X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.02.2024 р. № 696/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

 Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, фізична особа в 2022 звітному (податковому) році мала статус податкового резидента України та станом на 31.12.2022 володіла часткою в контрольованій іноземній компанії.  Звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 звітний (податковий) рік фізична особа не подавала.

Починаючи з 2023 року фізична особа є податковим нерезидентом у розумінні положень підпункту 14.1.213 пункту 14.1 статті 14 Кодексу.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з  питань:

1. Чи зобов’язана фізична особа, яка у 2023 році набула статусу податкового нерезидента, подавати звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 звітний (податковий) рік?

2. Якщо відповідь на запитання 1 «так», то яким чином фізична особа – нерезидент може реалізувати свій обов’язок, у тому числі технічно, щодо подання звіту про контрольовані іноземні компанії за 2022 звітний (податковий) рік засобами електронного зв’язку в електронній формі, наприклад:

подати податкову декларацію про майновий стан і доходи за 2023 звітний (податковий) рік, де в графі 6 «Резидентський статус платника податку» зазначити «нерезидент» та подати одночасно з нею звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 звітний (податковий) рік; або

подати тільки звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 звітний (податковий) рік без подання податкової декларації про майновий стан і доходи за 2023 звітний (податковий) рік; або

іншим чином?

3. Чи буде вважатися звіт про контрольовані іноземні компанії поданим належним чином, якщо кваліфікований електронний підпис буде накладено фізичною особою – нерезидентом?

Щодо першого та другого питань

Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначених Кодексом (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 Кодексу).

Підпунктом 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії, яка:

а) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж
50 відсотків, або

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж
10 відсотків, за умови, що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або

в) окремо або разом із іншими резидентами України – пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Додатково зазначаємо, що відповідно до пункту 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, зокрема, підпункт «б» підпункту 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 Кодексу для 2022 – 2023 звітних (податкових) років застосовується в такій редакції:

«б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі 25 і більше відсотків за умови, що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або».

Отже, якщо фізична особа – резидент України відповідає зазначеним вище критеріям визначення її контролюючою особою, то у такої особи виникає обов’язок, зокрема, щодо подання звіту про контрольовані іноземні компанії відповідно до вимог пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу.

Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу необхідно подати одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.

Таким чином, фізична особа, яка на кінець звітного період є резидентом України та відповідає критеріям визначення її контролюючою особою, зобов’язана подати Звіт про контрольовані іноземні компанії одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.

При цьому, якщо фізична особа у 2023 році визначила себе такою, що втратила статус резидента України у розумінні положень підпункту 14.1.213 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, то, з метою реалізації обов’язку щодо подання звітності, така особа подає декларацію про майновий стан і доходи за 2023 рік, де у графі 6 «Резидентській статус платника податку» зазначає «нерезидент» разом зі Звітом про контрольовані іноземні компанії за 2022 звітний рік.

Щодо третього питання

Правові та організаційні засади електронної ідентифікації та надання електронних довірчих послуг, права та обов’язки суб’єктів відносин у сферах електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг, порядок здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства у сферах електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг регулює Закон України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (далі – Закон № 2155-VIII).

Відповідно до першої та другої частин статті 22 Закону № 2155-VIII формування та видача кваліфікованого сертифіката відкритого ключа без ідентифікації особи, ідентифікаційні дані якої міститимуться у кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, не допускаються. Ідентифікація особи здійснюється кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг (його відокремленим пунктом реєстрації) шляхом перевірки та підтвердження належності фізичній чи юридичній особі, яка звернулася за отриманням послуги формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, ідентифікаційних даних особи, отриманих кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг (його відокремленим пунктом реєстрації).

Ідентифікація особи, яка звернулася за отриманням послуги формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, здійснюється в один із таких способів:

1) за особистої присутності фізичної особи, фізичної особи – підприємця  чи уповноваженого представника юридичної особи – за результатами перевірки відомостей (даних) про особу, отриманими у встановленому законодавством порядку з Єдиного державного демографічного реєстру, за паспортом громадянина України або іншими документами, виданими відповідно до законодавства про Єдиний державний демографічний реєстр та про документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи;

2) віддалено (без особистої присутності особи), з одночасним використанням засобу електронної ідентифікації, що має високий або середній рівень довіри, раніше виданого фізичній особі, фізичній особі – підприємцю чи уповноваженому представнику юридичної особи за особистої присутності, та багатофакторної автентифікації;

3) за ідентифікаційними даними особи, що містяться у кваліфікованому сертифікаті електронного підпису чи печатки, раніше сформованого (сформованої) та виданого (виданої) згідно з пунктом 1 або 2 цієї частини, за умови чинності такого сертифіката;

4) з використанням інших способів ідентифікації, визначених законом, надійність яких є еквівалентною особистій присутності та підтверджена органом з оцінки відповідності.