Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення Комунального некомерційного підприємства «….» (код ….) ….щодо практичного застосування окремих норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомив, що Комунальне некомерційне підприємство «….» на підставі договору про відпрацювання та надання одноразової грошової допомоги, виплачує працівнику (лікарю) одноразову грошову допомогу в порядку, встановленому Положенням про місцеві стимули для медичних працівників …. міської територіальної громади, затвердженого рішенням ….. міської ради від 24.02.2021 № 213-5/VIII в розмірі …. гривень.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Яким чином та в якому періоді потрібно оподатковувати зазначені грошові кошти?
2. Податковий агент чи фізична особа повинна сплатити податки, визначені Кодексом при отриманні та у разі повернення грошової допомоги?
3. У разі повернення грошової допомоги фізична особа повинна повернути суму у розмірі … грн чи суму фактично одержаної ним грошової допомоги?
4. Як повернути суму надміру сплачених податків у разі повернення грошової допомоги?
Відповідно до п. 1 ст. 16 Закону України від 21 травня 1997 року
№ 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280) органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування (п. 22 ст. 26 Закону № 280).
Статтею 34 Закону № 280 визначеноповноваженняорганівсільських, селищних, міських рад у сферісоціальногозахистунаселення.
Пунктами 1 та 4 ст. 61 Закону № 280 передбачено, щоорганимісцевогосамоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разіїхстворення) самостійноскладають та схвалюютьпрогнозивідповіднихмісцевихбюджетів, розробляють, затверджують і виконуютьвідповіднімісцевібюджетизгідно з Бюджетним кодексом України.Самостійністьмісцевихбюджетівгарантується
власними та закріпленими за ними на стабільнійоснові законом загальнодержавними доходами, а також правом самостійновизначатинапрямивикористаннякоштівмісцевихбюджетіввідповідно до закону.
Відповідно до п.п. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Кодексу дохід з джереломйогопоходження з України – це будь-якийдохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числівід будь-якихвидівїхдіяльності на територіїУкраїни (включаючивиплату (нарахування) винагородиіноземнимироботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічнійзоні.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, згідно з п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Доходи, які не включаються до загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платникаподатку, визначені ст. 165 Кодексу.
Так, відповідно до п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу дозагальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платникаподаткуне включаєтьсясума державної та соціальноїматеріальноїдопомоги, державноїдопомоги, компенсацій, вартістьсоціальнихпослуг та реабілітаційноїдопомоги (включаючигрошовікомпенсації особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю при реалізаціїіндивідуальнихпрограмреабілітаціїосіб з інвалідністю, сумидопомоги по вагітності та пологах), винагород і страховихвиплат, якіотримуєплатникподатку з бюджетів та фондівзагальнообов'язкового державного соціальногострахування та у форміфінансовоїдопомоги особам з інвалідністю з Фонду соціальногозахистуосіб з інвалідністюзгідноіз законом, указами Президента України та актами КабінетуМіністрів України, а такожвартістьсоціальноїдопомоги в натуральнійформімалозабезпеченимсім'ям, щоотриманавіднадавачівсоціальнихпослугвідповідно до Закону України «Про соціальніпослуги.»
Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV ПКУ та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пп. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Водночас до загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платникаподаткувключаютьсяінші доходи, крімзазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. базиоподаткуваннящододоходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крімвипадків, визначених у пп. 167.2 - 167.5 ст. 167 Кодексу).
Такожвказані доходи є об'єктомоподаткуваннявійськовимзбором (п.п. 1.2п. 161підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу).
Ставка військовогозбору становить 1,5 відс. об'єктаоподаткування, визначеногоп.п. 1.2 п. 161підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу).
При цьомуособою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з іншихдоходів, є податковий агент – для оподатковуванихдоходів з джерелаїхпоходження в Україні (п.п. «а» п. 171.2 ст. 171 кодексу).
Згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, якийнараховує (виплачує,надає) оподатковуванийдохід на користьплатникаподатку, зобов'язанийутримуватиподатокізсуми такого доходу за йогорахунок, використовуючи ставку податку 18 відс., визначену у п. 167.1 ст. 167 Кодексу та військовогозбору 1.5 відс., визначенуп.п. 1.3 п. 161підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу.
Відповідно до п.п. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податоксплачується (перераховується) до відповідного бюджету під час виплатиоподатковуваного доходу єдинимплатіжним документом. Банки, небанківськінадавачіплатіжнихпослугприймаютьплатіжнідокументи на виплату доходу лише за умовиодночасногоподанняплатіжноїінструкції на перерахуванняцьогоподатку до відповідного бюджету абоплатіжноїінструкції на зарахуваннякоштів у суміцьогоподатку на єдинийрахунок, визначенийстаттею 351Кодексу.
Враховуючивикладене, оскількидохід у виглядідопомоги, виплачується на користьфізичної особи роботодавцем – юридичною особою, а не міською радою, то сума такоїдопомогивключається до загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходуплатникаподатківяк іншийдохід та оподатковуєтьсяподатком на доходи фізичнихосіб і військовимзбором на загальнихпідставах.При цьомуюридична особа є податковим агентом та повинна виконатиусіфункції, визначені Кодексом.
Якщопрацівникповертаєвказанудопомогу, то поверненнюпідлягає сума коштів, фактичноотриманих таким працівником.
Роботодавець та/абоподатковий агент має право здійснюватиперерахуноксумнарахованихдоходів, утриманогоподатку за будь-якийперіод та у будь-якихвипадках для визначенняправильностіоподаткування, незалежновід того, чимаєплатникподатку право на застосуванняподатковоїсоціальноїпільги (п.п.169.4.3 п. 169.4 ст. 169 Кодексу).
Умовиповерненняпомилково та/абонадмірусплаченихгрошовихзобов'язаньвизначені ст. 43 Кодексу.
Відповідно до п. 43.3 ст. 43 Кодексу обов'язковоюумовою для здійсненняповерненнясум грошового зобов'язання та пені є поданняплатникомподатків заяви про такеповернення (крімповерненнянадміруутриманих (сплачених) сумподатку з доходівфізичнихосіб, якіповертаютьсяконтролюючим органом на підставіподаноїплатникомподатківподатковоїдекларації про майновий стан і доходи (далі - податкова декларація) за звітнийкалендарнийрік за результатами проведенняперерахункуйогозагальногорічногооподатковуваного доходу) протягом 1095 дніввід дня виникненняпомилково та/абонадмірусплаченоїсуми та/абопені.
Платникподатківподаєзаяву про поверненняпомилково та/абонадмірусплаченихгрошовихзобов'язань та пеніу довільнійформі, в якійзазначаєнапрямперерахуваннякоштів: на рахунокплатникаподатків у банку, небанківськомунадавачуплатіжнихпослуг; на єдинийрахунок (у разійоговикористання); на погашення грошового зобов'язання та/абоподаткового боргу з іншихплатежів, контроль за справляннямякихпокладено на контролюючіоргани, незалежновід виду бюджету; повернення у готівковійформікоштів у разівідсутності у платникаподатківрахунку в банку, небанківськомунадавачуплатіжнихпослуг (п. 43.4 ст. 43 Кодексу).
Водночас наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування доходів фізичних осіб можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |