/ небанківському надавачу платіжних послуг платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з ПДВ, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов’язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у складених податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов’язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з ПДВ у цьому звітному періоді (пункт 2001.5 статті 2001 Кодексу).

Відповідно до пункту 2001.6 статті 2001 Кодексу за підсумками звітного податкового періоду, відповідно до задекларованих в податковій декларації результатів, а також у разі подання уточнюючих розрахунків до податкової декларації, платником проводиться розрахунок з бюджетом у порядку, визначеному статтями 200 та 209 Кодексу.

Так, при використанні суми надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ для сплати податкових зобов’язань з ПДВ поточних звітних (податкових) періодів, Товариству слід враховувати, що не використання платником податку рахунку в СЕА ПДВ призводить до розбіжностей між даними СЕА ПДВ та інтегрованої картки платника податку(далі – ІКП), азалишок узгоджених податкових зобов’язань платника податку, не сплачений до бюджету, обліковується Казначейством до виконання в повному обсязі.

Таким чином, відповідно до Кодексу розрахунки з бюджетом за податковими зобов’язаннями з ПДВ поточних звітних (податкових) періодів здійснюються з рахунку платника податку в СЕА ПДВ, тому з метою своєчасного і повного розрахунку з бюджетом платник податку має забезпечити наявність достатньої суми коштів на своєму рахунку в СЕА ПДВ для перерахування їх бюджету та погашення таких податкових зобов’язань з ПДВ.

Поряд з цим, зазначаємо, що, правила ведення в податкових органах оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування визначені Порядком ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.2021№ 321/35943 (далі – Порядок № 5).

Підпунктом 1 пункту 1 розділу II Порядку № 5 зазначено, зокрема, що з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються інтегровані картки платника (далі – ІКП) за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.

ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.

Облік платежів ведеться в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення. Інформаційна система після відображення облікової операції забезпечує автоматичне проведення в ІКП розрахункових операцій.

Таким чином, в ІКП погашення суми за узгодженими податковими зобов’язаннями здійснюється в порядку черговості платежів, сплачених/перерахованих до бюджету в автоматичному режимі.

Враховуючи хронологію відображення даних в ІКП з ПДВ Товариства, сума надміру сплачених ним податкових зобов’язань з ПДВ, яка виникла після подання ним уточнюючих розрахунків з ПДВ, була у повному обсязі зарахована в рахунок погашення грошових зобов’язань Товариства з ПДВ.

Крім того, інформуємо, на підставі пункту 528, підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно Товариством, якому надано таку консультацію.