X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.02.2024 р. № 707/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення                                     щодо коригування податкових зобов’язань та податкового кредиту з ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, між Товариством-1 (підрядником), Товариством-2 (замовником) та Товариством-3 (генеральним замовником) у вересні 2021 року було підписано тристоронній договір підряду на проведення робіт із будівництва мережі (далі – Договір).

Згідно з умовами Договору та на підставі отриманого від Товариства-2 (замовника) замовлення Товариством-1 (підрядником) було отримано у листопаді 2021 року та лютому 2022 року авансові платежі на виконання будівельних робіт.

На дату отримання від Товариства-2 (замовника) авансових платежів Товариством-1 (підрядником) було нараховано податкові зобов’язання з ПДВ, складено податкові накладні та своєчасно їх зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН), а також відображено такі податкові зобов’язання з ПДВ у податковій декларації з ПДВ за відповідний звітний (податковий) період.

У зв’язку військовою агресією російської федерації, вторгненням на територію України та тимчасову окупацією Херсонської області і міста Херсон, будівельні роботи не були надані Товариству-2 (замовнику) вчасно і у повному обсязі.

Зі сторони Товариства-3 (генерального замовника) була надана на розгляд Додаткова угода щодо прав та обов’язків за Договором, які належать Товариству-2 (замовнику), а саме всі права та обов’язки Товариства-2 (замовника) передаються Товариству-3 (генеральному замовнику). При цьому Товариство-2 (замовник) припиняє свою діяльність як юридична особа.

Надалі Товариство-3 (генеральний замовник) вирішило, що попередні замовлення на виконання будівельних робіт за Договором скасовуються і Товариство-1 (підрядник) повинно повернути Товариству-3 (генеральному замовнику) попередньо отримані від Товариства-2 (замовника) авансові платежі на виконання будівельних робіт у повному обсязі, посилаючись на те, що згідно з умовами Договору усі права і обов’язки за Договором переходять від  Товариства-2 (замовника) до Товариства-3 (генерального замовника), у тому числі і заборгованість за отриманими авансовими платежами.

З огляду на викладене, Товариство-1 просить надати індивідуальну податкову консультацію:

1) і 3) щодо виникнення у Товариства-1 податкових наслідків з ПДВ при поверненні авансових платежів. Чи може Товариство-1 скласти розрахунки коригування до податкових накладних в описаній у зверненні ситуації?;

2)  щодо виникнення у Товариства-2 та Товариства-3 податкових наслідків з ПДВ, зокрема у частині податкового кредиту з ПДВ.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Правила формування податкових зобов’язань та податкового кредиту з ПДВ та їх коригування, а також складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в ЄРПН встановлено статтями 187 і 192, 198 і 201 розділу V ПКУ.

Пунктом 187.1 статті 187 розділу V ПКУ визначено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996), незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з пунктами 201.1, 201.7 та 201.10 статті 201 розділу V ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Згідно з підпунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то:

а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов'язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;

б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв'язку з отриманням таких товарів/послуг.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов'язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

 

Щодо питань 1 і 3

 

Якщо авансові платежі на виконання будівельних робіт були отримані Товариством-1 (підрядником) від Товариства-2 (замовника), а не від Товариства-3 (генерального замовника), але надалі у зв’язку із описаною у зверненні ситуацією такі авансові платежі будуть повернуті не безпосередньо Товариству-2 (замовнику), а Товариству-3 (генеральному замовнику), то підстав для коригування податкових зобов’язань з ПДВ і, відповідно, складання розрахунків коригування до податкових накладних у Товариства-1 (підрядника) не виникає.

Щодо питання 2

 

Оскільки індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію, то з метою отримання індивідуальної податкової консультації щодо формування Товариством-2 (замовником) та Товариством-3 (генеральним замовником) податкового кредиту з ПДВ, такі платники податків мають право самостійно звернутися до контролюючого органу із відповідним зверненням.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).