Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
У своєму зверненні, Товариством повідомлено про невідповідності, які на його думку, виникли в Системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі – ПДВ) (далі – СЕА ПДВ), в результаті відображення сум ПДВ, сплачених ним на митниці, на підставі митних декларацій.
У зв’язку з чим, Товариство просить надати відповідь на такі питання:
1. Чи правомірно в СЕА ПДВ відображені результати коригування митних декларацій?
2. Яким чином привести у відповідність показники СЕА ПДВ, з урахуванням проведених коригувань складених митних декларацій?
Щодо питання 1
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, митних платежів регулюються нормами Кодексу та Митного кодексу України
(далі –МКУ) (стаття 1 розділу І Кодексу).
Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані Кодексом.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, операції платників податку з:
постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V Кодексу;
ввезення товарів на митну територію України;
вивезення товарів за межі митної території України.
Відповідно до пункту 187.8 статті 187 розділу V Кодексу датою виникнення податкових зобов’язань у разі ввезення товарів на митну територію України є дата подання митної декларації для митного оформлення.
Пунктом 190.1 статті 190 Кодексу передбачено, що базою оподаткування, що ввозяться на митну територію України, є договірна (контрактна) вартість, але не нижче митної вартості цих товарів, визначеної відповідно до розділу III Митного кодексу України, з урахуванням мита та акцизного податку, що підлягають сплаті і включаються до ціни товарів.
Пунктом 198.3 статті 198 розділу V Кодексу встановлено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 розділу V Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв’язку зокрема, з ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
При цьому для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов’язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 розділу V Кодексу (пункт 198.2 статті 198 розділу V Кодексу).
Документом, що посвідчує право на віднесення сум податку до податкового кредиту у разі ввезення товарів на митну територію України, є митна декларація, оформлена відповідно до вимог законодавства, яка підтверджує сплату податку (пункт 201.12 статті 201 розділу V Кодексу).
Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 розділу V Кодексу (пункт 198.6 статті 198 розділу V Кодексу).
Згідно з частиною третьою статті 54 МКУ за результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів митний орган визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень статті 55 МКУ.
Рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 МКУ, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів (частина 1 статті 55 МКУ).
Відповідно до положень частини сьомої статті 269 МКУ порядок внесення змін до митних декларацій, їх відкликання та визнання недійсними визначено пунктами 33 –381 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450 (далі – Положення № 450).
Згідно з пунктом 37 Положення № 450 після завершення митного оформлення зміни до митних декларацій можуть вноситися, зокрема шляхом заповнення та оформлення митним органом аркуша коригування за формою згідно з додатком 4 Положення № 450.
Правові основи функціонування СЕА ПДВ регулюються статтею 2001розділу V Кодексу, пунктами 33, 34 і 341 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу та регламентуються Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 (далі – Порядок № 569).
Сума податку (å Накл), на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, обчислюється автоматично за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001розділу V Кодексу.
Однією із складових åНаклєпоказник SМитн, це загальна сума податку, сплаченого платником податку безпосередньо або через уповноважену особу під час ввезення товарів на митну територію України, що визначається на підставі даних митних декларацій з урахуванням змін, внесених відповідно до аркушів коригування та додаткових декларацій, оформлених згідно із статтею 261 МКУ, виходячи із сум податку, сплачених починаючи з 01.07.2015 під час ввезення товарів та митну територію України. Під час проведення розрахунку показника SМитнзастосовуються документи (митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 01.07.2015 року (пункт 9 Порядку № 569).
Таким чином, СЕА ПДВ, серед іншого, передбачає забезпечення автоматичного обліку в розрізі платників ПДВ сум податку, сплачених платниками при ввезенні товару на митну територію України. СЕА ПДВ працює виключно в автоматичному режимі та на підставі алгоритмів, розроблених відповідно до статті 2001розділу V Кодексу та Порядку № 569.
Відповідно до пункту 4 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 «Про затвердження форм та порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289, до розділу II «Податковий кредит» податкової декларації з ПДВ включаються обсяги товарів/послуг, необоротних активів, придбаних на митній території України, (рядки 10.1, 10.2 та 10.3 податкової декларації з ПДВ), ввезених на митну територію України товарів, необоротних активів (рядки 11.1, 11.2 та 11.3 податкової декларації з ПДВ).
Дані, наведені в податковій звітності, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника.
Якщо при здійсненні операцій із ввезення товарів на митну територію України у митному режимі імпорту платником податку сплачено суму податку до бюджету і така сплата підтверджується митними деклараціями та аркушем коригування до неї, платник податку має право на включення такої суми податку до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду, в якому відбулося оформлення відповідної митної декларації та аркушу коригування до неї.
При цьому право на включення суми ПДВ до податкового кредиту на підставі належним чином оформленої митної декларації та аркуша коригування до неї, виникає у платника податку виключно у межах сплаченої до бюджету суми ПДВ та у тому звітному періоді, в якому оформлено таку митну декларацію та аркуш коригування до неї (така сума ПДВ не може бути включена до податкового кредиту будь-якого іншого звітного (податкового) періоду).
Датою оформлення аркуша коригування до митної декларації вважається дата завершення процедури митного оформлення, яка визначається за фактом проставлення посадовою особою митного органу відбитку особистої номерної печатки, а у разі електронного декларування – за фактом засвідчення електронним цифровим підписом посадової особи митного органу електронної митної декларації після перетворення її у візуальну форму.
Порядок внесення змін до податкової звітності встановлено статтею 50 Кодексу.
Згідно з пунктом 50.1 статті 50 Кодексу, у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Щодо питання 2
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227, зі змінами (далі – постанова № 227), ДПС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Державна митна служба України (Держмитслужба) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну митну політику, державну політику у сфері боротьби з правопорушенням під час застосування законодавства з питань державної митної справи (пункт 1 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року № 227, далі – Положення № 227).
Таким чином, розгляд питання щодо оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України, порядок складання тимчасових та додаткових митних декларацій, аркушів коригування митних декларацій відноситься до повноважень Держмитслужби.
Слід зазначити, що на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово до 01.08.2023 зупинявсяперебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу ІІ Кодексу.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |