Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо отримання індивідуальної податкової консультації із справляння плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у період дії воєнного стану в Україні та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Товариство у зверненні не повідомило про наявність у нього об’єктів оподаткування платою за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) (далі – Плата), екологічним податком та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – Податок).
Товариство, посилаючись на пп. 69.14, 69.16, 69.22 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу, просить надати роз’яснення з наступних питань:
1. Чи правомірне справляння Плати, екологічного податку та Податку відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 із змінами (далі – Перелік), за об’єкти оподаткування, що розташовані, наприклад, у м. Буча Київської області, та які були окуповані з 03.03.2022 до 01.04.2022 року ?
2. Чи достатньо для застосування пільги зі сплати Плати, екологічного податку та Податку, включення територій, на яких розташовані об’єкти оподаткування, хоча б до одного розділу Переліку ?
3. Чи застосовуються штрафи та пеня до платників податку на прибуток у разі коригування (зменшення) витрат та, відповідно, збільшення фінансового результату до оподаткування попередніх звітних періодів, на суми зайво нарахованих та сплачених з Плати, екологічного податку та Податку, за об’єкти оподаткування, розташованих на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії, або на територіях тимчасово окупованих збройними формуваннями Російською Федерацією, шляхом подання уточнюючих розрахунків відповідно до Переліку ?
Питання 1, 2.
Особливості справляння Плати, екологічного податку та Податку, врегульовано нормами розділу ХІІ Кодексу та пп. 69.14, 69.16, 69.22 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу, з урахуванням змін, внесених Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (далі – Закон).
Зокрема за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачуються Плата та Податок за об’єкти оподаткування, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, зокрема, юридичних осіб.
За період з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується екологічний податок платниками цього податку, зареєстрованими (взятими на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за об’єкти оподаткування, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку, Плата, екологічний податок та Податок не нараховуються та не сплачуються за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку.
Оскільки територія м. Буча Київської області (UA32080070010087821) була включена до підрозділу 2 «Території активних бойових дій» розділу І «Території на яких ведуться (велися) бойові дії» Переліку з 03.03.2022 до 01.04.2022, то Товариство має право не нараховувати та не сплачувати податкові зобов’язання з Плати та Податку за об’єкти оподаткування, що розташовані на території м. Буча Київської області, за період з 01.03.2022 до 31.12.2022, а з екологічного податку – з 01.01.2022 до 31.12.2022 року.
За податкові (базові) періоди 2023-2024 роки у Товариства виникає податковий обов’язок із нарахування та сплати Плати, екологічного податку та Податку за об’єкти оподаткування, які розташовані, зокрема на території м. Буча Київської області.
Питання 3.
Нормами Кодексу передбачена можливість коригування податкових зобов’язань шляхом подання уточнюючих розрахунків (з урахуванням строків давності встановлених ст. 102 Кодексу) відповідно до ст. 50 Кодексу.
Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Положеннями Кодексу не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на суму витрат зі сплати Плати, екологічного податку та Податку. Такі витрати відображаються при формуванні фінансового результату до оподаткування згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Порядок виправлення помилок і зміни у фінансовій звітності підприємства визначено Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах» затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.05.99 № 137 (зі змінами).
Отже, платник податку, у якого виникло право не нараховувати та не сплачувати Плату, екологічний податок та Податок, згідно зі змінами, внесеними Законом, має здійснити перерахунок (зменшення) понесених витрат з їх сплати за 2022 рік, і відкоригувати (збільшити) фінансовий результат до оподаткування на суму зайво визнаних витрат згідно з правилами бухгалтерського обліку та:
подати уточнену фінансову звітність за 2022 рік разом з уточнюючою Декларацією за цей рік із зазначенням у доповненні до неї пояснення щодо сутності внесених змін у разі коригування зайво визнаних витрат шляхом збільшення фінансового результату до оподаткування у звіті про фінансові результати за 2022 рік;
або відобразити відкоригований (збільшений) фінансовий результат у Декларації за три квартали 2023 року (у разі використання платником квартального звітного періоду з податку на прибуток підприємств у 2023 році) або у Декларації за 2023 рік (у разі використання платником річного звітного періоду з податку на прибуток підприємств у 2023 році) у разі коригування зайво визнаних витрат шляхом збільшення фінансового результату до оподаткування у звіті про фінансові результати за звітні періоди 2023 року.
При цьому, у відповідності до п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання у звітних (податкових) періодах, які припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 ст. 50 Кодексу, та пені.
Таким чином, згідно з п.п. 69.38 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Кодексу тимчасово, на період з 01 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 ст. 50 Кодексу, та пені.
Звертаємо увагу, що у період дії воєнного стану в України згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема в частині строків розгляду звернень платників податків на отримання індивідуальних податкових консультацій, передбачених п. 52.1 ст.52 Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |